רשתות המזון העלו מחירים בעשרות אחוזים מאז ראש השנה

בדיקת "גלובס": ‎‎אחרי צניחה ברווחים, רשתות השיווק מנסות לחזור לרמת רווחיות גבוהה ■ נסיקת מחיר בקטשופ, טונה סטארקיסט, מים מינרליים, משקאות ועוד ■ רמי לוי מוביל בשיעורי ההתייקרויות עם 112%, אך עדיין הזול מבין הרשתות

‎‎המחאה החברתית שככה, החגים חלפו, ובחלק מהמוצרים על המדף בסופרמרקט המחירים נוסקים בחזרה לשמיים - כך עולה מבדיקת "גלובס" ברשתות השיווק. כך למשל, מחירו של מרק עוף אמיתי אסם עלה ב-150% בשופרסל דיל, בהשוואה למחירו בערב ראש השנה (26 בספטמבר 2011), והוא עומד כיום על 25 שקל. במגה בול רשם המוצר עלייה של 140%, ואילו ברמי לוי שיווק השקמה הוא עלה ב-112% ל-17 שקל. הפער במחיר המוצר בין רמי לוי לשופרסל דיל עומד על 47%.

פער גדול במיוחד במחירי המוצר נמצא גם במיונז תלמה, ומחירו במגה בול גבוה ב-44%-50% ממחיר אותו מוצר בשופרסל דיל ורמי לוי. במגה בול המוצר עלה מראש השנה ב-34%, בשופרסל דיל הוא ירד ב-7%, ואילו ברמי לוי הוא עלה ב-66%.

הפערים העצומים במחירי המוצרים בין הרשתות מעידים בהכרח גם על פערים עצומים במרווחי הרשתות.

מחירו של דג פילה נסיכת הנילוס רשם ברמי לוי עלייה של 66%, במגה בול עלייה של 20.7%, ובשופרסל דיל עלייה של 10%. עדיין, מחיר הדג במגה בול גבוה ב-40% ממחיר הדג ברמי לוי - 35 שקל לעומת 24.9 שקל.

עליית מחיר משמעותית נרשמה במוצרים רבים אחרים כמו קטשופ, טונה סטארקיסט, מים מינרליים, משקאות ועוד. לצד שורה ארוכה של מוצרים שבהם יש פערים גדולים במחיר, ישנה גם שורת מוצרים שבאורח פלא, מחירם בין הרשתות זהה. כך למשל, מחיר אפונת גינה או תירס סנפרוסט, שעומד על 17 שקל בכל הרשתות.

חגי תשרי חלו אשתקד בשיא חרם הקוטג' ומחאת מחירים חריפה בישראל, וכאשר בשוק הורגשה האטה בצריכה. רשתות השיווק וגם היצרנים הבינו אז כי לשם שמירה על רמת המכירות, נדרשת הורדת מחירים עמוקה יותר.

הורדת המחירים ברשת רמי לוי שיווק השקמה וברשת שופרסל באה לידי ביטוי בשחיקת שיעור הרווח הגולמי ברבעון השלישי של 2011. במגה הרווח הגולמי אף עלה ויכול להעיד כי הרשת עצמה לא מימנה למעשה הורדות מחיר לצרכן. כל הרשתות רשמו צניחה ברווחים, אם כי ברשת מגה הצניחה ברווחים אינה תוצאה של צניחה במחירים.

כעת, רשתות השיווק מנסות לשפר בחזרה את שיעורי הרווח, וכחלק מכך שומרות על רמת מחירים גבוהה יותר.‏

החגים חלפו המחירים עלו
 החגים חלפו המחירים עלו

רמי לוי, בעל השליטה ברשת רמי לוי שיווק השקמה, מפנה בתגובה אצבע מאשימה ליצרנים ("אלה המחירים שהספקים גובים מאתנו") - אך בעיקר למדינה ולרגולציה: ‏"מי שאשם בכל הם הסקטור הציבורי והרגולטור. המדינה יותר ריכוזית ויותר מונופוליסטית והיוותה דוגמה לא טובה לסקטור הפרטי. המדינה העלתה את הקרקעות ב-50%, ואין שם תחרות. בסופו של דבר יש לכך גם השפעה על המזון. אם לפני 5 שנים שילמנו 10 דולר שכירות למ"ר, היום מבקשים 20-25 דולר למ"ר. לא שאני נותן, אבל זה מה שמבקשים. אני קורא לצרכן לא לקנות אצל מי שמעלה את המחיר".

משופרסל נמסר בתגובה: "מבצעי ראש השנה הסתיימו לפני למעלה מחודש, ומדובר בעיקר במוצרי שולחן חג. כעת יש מבצעים אחרים בסניפי הרשת".

במגה סירבו להגיב לידיעה.