הצעת חוק דיור בר-השגה אושרה בקריאה טרומית

ח"כ אמנון כהן, יוזם החוק: "עדיין נותרו מספר סוגיות במחלוקת, אך זו הפעם הראשונה בה מוגדר בחקיקה מהו דיור בר-השגה, ומבחינה זו מדובר בחקיקה היסטורית"

הצעת חוק דיור בר-השגה של ח"כ אמנון כהן (ש"ס) אושרה בקריאה טרומית בכנסת. הצעת החוק הפרטית נועדה לשמש פעולת חקיקה משלימה לחקיקה הממשלתית במסגרת הרפורמה בחוק התכנון והבנייה.

‏הצעת החוק כוללת הגדרות לדיור בר השגה ודרכים למימושו. היא מתייחסת גם לקריטריונים לזכאות לדיור בר השגה ומפנה את הסמכות לקביעת הקריטריונים לשר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס (ש"ס). לפי ההצעה, בכל מכרז בקרקע לבנייה רוויה יחוייב הזוכה להקצות 20% מהדירות לזכאי דיור בר השגה.

‏‏"עדיין נותרו מספר סוגיות במחלוקת אולם זוהי הפעם הראשונה בה מוגדר בחקיקה מהו דיור בר השגה, ומבחינה זו, מדובר בחקיקה היסטורית", אמר כהן, והוסיף שסיכם עם הממשלה שלאחר אישור ההצעה בקריאה טרומית ולאחר העברתה בקריאה ראשונה, תשולב הצעת החוק ברפורמת התכנון, שאת הדיון ב-600 סעיפיה מקדמת הוועדה המשותפת (פנים-כלכלה), בראשה עומד כהן.

‏כזכור, בשנה החולפת התריעה הוועדה המשותפת על העובדה שהרפורמה לא כוללת כל הגדרה של דיור בר השגה. "בשנים האחרונות חלה עלייה דרמטית במחירי הדירות ובעלותה שכירות" נכתב בהסבר להצעת החוק, "הדבר פגע ביכולתם של רבים לרכוש דירה ורבים אחרים מתקשים לממן את דמי השכירות הגבוהים הנדרשים. בכך דיור ראוי מתרחק מהישג ידן של קבוצות אוכלוסייה רבות ובהן זוגות צעירים, סטודנטים וכן יחידים ומשפחות בעלי יכולת כלכלית מוגבלת מאחרים. אחד האמצעים להתמודד עם בעיה זו הוא הדיור בר השגה".

‏הצעת החוק מפרטת הגדרת מונחים שבהם ייעשה שימוש בסעיפי החוק השונים. בכלל זה מגדירה הצעת החוק סוגים שונים של דיור שמיועדים לתת מענה לצרכיהן של קבוצות אוכלוסייה שונות. עוד מוצע, שדיור בר השגה יכלול דיור בשכירות בתנאי השוק החופשי וכן דיור בשכירות או בבעלות בתנאים מיוחדים למי שיוכר כזכאי לכך. עוד מבקשת ההצעה להבטיח היצע גדול יותר של דיור להשכרה ששמש לייעודו זה לאורך זמן, כמו גם פתרונות דיור להשכרה או למכירה, לאוכלוסיות מוגדרות אשר דיור בתנאי השוק הוא מחוץ להישג ידן.

‏כמפורט בהצעה, הזכאים לדיור בר השגה הם חסרי דיור שבמועד רכישת זכותם בדיור בר השגה לאוכלוסיות מיוחדות, עונים על הקריטריונים שיקבע שר הבינוי והשיכון. קריטריונים אלה יתייחסו למצבו הכלכלי של הזכאי ולמצבו המשפחתי, לרבות מספר ילדיו ולגילו כאדם צעיר - עד גיל 35.

‏עוד מוצע שייקבע ייעוד לדיור שישמש לדיור להשכרה בלבד וישמש למגוריו של השוכר ובני משפחתו בלבד. כן מציעה הצעת החוק שכל יחידות הדיור להשכרה בבניין יהיו בבעלותו של אדם או תאגיד אחד, מה שיעודד ניהולן של הדירות כמלאי עסקי של דיור להשכרה ויקל על הפיקוח.

53 ח"כים תמכו בהצעה, שעברה ללא מתנגדים. ההצעה תועבר לוועדת הכנסת שתכריע איזו ועדה תדון בהצעה להכנתה לקריאה ראשונה.