מיליוני ישראלים עלולים להישאר בלי מסכות אב"כ

עד כה חולקו ערכות מגן לכ-55% מהתושבים בלבד - והחלוקה עלולה להיפסק תוך חודשיים בגלל החור בתקציב ■ בינתיים באוצר לא מאשרים תקצוב נוסף והדיון בנושא צפוי רק לקראת 2014

התערערות השלטון בסוריה והתרחבות המהומות ברחבי המדינה מגבירות בישראל את החשש שנשק שנחשב "שובר שוויון" זולג ממנה אל חיזבאללה בדרום לבנון.

המשמעות: חיזבאללה עשוי להחזיק במלחמה הבאה ברקטות או בטילים שבכוחם לשאת ראשי קרב כימיים. כל זאת בזמן שבישראל עלולה התוכנית לחלוקת ערכות אב"כ להיסגר בתוך כחודשיים. ערכות האב"כ מחולקות לציבור באמצעות רשות הדואר, בתוכנית משותפת עם פיקוד העורף.

"השגנו את המטרה"

מאז שהחלה החלוקה, ב-2009, חולקו ערכות מגן לכ-55% מתושבי המדינה, כ-4.2 מיליון איש. לדברי קצין בכיר בצה"ל, הציבור מגלה היענות ומעלה את הדרישה לערכות מגן. מדי חודש מונפקות בין 150 ל-200 אלף מסכות. בשיחה עם "גלובס" אומר הקצין כי "זאת הבעיה של התוכנית. היא מתנהלת יותר מדי טוב".

התוכנית לחלוקת ערכות המגן מתנהלת לפי מתווה שסוכם במהלך 2008 בין מערכת הביטחון למשרד האוצר בתקציב של 965 מיליון שקל בפריסה על פני 5 שנים, כלומר עד שנת 2014. "השגנו את המטרה בתוך שלוש שנים ומיצינו את התקציב. הציבור הגיב בדרישה בעקבות האווירה מסביב", אומר הקצין.

לדבריו, "אפשר לראות יחס ישיר בין אירועים ביטחוניים-אזוריים לבין הדרישה של הציבור לערכות מגן. גם אופן החלוקה של המסכות שונה ביחס לאופן שהן חולקו בידי פיקוד העורף: כבר אין עמידה של שעות בתורים, ניתן להזמין את הערכות בטלפון, ורשות הדואר משגרת אותן לבתי האזרחים באמצעות שליח תמורת תשלום".

"אין מה לחלק"

התקציב לייצור מסכות נוספות מוצה, ובמחסנים של פיקוד העורף נותר מלאי שיספיק לחודשיים, אולי לשלושה, ולדברי הגורם הצבאי, אין הזמנות נוספות מהמפעלים שלאון בקרית גת וסופרגום שבאזור התעשייה ברקן. "ביקשנו ממשרד האוצר שיקדים את תקצוב השלב הבא של התוכנית בשנתיים. ל-3.4 מיליון תושבים במדינה אין מסכות. האוצר אומר שידון בהמשך התקצוב בתום תקופת התוכנית הרב-שנתית ב-2014. בינתיים אין מה לחלק. התוכנית תיסגר", מזהיר הגורם.

לדעת גורמים מקצועיים בפיקוד העורף, יש להקצות כ-250 מיליון שקל בשנה כדי להזמין ייצור של מסכות חדשות ולחלק אותן. בשונה מהעבר, בעלי זקנים מטעמי דת לא מקבלים היום ערכות מיוחדות עם מפוח. "בשל אילוצי תקציב אנחנו מספקים את המסכות עם המפוחים רק לאזרחים שסובלים מבעיות נשימה, או בעיה רפואית אחרת. בעלי זקנים מקבלים מסכות רגילות. כדי להשיג אטימה בשעת חירום הם יצטרכו לגלח את הזקן. לפחות בינתיים", אומר הגורם.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "בהתאם להחלטת הקבינט הביטחוני בחודש מארס 2009, סוכם בין משרדי האוצר והביטחון על הקצאה של 965 מיליון שקל למתן מענה לתקצוב חלוקת מסכות אב"כ לאוכלוסייה בין 2009 ל-2013 (כולל)".

מהאוצר הוסיפו כי "במידה שמשרד הביטחון מעוניין להגדיל את התקציב שסוכם, עליו לעשות זאת במסגרת סדרי עדיפויותיו מתוך תקציבו המאושר. עם זאת, אם משרד הביטחון סבור שיש צורך בהמשך או בשינוי התוכנית החל מ- 2014 שבה היא לא מתוקצבת - משרד האוצר מוכן לדון בנושא".