בדיקה: עליית מחיר החשמל - בגלל דמי חסות לבדואים

ממשלת מצרים מסרבת לפי שעה להיכנע לדרישות הבדואים, אך גם אינה ממהרת לסיים את עבודות המיגון של הצינור מפני התקפות נוספות ■ בינתיים, הבדואים הזועמים ממשיכים לפוצץ את צינור הגז המצרי ■ הצרכן הישראלי משלם את המחיר

דרישות שבטים בדואיים לדמי חסות ודמי מעבר ממשלת מצרים הן המניע העיקרי מאחורי פיצוצי צנרת הגז בסיני. כך עולה מבדיקת "גלובס". ממשלת מצרים מסרבת לפי שעה להיכנע לדרישות הבדואים, אך גם אינה ממהרת לסיים את עבודות המיגון של הצינור מפני התקפות נוספות. להערכת מומחים, מצרים לא תשקול ברצינות את חידוש הזרמת הגז לישראל עד לכינונה של ממשלה יציבה.

צנרת הגז בסיני מספקת גז לישראל, לירדן, ללבנון, לסוריה ולמפעלים מצריים באזור אל-עריש. ב-2011 אירעו לפחות 10 פיגועים בתחנות לאורך הצנרת שהביאו להשבתת המערכת ליותר מ-200 יום. בישראל מעריכים כי הנזק המצטבר למשק יכול להגיע ל-15 מיליארד שקל, אם הזרמת הגז לא תחודש עד שיגיע לישראל הגז הטבעי ממאגר תמר לקראת אמצע 2013. סכום זה נובע מהצורך של חברת החשמל לרכוש סולר ומזוט יקרים במקום הגז החסר. בתשלום יישא הצרכן הישראלי, בהעלאה מדורגת בתעריף החשמל שתיפרס כנראה על פני כמה שנים.

3 דרישות

ממידע שהגיע ל"גלובס" עולה כי בחודשים האחרונים נערכו כמה מפגשים בין נציגי שבטים בדואיים שהצינור עובר בתחומי השפעתם לבין נציגי הממשל המצרי. בפגישות אלה הציבו הבדואים לממשלת מצרים שלוש דרישות: תשלום דמי מעבר לשבטים שהצינור עובר "בשטחם" על בסיס תעריף קבוע לקילומטר, העסקת בדואים מבני השבטים ב"שמירה" על צינור הגז ושחרור כל האסירים הבדואים המוחזקים בבתי הכלא המצריים. עמדת הממשל המצרי דוחה על הסף את שלוש הדרישות.

במקביל פועלת ממשלת מצרים למיגון נקודות התורפה לאורך מערכת ההולכה של חברת GASCO המצרית. מדובר ב-26 תחנות קרקעיות הפזורות לאורך תוואי הצינור, שהוא עצמו מוטמן באדמה ואינו חשוף לפגיעה באמצעים פשוטים. תוכנית המיגון המצרית כוללת הצבת מחלקת מאבטחים, ומערך של אמצעי מיגון הכוללים גדרות ומצלמות, בכל אחת מהתחנות.

אלא שמימוש תוכנית המיגון מתקדם בעצלתיים ובפועל מוגנות עד היום תחנות מעטות. הסיבה היא קצב ההתנהלות המצרי המפורסם באיטיותו וריב סמכויות בין הצבא למיניסטריון הנפט המצרי, שכל אחד מהם מנסה להטיל את האחריות על משנהו. כתוצאה מכך מחייבת כל פעולה משמעותית את אישורו של הגנרל מוחמד טנטאווי, השליט בפועל של מצרים. בישראל מעריכים כי חידוש הזרמת הגז לא יישקל ברצינות עד להרכבת ממשלה יציבה במצרים, זאת לאחר שבמהלך השנה האחרונה התחלפו במדינה שלוש ממשלות.

סאמח פהאמי, שר הנפט שאישר את הסכם ייצוא הגז לישראל, מרצה כיום עונש מאסר לאחר שהורשע במכירת הגז במחיר זול מדי. חוסיין סאלם, שותפו של יוסי מימן להקמת ספקית הגז המצרי EMG, נידון לפני חודשיים שלא בפניו לשבע שנות מאסר בגין האשמות דומות.