כת"ש ומיליארד השקלים החבויים

מדוע נוצר פער כה אדיר בין שווי המניות של כלל תעשיות לשווי החשבונאי?

תרועות הידד נשמעו ברחבי שוק ההון המקומי עת נודע השבוע על משא ומתן של קבוצת אי.די.בי למכור 36% ממניותיה בכלל תעשיות לשותפיה העסקיים מקבוצת אברהם לבנת, לפי שווי חברה של 3.8 מיליארד שקל.

שווי זה משקף פרמיה של 46% אל מול שווי השוק של חברת כלל תעשיות . שווי ההחזקה של אי.די.בי הנגזר מעסקה זו הוא 2.3 מיליארד שקל, אל מול שווי בספרים של 1.29 מיליארד שקל, כך שאם העסקה אכן תושלם, תוכל קבוצת אי.די.בי להכיר ברווח הון אדיר בשיעור של מיליארד שקל.

העסקה, כאמור, טרם נחתמה, ויחלוף כנראה פרק זמן עד שנדע אם אכן הבשילה. בכל מקרה, בתור בוגרי עסקאות כלל ביטוח ושופרסל, אשר בוטלו, אנו ממליצים להצטייד בשמרנות הנדרשת.

בניגוד לצעדים האחרונים של קבוצת אי.די.בי, שמהם הסתייגנו (הגדלת האחזקה בבנק ההשקעות קרדיט סוויס וביצוע רכישה חוזרת בהיקפי ענק של חוב, וכן יישום תקנים חשבונאיים לצרכים מימוניים), הרי שהפעם מדובר בהצטיידות במזומנים בהיקפים ניכרים. זהו צעד חיובי של היערכות הקבוצה לעתיד הבלתי ידוע.

כמו כן, חשוב להעריך את המסר המועבר על-ידי קברניטי הקבוצה, שלא תהיה בשום מקרה "תספורת", ויש לקוות כי הקבוצה אכן תוכל לעמוד במסר מחייב זה במבחן הפירעונות.

יחד עם זאת, ראוי לציין כי עסקה זו אינה נס פך השמן של חנוכה, וקיים מחיר כלכלי עתידי לא קטן במהלך זה. כלל תעשיות מהווה החזקה מרכזית בקבוצת אי.די.בי, אשר שנייה רק להחזקה בדסק"ש. החברה היא מעיין נובע של דיבידנדים עבור קבוצת אי.די.בי, ו-ויתור על מעיין זה משמעותו ויתור במונחים יחסיים על בין 60 מיליון שקל ל-80 מיליון שקל דיבידנדים בשנה.

סוף עונת החליבה

ייתכן כי גל הדה-לגיטימציה בכל האמור במשיכת דיבידנדים מואצת מחברות בנות לחברות האם, שעליהם מושתת שירות החוב של אי.די.בי, היה הגורם המרכזי אשר הניע את הקבוצה לוותר על נוהג זה, המכונה בסלנג המקצועי "חליבה".

ייתכן גם כי אי.די.בי העדיפה להימנע מעימותים עתידיים עם בעלי חוב בחברות בנות ומכותרות שליליות חדשות לבקרים, ולהיפגש עם ידידו הטוב ביותר של הלווה בתקופה הנוכחית - "מזומן", זאת על חשבון חלומות של השבחה ואפסייד.

יחד עם זאת, עבור בעלי המניות מדובר בוויתור מהותי על פוטנציאל אפסייד בחברת כלל תעשיות בתרחיש של התאוששות בשווקים, שכן לחברה פורטפוליו כלכלי מרשים, כל זאת למטרות ראויות של הישרדות והימנעות מ"תספורות".

בשביל מה קיימים דוחות חשבונאיים

הפער החשבונאי בין שווי השוק של חברת כלל תעשיות לבין השווי הכלכלי של החברה, אשר צץ לו בן לילה, מטריד אף הוא את מנוחתנו. אנו תוהים בקול רם, מה ערכה של החשבונאות בבואה להביא לידי ביטוי שווי כלכלי של נכס, אם היא מסוגלת להחמיץ ערך כלכלי של מיליארד שקל. הרי רק לפני כחודש פורסמו דוחות כספיים של קבוצת אי.די.בי.

שוב מתברר כי אין די בתלי תילים של תקנים על מנת לשקף כלכלית מצבה של חברה. הדבר בולט במיוחד בשל העובדה ששותפיה העסקיים של אי.די.בי הם אלו אשר עתידים לרכוש את מניות השליטה, כך שהמידע לגבי השווי הכלכלי של המניות קיים היה בקבוצה, ולא דרוש חשבונאי צמרת כדי להבין כי קיים פער בין השווי הכלכלי של מניות כלל תעשיות לבין השווי החשבונאי.

אם מדובר היה במשקיע זר, אשר היה מגלה ערך סמוי במניות החברה, היינו יכולים לחיות עם פערי השווי הכלכלי בשלום, אולם כאשר נוצר פער אדיר שכזה בין שווי השוק של המניות לשווי הכלכלי של המניות, והדבר מוסכם על בעלי המניות המרכזיים בחברה, מן הראוי כי הדוחות הכספיים יביאו זאת לידי ביטוי. להבנתנו הנאיבית, בדיוק בשביל זה קיימים דוחות כספיים.

* הכותב הוא מנהל ההשקעות הראשי באיילון בית השקעות