הדולר היציג זינק ל-3.846 ש' - שיא של 16 חודשים

האירו התחזק ב-0.57% ל-4.99 שקלים ■ ממשלת גרמניה גייסה היום כ-4.06 מיליארד אירו בהנפקת אגרות חוב ל-10 שנים ■ בחודש נובמבר מימשו משקיעים זרים כ-2 מיליארד דולר במק"מ

המסחר בשוק המט"ח מתנהל היום (ד') בהיחלשות השקל מול המטבעות המרכזיים. מול השקל האירו היציג התחזק ב-0.57% לרמה של 4.99 שקלים לאירו. הדולר התחזק גם הוא מול השקל ושבר שיא של מעל שנה כאשר השער היציג נקבע ברמה של 3.846 שקלים לדולר - זינוק של 0.86%.

בזירת המט"ח העולמית, הדולר נחלש מעט ונסחר מול האירו סביב רמה של 1.304, לעומת זאת מול הין הדולר מתחזק ב-0.06% ונסחר ברמה של 76.67 ין לדולר.

ממשלת גרמניה גייסה היום כ-4.06 מיליארד אירו בהנפקת אגרות חוב ל-10 שנים, בהנפקה שריכזה עניין רב בשווקים בעולם, לאחר שהצפי היה לגיוס של כ-5 מיליארד אירו. בעקבות ההנפקה, התשואות על אגרות החוב ל-10 שנים רשמה ירידה מ-1.98% שנקבעו בהנפקה בחודש נובמבר, לתשואה ממוצעת של 1.93% בהנפקה הנוכחית.

בארץ דווח היום כי בחודש נובמבר מימשו משקיעים זרים כ-2 מיליארד דולר במק"מ, ומנגד השקיעו נטו כ-70 מיליון דולר בלבד באג"ח הממשלתיות, בעיקר באגרות הלא צמודות. בחודשים מאי-נובמבר הסתכמו המימושים של תושבי חוץ במק"מ בכ-7.9 מיליארד דולר, במקביל להשקעות של כ-4 מיליארד דולר באג"ח הממשלתיות לטווח קצר ובינוני. בחודש נובמבר הפעילות של תושבי חוץ במניות בבורסה בתל-אביב הייתה מאוזנת. במניות ישראליות הנסחרות בחו"ל נרשמו בנובמבר, השקעות נטו של כ-30 מיליון דולר בהשוואה למימושים נטו של כ-180 מיליון דולר בחודש הקודם. ההשקעות הישירות במשק, שבוצעו דרך מערכת הבנקאות המקומית, הסתכמו בנובמבר בכ-230 מיליון דולר, והתרכזו בעיקר בענף ההיי-טק.

בחודש נובמבר הסתכמו ההשקעות נטו של תושבי ישראל במניות זרות בחו"ל בכ-1.2 מיליארד דולר. המשקיעים המוסדיים השקיעו נטו כמיליארד דולר, המגזר העסקי ומשקי הבית השקיעו ביחד סכום של כ-70 מיליון דולר. מנגד, בנובמבר מימשו תושבי ישראל נטו באג"ח סחיר בחו"ל כ-450 מיליון דולר.

בזירת המאקרו, התפרסם אמש מדד מנהלי הרכש של ארה"ב והצביע על עלייה הגבוהה ביותר מאז חודש יוני 2011, בחודש דצמבר עלה המדד ל-53.9 נקודות לעומת רמה של 52.7 נקודות בחודש נובמבר.

בנוסף, ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב (FOMC) פרסמה אמש את הפרוטוקולים להחלטת הריבית בפגישה שהתקיימה ב-13 בדצמבר, תוך שהיא מציינת כי מעתה ואילך תציג את תחזיות כלל חברי הוועדה לגבי מדיניות הריבית בה אמור לנקוט ה'פד', וכן לגבי התחזיות הפיננסית של כלל נציגי הוועדה.

ה'פד' כידוע מחזיק במדיניות שמגבה ריבית אפסית (0-0.25%) עד שנת 2013 לאור ההאטה הכלכלית בארה"ב, אולם באחרונה נציגים רבים ב'פד' מטילים ספק באפקטיביות של מדיניות זו, שכולאת את הבנק המרכזי ב"מלכוד הריבית האפסית" ומונעת ממנו כלי מוניטארי חשוב לשליטה בצמיחה ובאינפלציה.

בזירה האירופית, המשקיעים מחכים לראות לאן מועדות פניו של האירו, זאת בעקבות הפגישה שמתכננים הצמד "מרקוזי" בהמשך השבוע, פגישה שנועדה לקבוע את התנאים ליצירת האמנה הפיסקאלית החדשה של האיחוד האירופי.