הפדרל ריזרב שקוף יותר: יפרסם התחזיות של חברי הוועדה

החל מהחודש הקרוב הוחלט כי יפורסמו בפרוטוקולי ה'פד' הדעה האישית והתחזיות של כל אחד מחברי הוועדה לגבי הריבית ומצב הכלכלה ■ המטרה: ליצור שקיפות לגבי קבלת ההחלטות

ועידת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב (FOMC) החליטה לשנות את האסטרטגיה לעבודה מול השוק, הציבור וקהל המשקיעים, כך שבחודשים הקרובים צפוי ה'פד' לפרסם את דעתם האישית של חברי הוועדה באשר לריבית ומצב הכלכלה, בדגש על אלה שסוברים כי יש להעלות הריבית בזמן הקרוב.

ה'פד', כידוע, נוקט במדיניות של ריבית ברמה אפסית (0-0.25%) אשר צפויה להישאר ברמה זו עד שנת 2013 לפחות - לאחר שהורדה לרמתה בשנת 2008, לאור המשבר הפיננסי שניצת בשווקים אחרי פיצוץ בועת הסאב-פריים.

אולם, בחודשים האחרונים קראו בכירים רבים ב'פד', ביניהם מספר נציגי שלוחותיו במחוזות השונים, לוותר על מדיניות הריבית האפסית ולהעלותה בהקדם כדי להימנע מ"מלכוד הריבית האפסית" - שמונעת מה'פד' את השימוש בה ככלי מוניטארי לשליטה בצמיחה ובאינפלציה.

כאמור, החל מהחודש הקרוב, בשל לחצים מצידם של חברי הוועדה המעוניינים להעלות את הריבית, הוחלט כי ה'פד' יפרסם בפרוטוקולים הקרובים את הדעה האישית לגבי מדיניות הריבית והתחזית הפיננסית של כל אחד מחברי הוועדה.

צעדים אלו נועדו, כך עולה מהפרוטוקולים, כדי לאפשר שקיפות לגבי דרך התנהלותו של הבנק המרכזי בארה"ב - ולגבי השיקולים שמנחים אותו בקביעת הריבית המרכזית בראי הצמיחה, כמו גם לשקף את המחלוקות בקרב בכירי ה'פד' באשר לתחזית הפיננסית לכלכלת ארה"ב - שהציגה צמיחה של 2% בלבד ברבעון השלישי של 2011 (מתחת לצפי).

עוד ראוי לציין כי מהפרוטוקלים עולה כי חלק מחברי ה'פד' תמכו בהקלות מוניטאריות נוספות - זאת, בהמשך לשמועות בשווקים כי הבנק המרכזי צפוי להשיק בחודשים הקרובים תוכנית הקלה כמותית שלישית (QE3), הכוללת רכישות של אג"ח מגובות-משכנתאות, במטרה ללחוץ ריביות הנדל"ן כלפי מטה.