מבליז לכלא: שי רביב הורשע בהפעלת רשת הימורים באינטרנט

המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בת"א גזרה 20 חודשי מאסר בפועל ו-12 חודשי מאסר על תנאי על רביב

מווילה בבליז לבית הכלא בישראל: המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בת"א גזרה 20 חודשי מאסר בפועל ו-12 חודשי מאסר על תנאי על שי רביב, שהורשע על פי הודאתו בהפעלת רשת הימורים בלתי חוקית באינטרנט בהיקף עשרות מיליוני שקלים. זאת, באמצעות הקמת חברות בבליז ובאנגליה והפעלת 7 אתרי אינטרנט להימורים, הפונים למהמרים בישראל, מתוך וילה בבליז.

כן הורה ביהמ"ש על חילוט 3.55 מיליון שקל מכספו של הנאשם לטובת המדינה, בנוסף לחילוטן של 30 המחאות שנתפסו בביתו בעת מעצרו ב-2009, בסך כולל של 840,000 שקל. ביהמ"ש אף חייב את רביב לשלם לרשויות המס בישראל סך 1.25 מיליון שקלים בגין העלמות מס שבוצעו בעת ניהול עסקי ההימורים הלא חוקיים. הסכום הכולל שיועבר מרביב לקופת המדינה עומד על סך של 5.64 מיליון שקל.

השופט חאלד כבוב ציין בגזר הדין, כי "מעשים נפסדים ופסולים שנועדו כל כולם להעשיר את כיסם של העבריינים, צריכים להיתקל בתגובה קשה מצד רשויות אכיפת החוק - תגובה ששמה לנגד עיניה פגיעה קשה בכיסם של אלה, על מנת להשיג את האפקט ההרתעתי המחויב, בנסיבות העניין, כאשר רכיב ההרתעה צריך להיות מכוון לא רק כלפי אותם עבריינים אלא גם כלפי אחרים, שמא אלה ישכילו להפיק את הלקח הראוי ולא יתפתו לחזור על מעשים דומים".

מכתב האישום שהוגש נגד רביב, אליעזר וסטל, משה ברשישת, לאוניד סלובודינסקי ושתי חברות שהקים רביב בבליז, עולה כי בין השנים 2006 עד 2009 ארגן, ערך וניהל רביב משחקים אסורים, הימורים באמצעות אתרים באינטרנט, כאשר הנאשמים האחרים מסייעים לו להפעילם.

לוסטל יוחסו הקמת אתרי ההימורים וכן כי הוא שימש כאחראי על המחשוב, הטכנולוגיה וכמנהל התמיכה הטכנית באתרים. ברשישת הזין את יחסי ההימורים לאתרי ההימורים ודאג, יחד עם סלוסודינסקי, להעברת הכספים מרביב למהמרים ולהיפך.

לצורך הפעלת האתרים, התקשרות עם גורמים בחו"ל וקבלת שירותים פיננסיים ומשפטיים לאתרים, נכתב באישום, הקים רביב חברה בבליז שבמרכז אמריקה - SOLUTIONS LTD SUPERD, ובהמשך גם חברה באנגליה - LTD BRENTSAIL, על מנת להעביר אליה את פעילות הסריקה ולהמשיך לגבות תשלומים ממהמרים בישראל באתרי ההימורים. בדרך זו הפעיל רביב 7 אתרי הימורים בשפה העברית, שאפשרו לגולשי אינטרנט בישראל לזכות בכסף או שווה-כסף, כאשר הזכייה תלויה בניחוש תוצאות משחקי ספורט בישראל ובעולם. בנוסף, אפשרו האתרים למהמרים בישראל לשחק משחקים אסורים על פי חוק, ביניהם בלק ג'ק, רולטה, פוקר, מכונות מזל.

עוד הואשם רביב בכך שפתח מספר חשבונות בנק במט"ח על שם חברות שהקים בבנק בגרמניה, ובאמצעות יועץ כלכלי העביר תשלומים לספקי שירות לאתרי ההימורים, למהמרים שזכו בכספים, וכן מאות אלפי דולרים לחשבונות שבשליטתו בישראל, באנגליה ובהונג-קונג.

כתב האישום ייחס לרביב גם עבירות הלבנת הון בהיקף מיליוני שקלים על רקע אי דיווח על מקור ההכנסות מהימורים לא חוקיים, שימוש בחשבונות בנק של אחרים לצורך הלבנת הכספים, העברת כספים בשירות "מזומן" של בנק הדואר בישראל וגביית מיליוני שקלים במזומן ממהמרים. ארביב, צוין, אף הורה לאיש הכספים שלו להעביר חלק מהכספים שנתקבלו מאתרי ההימורים לחשבון בנק בהונג-קונג, על שם מכר שלו, בהיקף של 488 אלף דולר.

מכתב האישום עולה, כי רביב נהנה מהכנסות בסכום כולל של 800 אלף דולר שמקורם בהימורים.

במסגרת הסדר הטיעון שנחתם עם המדינה הורשעו רביב והחברות שבבעלותו בעבירות איסור הגרלות והימורים ואיסור החזקה או הנהלה, והוסכם לעתור לעונש של 20 חודשי מאסר שיוטלו על ארביב. שאר הנאשמים הורשעו בעבירות של סיוע לאיסור הגרלות והימורים. אלמלא הודאת הנאשמים, ציין השופט כבוב, נטל ההוכחה שהיה מוטל על כתפי התביעה היה משמעותי, ובין היתר הייתה נדרשת לזמן עשרות עדים לגבי מעשים שנעשו במדינות זרות, לספק הוכחת לגבי העברת כספים לחו"ל לחשבונות זרים ועוד.

לכן, נקבע, הסדר הטיעון אינו חורג מרמת הענישה באופן המצדיק התערבות בו, "בייחוד נוכח העובדה שמדובר במקרה ייחודי ותקדימי של הרשעת נאשמים בעבירות ניהול והחזקה של הימורים אסורים, על בסיס רישיון להפעלת אתר הימורים ממדינה זרה, כאשר השרתים של אתרי ההימורים הוצבו במדינות זרות אחרות". על אליעזר וסטל, משה ברשישת, לאוניד סלובודינסקי הוטלו עונשי מאסר בפועל, של 3 עד 6 חודשים, שירוצו בעבודות שירות.

המדינה יוצגה ע"י עו"ד ערן בנאי ועו"ד דר' מאור אבן-חן; שי רביב והחברות בבעלותו יוצגו באמצעות עו"ד רונן רוזנבלום; אליעזר וסטל ומשה ברשישת ע"י עו"ד נתי שמחוני; ולאוניד סלובודינסקי ע"י עו"ד פאבל מרקולוב.

מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה נמסר בתגובה: "מדובר בעונש החמור ביותר שהוטל עד כה בגין עבירות מסוג זה. "הגשת כתב האישום מהווה חלק מפעילות כח המשימה הימורים באינטרנט, בראשות רפ"ק ניר אלקבץ, אשר פועל בשנים האחרונות להגברת האכיפה נגד תופעת ההימורים באינטרנט, וכן מהווה חלק מגישת האכיפה הכלכלית המשולבת אותה מובילה הפרקליטות בתחומים פליליים שונים ונועדה לפגוע בכיסם של העבריינים בנוסף לכל עונש מאסר אשר נגזר עליהם על ידי בית המשפט.

"גזר הדין התקדימי מהווה קפיצת מדרגה הן מבחינת חומרת הענישה על עברייני הימורים והלבנת הון, הן מבחינת סכומי החילוט ומתיישב היטב עם המלצות דו"ח שנתי מספר 61ב' לשנת 2010 של מבקר המדינה בנושא 'הימורים בלתי חוקיים המתקיימים באמצעות האינטרנט'".