ליצמן: המבקר לא צריך לבדוק הטיפול בהורביץ ז"ל

גורמים בכירים במערכת הבריאות הביעו זעזוע מהרעיון שהמבקר יבדוק בעצמו את תלונת משפחת הורביץ: "זה צעד פופוליסטי, הרי תלונות כאלה וחמורות יותר מתקבלות כל יום, למה דווקא המקרה הזה? השם הורביץ? כותרת בעיתון?"

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, הודף את כוונת מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, לערוך בדיקה משלו באשר לאופן הטיפול הרפואי שקיבל מייסד טבע, אלי הורביץ, בבית החולים שיבא לפני מותו. כך נודע ל"גלובס".

במכתב ששלח ליצמן ללינדנשטראוס בשבוע שעבר, כתב: "אני סבור שכיוון שהנושא נבדק במשרדינו, אין כל צורך שמשרד המבקר יבדוק במקביל. עוד יוער, כי הטיפול בנושא זה נמצא במשרדי כבר כשלושה שבועות ויותר, ועד לעת זו יש חיסיון מלא על הטיפול בפרשה".

לפחות לכאורה, המשמעות היא שליצמן אינו מתכוון להיעתר לבקשת המבקר ולהעמיד לרשות משרדו את החומרים הנוגעים לטיפול שקיבל הורביץ. זאת, על רקע העובדה כי לינדנשטראוס אינו יכול לקבל כל חומר בעניין ישירות מבית החולים, אלא באישור משרד הבריאות. עם זאת, גורמים בסביבת ליצמן מבהירים כי מוקדם מדי לומר באופן גורף שליצמן יסרב לשתף פעולה עם לידנשטראוס, אם האחרון יתעקש על ביצוע הבדיקה בכל זאת.

ליצמן הסביר במכתב כי מרגע שקיבל את פנייתה של ורד שליו-הורביץ, בתו של הורביץ, הוא פנה בעניין לנציב קבילות הציבור למקצועות רפואיים במשרד הבריאות, פרופ' חיים הרשקו. האחרון כבר ביקש מסמנכ"ל שיבא, פרופ' רפי ולדן, להמציא לו את הנתונים הנוגעים לפרשה.

זעזוע מהרעיון

בימים האחרונים הביעו גורמים בכירים במערכת הבריאות זעזוע מהרעיון שהמבקר יבדוק בעצמו את תלונת משפחת הורביץ, ואמרו שמדובר בצעד פופוליסטי. "הרי תלונות כאלה וחמורות בהרבה מתקבלות כל יום, אז מה גורם למבקר לבדוק דווקא את המקרה הזה? השם הורביץ? כותרת בעיתון?", שאל אחד מהם.

נזכיר כי שליו-הורביץ התלוננה כי ברגעיו האחרונים של אביה, בעת שאושפז בתחילת נובמבר במחלקה הפנימית בשיבא, הוא נאלץ לחכות שעות ארוכות עד שהגיע רופא. עוד טענה ליחס מזלזל ובוטה מצד האח שהיה במחלקה, וציינה כי סוללה של רופאים הגיעו למקום והבהילו אותו לטיפול נמרץ בסופו של דבר, אולם אז היה מאוחר מדי.

מנכ"ל שיבא, פרופ' זאב רוטשטיין, טען מנגד כי הורביץ זכה ליחס מועדף, וחשף כי יחס כזה לאנשים מסוימים אינו דבר יוצא דופן: "לדאבוני, כמנהל המרכז הרפואי, נבצר ממני ללוות את אלי במהלך אשפוזו כפי שאני נוהג תמיד לעשות במקרים דומים. הבטחתי לחתנו של אלי שפרופ' ארנון אפק (סגן מנהל ביה"ח - ש.נ), ילווה באופן אישי את הטיפול באלי ואת בני משפחתו שלצדו. וכך היה".

ממשרד המבקר נמסר: "לא הגיע כל מכתב מסגן שר הבריאות שבו מופיע הקטע שאתה מייחס לו. לא נוכל להגיב על דבר שלא הגיע לידינו. עם זאת, נדגיש שלפי חוקי מדינת ישראל משרד מבקר המדינה הוא הגורם היחיד הקובע איזה נושאים ראויים לבדיקה. נציבות תלונות הציבור במשרד המבקר מטפלת לפי החוק בכל תלונה המגיעה אליה".