הרב יונה מצגר פנה לח"כים: "התנגדו לחוק צוהר"

הצעת החוק קוראת לפתוח את אזורי הרישום לנישואים ובכך לאפשר את המשך פעילות ארגון "צוהר" ■ מצגר: "החוק עלול לגרום למצב של ריבוי ממזרים בעם"

הרב הראשי האשכנזי, הרב יונה מצגר, פנה היום (ה') במכתב לחברי הכנסת ולרבנים, ובו ביקש מהם שלא לתמוך בהצעת החוק של חברת הכנסת פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו), שעברה לאחרונה בקריאה טרומית וקוראת לפתוח את אזורי הרישום לנישואים ובכך למעשה לאפשר את המשך פעילות ארגון "צוהר" במתכונתו הנוכחית.

הרב מצגר מזהיר במכתב המופיע כי החוק "עלול לגרום למצב חמור של ריבוי ממזרים בעם ישראל, לייצור מכשולים של נישואים לפסולי חיתון ושאר איסורי תורה".

את המכתב סיכם הרב מצגר בפסקה הבאה: "נוכח ההשלכות החמורות הנובעות מאישור החוק, חורג אני ממנהגי שלא להתערב בעניינים פוליטיים, ופונה אליכם מלב אל לב ומבקש שלא לתמוך בהצעה הנ"ל! קיימות אפשרויות שונות לפתוח את אזורי הרישום ולהרחיבם לתועלת אזרחי ישראל - באופן מבוקר ואחראי אשר יותיר את אפשרות הפיקוח בידי הרבנות".

"האפשרויות השונות" שעליהן כותב הרב מצגר הן ככל הנראה רמז עבה לתמיכת הרבנות בהצעת החוק המקבילה שמקדם חבר הכנסת עתניאל שנלר (קדימה), הצעת חוק שכוללת מענה למספר בעיות ועונה למרבית הדרישות הן של מוסד הרבנות והן של ארגון צוהר.

"הרב מצגר מרחיק זוגות מהיהדות"

ח"כ קירשנבאום אמרה בתגובה למכתב כי "הכנסת היא עדיין הגוף המחוקק במדינת ישראל ולא הרבנות הראשית. חוק פתיחת אזורי רישום הינו בגדר בשורה לזוגות נישאים שיוכלו סוף-סוף לבחור כיצד יראה תהליך רישום הנישואים שלהם. אנו נדרוש כי הצעת החוק תעבור לוועדת החוקה של הכנסת על מנת להבטיח כי תעבור במהרה".

מארגון "צוהר" נמסר בתגובה: "התקנות שהרב מצגר הוביל, שחסמו את רוב רבני 'צוהר' מלערוך חופה וקידושין, הן הסיבה האמיתית שגרמה לאלפי זוגות להתרחק מיהדות ולא להתחתן כדת משה וישראל. לפני שהרב מצגר מחליט להעליל עלילות על רבנים, מוטב שייעשה בדק-בית. חבל שהרב הראשי בוחר להתערב בחקיקה של פרוצדורת רישום של משרד ממשלתי, שהיא מנהלית ולא הלכתית. כל טענה כי שינוי החוק ופתיחת אזורי הרישום יגרמו לפירוד בעם או ממזרות היא זריית חול בעיני הציבור".

החרדים איימו לפרוש מהממשלה

בסוף דצמבר אישרה מליאת הכנסת בקריאה טרומית את החוק שיזמה חברת הכנסת פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו). לפי ההצעה, ייפתחו אזורי הרישום לנישואים בישראל, וכך כל אזרח יוכל להירשם באזור בו הוא חפץ.

מטרת החוק היא לאפשר לזוגות שלא יכלו להירשם לנישואים, משום שנתקלו בספקות ברבנות מסוימת בדבר יהדותו של אחד מבני-הזוג, לפנות לרבנות באזור אחר - מקלה יותר, ולהירשם כנשואים. המפלגות החרדיות כבר איימו לפרוש מהממשלה אם החוק יאושר סופית.