טניס למתקדמים: המערכת שתשנה את הענף

חברת הסטארט-אפ הישראלית פלייסייט אינטראקטיב משלימה בימים אלו פיתוח מוצר שעוד עשוי לחולל מהפכה בשיטות האימון ■ פדרר כבר הספיק לבחון את המערכת

ביום שישי האחרון, בזמן שיוליה גלושקו חבטה בשחר פאר במגרש המרכזי ברעננה, במרחק 50 מטר משם על מגרש צדדי נערכה תחרות מרתקת לא פחות: עשרות ילדים ונערים הגיעו בזה אחר זה, וניסו את כוחם בחבטות הגשה, כשמנצח הוכתר כזה שחבט את ההגשה המהירה ביותר. עד כאן הכל נשמע סטנדרטי, מלבד העובדה שהילדים התייצבו לתחרות על "מגרש חכם" שהתקינה חברת הסטארט-אפ הישראלית פלייסייט אינטראקטיב (PlaySight Interactive) - מגרש טניס שבו מותקנות ארבע מצלמות שמחוברות למערכת ממוחשבת, המאפשרת לחובט לקבל, מאיות שנייה לאחר ההגשה - חיווי אוטומטי אם ההגשה שלו היתה בפנים או בחוץ, ומה היתה מהירותה.

מה שהילדים לא ראו, זה שהפיצ'ר של ההגשה שזה עתה ביצעו היה רק חלק קטנטן ממוצר שנמצא בשלבי פיתוח אחרונים, שבחן וצילם כל תנועה שלהם, ומאפשר אינספור פונקציות - החל מרמות של אימון ילדים, ועד הרמות הכי גבוהות במקצוענים. על מה בעצם מדובר? הרעיון בגדול הוא לאפשר לטניסאים לקבל משוב מיידי של כל אימון ומשחק בו השתתפו. את המשוב אפשר לקבל על המגרש עצמו דרך מסך פלזמה שמותקן על המגרש (כפי שנעשה ברעננה), או דרך העלאת המשוב לרשת האינטרנט.

המערכת מבוססת על טכנולוגיות של עיבוד תנועה וזיהוי התנהגות. כל תנועה ופעולה של השחקן במהלך אימון או משחק מוקלטים ומועלים באופן אוטומטי לרשת. המערכת מפרקת באופן אוטומטי כל פעולה ל"אירוע". למשל, בלחיצת כפתור אחת המאמן יכול לבקש מהמערכת שתציג לילד שזה עתה ירד מהמגרש את כל חבטות הבקהאנד שחבט בחצי השעה האחרונה והלכו לרשת - והוא מקבל מיד את כל אותן חבטות לפי סדר כרונולוגי.

הנה דוגמה קטנה לפיצ'ר שהמקצוענים יכולים למצוא בה עניין: אם רוג'ר פדרר מתכונן למשחק מול רפאל נדאל, במקום לחרוש קטעים מוקלטים ממשחקים, ולנסות להבין לאן נדאל מעדיף לחבוט את הסרב הראשון בנקודות המפתח במשחק (big points), הוא יכול להגדיר תוך כמה שניות למערכת מה הוא רוצה, ומיד יקבל קליפ של כל הסרבים של נדאל בנקודות המפתח בזה אחר זה. הוא יכול להגדיר למערכת שהוא מעוניין בכל חבטות הפורהאנד שלו שהלכו לרשת, ולקבל אותן - כולל תצוגת תלת-ממד מכל זוויתבמגרש של הגוף שלו בעת החבטה, בניסיון להבין מה השתבש ברמה הטכנית.

אגב, לא במקרה פדרר מוזכר כאן: במהלך היו.אס אופן האחרון, באחד מימי הגשמים שגרמו להפסקת התחרויות, הגיע פדרר לאקדמיה של ג'ון מקנרו בניו יורק והיה לאחד מהראשונים בעולם שזוכה להתאמן על "מגרש חכם", כשהוא יורד מדי כמה דקות מהמגרש ובוחן את הביצועים שלו. לטענת אנשי החברה, "פדרר, שהגיע מלווה בפמליה מכובדת במיוחד, התרשם בעיקר מהיכולת המערכת לספק משוב מיידי, ומהעובדה שהמערכת מספקת סטטיסטיקה מלאה על המשחק באופן אוטומטי לחלוטין".

***

הרעיון לבצע מערכת "מתחקרת" נולד על ידי שלושת המייסדים - חן שחר, יבגני חזנוב ויורם בנצור - ומגיע (כמו תמיד בישראל) מההתמחות שלהם במערכות צה"ליות. שלושת המייסדים עבדו יחד במשך 13 שנה בין היתר בפיתוח מערכות תחקור ואימון לטייסי קרב (שווייץ) וצבאות שונים בעולם. בנצור, טייס קרב בעברו, הביא את ניסיונו כאחד מהמומחים שפיתחו מערכת לתחקור קרבות אוויר. במסגרת סבב ראשוני, גייסה החברה עד כה 250 אלף דולר משלושה משקיעים (עו"ד אייל שניידר, היזם ואיש העסקים האמריקני חיים בריל, ואיש העסקים השווייצרי דניאל גזאר), וצירפה לשורותיה שני אנשי מקצוע בתחום הטניס, המאמנים עודד יעקב וגלעד בלום, שבוחנים את המערכת באקדמיות בקנדה (יעקב) וניו יורק (בלום). בימים אלה החברה מחפשת משקיעים לסגירת סבב השקעות נוסף, שיאפשר התחלת מכירות בארה"ב ובאירופה.

החברה פוזלת בשלב הראשון לשוק האמריקני, כאשר פריסה ראשונה של המערכת צפויה תוך חודשיים במגרשי האקדמיה של ג'ון מקנרו בניו יורק. כל אנשי האקדמיה "הגדולים" כבר נחשפו למוצר - מניק בוליטיירי, ועד איגוד הטניס האמריקני (USTA). המודל העסקי של החברה מדבר על פריסה של "מגרשים חכמים" במרכזי הטניס השונים, וכך יוכל המועדון להציע ללקוחות שירות נוסף לשחקנים שיבואו להתאמן: מגרש חכם, בעלות מעט גבוהה יותר, שהמשתמש בו יוכל ליהנות אח"כ מתחקור של האימון על המגרש עצמו, או העלאת האימון לרשת ותחקור משותף עם המאמן שנמצא מעבר לים.

"אם עד היום לא היה למאמן הטניס כלי אמיתי כדי לנתח את השחקן שלו ברמה הטכנית, ותמיד זה היה נגמר ברמה של טפיחה על השכם", מסביר חן שחר, מנכ"ל החברה, "אז עכשיו המערכת מאפשרת למאמן להראות לשחקן איפה בדיוק היתה הבעיה שלו מבחינה טכנית. גם השחקן רואה בדיוק איך הוא נראה בעת ביצוע החבטה ועל מה המאמן מדבר".

***

מבחינת היזמים, אחד היתרונות הגדולים של המערכת הוא העובדה שהיא תאפשר לשחקן לשתף את המאמן שלו, שלא תמיד נמצא לצדו, ולקבל ממנו משוב מרחוק של אימון או משחק שזה עתה הסתיים. יותר מזה: העובדה שהמערכת מצלמת את האימון/משחק, תאפשר למאמן או למי שיש בידיו הרשאה, להיכנס ולצפות באימון או המשחק אונליין. הנתונים האישיים של כל שחקן יישמרו בדף שלו, שיועלה לרשת. כל מגרש "פלייסייט" יהיה מחובר לבסיס נתונים לשחקנים הכולל את ההיסטוריה והסטטיסטיקה שלהם. שחקנים, מאמנים, סקאוטים ומרכזי טניס יקבלו גישה לכל נתוני השחקנים שישחקו ב"מגרשים החכמים", וכך יוכלו לעקוב אחרי התקדמות השחקנים לאורך זמן, לראות דפוסי התנהגות.

מי שראה את המערכת בפעולה ברעננה ושמע את צעקות ה"אין!" ו"אאוט!" שבקעו מהרמקולים מאיות שנייה אחרי שהכדור שנחבט פגע במגרש, ראה עוד פיצ'ר פרודוקטיבי מאוד: המערכת מאפשרת שיפוט אוטומטי בעת אימונים, ולפי המנכ"ל שחר, "תוכל לשמש גם כמערכת שיפוט אוטומטית בתחרויות". עבור מאמנים שיושבים בטורנירי נוער וילדים ומורטים לעצמם את השערות מהרמאויות הקטנות של החניכים היריבים, ששופטים בעצמם את המשחק, יכול להיות שדווקא זו הבשורה הגדולה של המערכת.