הפרטה: תעש תימכר למשקיע פרטי עד סוף השנה

גורמים ביטחוניים: לא פחות מ-10 חברות ביטחוניות בארץ יגלו עניין ברכישת תעש ■ המכרז יהיה סגור לחברות ממשלתיות ■ חובות המדינה יימחקו, כמעט 1,000 עובדים יפוטרו

המהלך להפרטת התעשייה הצבאית (תעש) צובר תאוצה: עד סוף מארס השנה יובא המתווה להפרטה לאישור הממשלה וועדת הכספים, ובסוף השנה תפרסם המדינה את המכרז למכירת החברה הביטחונית-ממשלתית כמקשה אחת. עד אז, כך סוכם בימים האחרונים בין ההסתדרות, משרד האוצר, משרד הביטחון ונציגי ועדת הכספים של הכנסת, יינקטו פעולות לאיזון המצב הכספי של החברה, כך שהיא תהיה אטרקטיבית יותר וניתן יהיה להעמידה למכירה לכל המרבה במחיר.

לפי הערכות של גורמים ביטחוניים, לא פחות מעשר חברות ביטחוניות בארץ יגלו עניין ברכישת תעש, אך לפי המסתמן, המכרז יהיה סגור לחברות ממשלתיות כמו רפאל.

ההליכים להכנת תעש להפרטה יכללו מחיקת חובות מצד החברה למדינה בהיקף של יותר מ-1.1 מיליארד שקל ופיטורים של כמעט 1,000 עובדים. החלטת ועדת הכספים היום (ג') לאשר העברת הלוואה בהיקף של 300 מיליון שקל לחברה מהווה יישום של חלק ממתווה ההפרטה שמגבשים ראשי ההסתדרות, משרד האוצר, החברה ומערכת הביטחון: 150 מיליון שקל יועברו ממשרד הביטחון כמקדמה על רכש עתידי של תחמושת ו-150 מיליון נוספים יועברו ממשרד האוצר וייחשבו חלק מכיסוי חובות החברה למדינה ויתקזזו עם תשלומי פנסיות של תעש לעובדים שפרשו משורותיה.

ההלוואה שאושרה היום תאפשר לתעש לרכוש בשלושת החודשים הקרובים חומרי גלם, ותבטיח ייצור שוטף ותשלום משכורות לעובדים באופן סדיר. חברי ועדת הכספים של הכנסת סבורים כי שקט תעשייתי וודאות בתקופה כה רגישה יאפשרו התקדמות בגיבוש המתווה הסופי של הפרטת החברה עד סוף פברואר.

המתווה, על תאריכיו וסעיפיו, סוכם בימים האחרונים, ולדברי גורמים המקורבים לנושא, אושר בידי כל השחקנים המרכזיים במשא ומתן, שבעבר איימו בטרפוד של כל תוכנית הפרטה בחברה. המתווה המתגבש כולל הסדר לפרישה מרצון של כ-950 עובדים, שהוגדרו כבר בעבר "בלתי נחוצים לחברה" ורשת ביטחון לכ-1,050 עובדים שיישארו בשורותיה, שתבטיח את זכויותיהם בתרחיש שבו הבעלים החדשים יחליטו לפטרם. במקרה כזה, יישמרו לעובדים זכויות והם יקבלו פיצויים בסדר גודל של כמיליון שקל לעובד.

"הושגו הסכמות כספיות לחלוקת המימון להצלת החברה בין משרדי האוצר והביטחון", אמר היום ח"כ שי חרמש (קדימה), שהוביל בשבועות האחרונים צוות פרלמנטרי מיוחד מטעם ועדת הכספים, כדי להאיץ את המהלכים להפרטת תעש. לדבריו, אישור ההלוואה היום "יפסיק את הריטואל החודשי של העמדת הלוואה בדקה ה-90 לתשלום שכר לעובדים ויאפשר השגת הסכמות להמשך ההפרטה".

האחריות של משרד הביטחון

עד לניסוח המתווה הסופי להפרטה, העיניים נשואות לעבר משרד הביטחון, שמאלץ את תעש להחזיק בקווים לא רווחיים לייצור תחמושת כבדה. לצה"ל חשוב שגורם מקומי ייצר עבורו פגזים ושאר אמצעי לחימה שיהיו זמינים לו במקרה של מלחמה, וזאת כדי להימנע מתלות ברכבות אוויריות ובגורמים זרים. לכן תעש נדרשת להפעיל מכונות, לשלם לעובדים ולרכוש חומרי גלם באופן שוטף, בעוד שלחברה זה עולה בהפסדים של כ-200 מיליון שקל בשנה.

הצוות הפרלמנטרי המיוחד, בראשות ח"כ חרמש, פנה למשרד הביטחון ודרש ממנו לשאת באחריות על החזקת הקו הבעייתי תוך כיסוי העלויות השנתיות או בהרחבת ההזמנות השוטפות שלו לתחמושת מקו זה. משרד הביטחון אמור לתת את החלטתו, שעשויה להיות קריטית לתוכנית ההפרטה. "מפעל זה לא ריצ'רץ', בטח לא מפעל שאמור לייצר נשק", אומר גורם ביטחוני שמעורה בפרטים, "כדי שהוא ייצר במלוא המרץ בשעת חירום, צריך שהמכונות שלו יעבדו ברמה מסוימת גם בשגרה, שהעובדים שלו ישמרו את הידע, שחומרי הגלם יחודשו בצורה תקינה, שתהיה פעילות. אין כאן בכל שנה מלחמה. כשיש אחת לשש שנים עימות צבאי נרחב, אי אפשר ללחוץ על כפתור ולעבור מ-0 ייצור ל-100. צריך לשמור על רמת פעילות כלשהי בייצור ואת זה משרד הביטחון כלקוח יצטרך להגדיר לתעש. שייקח אחריות".

הגירעון של החברה

"בשיתוף פעולה עם משרד הביטחון ניתן להגיע למתכונת של סיכום שתעגן את האינטרסים הביטחוניים של המדינה במתקני תעש ובכך תיסלל הדרך להפרטה ולהמשך פעילותה כחברה עסקית ורווחית בשוק הביטחוני התחרותי", אמרה היום יו"ר החברה, ניצה פוזנר. לדבריה, המתווה שהצדדים גיבשו בימים האחרונים יאפשר להפוך את החברה בתוך זמן קצר לנכס אטרקטיבי עם מנועי צמיחה שמבטיחים לה אופק עסקי טוב.

מנכ"ל החברה, אבי פלדר, אמר בתום הדיון היום בכנסת כי 65% מתוצרת תעש מיועדים כיום לייצוא לצבאות מתקדמים בעולם: "בלי קשר למבנה הבעלות של החברה, אנחנו שוקדים על הרחבת צבר ההזמנות של תעש ולמקסם את הרווח של המדינה מההפרטה שלה". מנתוני תעש עולה כי צבר ההזמנות של החברה עומד כיום על יותר מ-4.2 מיליארד שקל.

עוד תעש מתגאה בצבר ההזמנות שלה, הגירעון המצטבר של החברה מוערך בכמיליארד שקל. ראשי החברה הסבירו בעבר כי היקף גירעון זה משקף את התשלומים השנתיים המצטברים של החברה כפנסיה לעובדים שפרשו בשנות ה-2000.

תעש הבהירה בעבר כי כל מהלך שיוביל להבראת החברה יוכל לכרוך גם פינוי של קרקעות יקרות ברמת השרון ולפנות אותן לבנייה, וזאת על רקע נכונות החברה להעתיק את פעילותה לדרום הארץ, בשטח שכבר אותר וסומן באזור רמת בקע. במקרה כזה, המדינה תידרש להכשיר את הקרקע שתפונה בשרון, לטהר אותה, בשל היותה מזוהמת, ולשווקה במחירים גבוהים.

גורם ביטחוני: "הפעם פשוט נמאס לכולם"

"הפעם זה רציני", אמר גורם ביטחוני בכיר שמעורה בהתקדמות המהלכים לגיבוש המתווה הסופי להפרטת התעשייה הצבאית, ושב והדגיש בפני הספקן שהרים גבה: "באמת שזה רציני. יש הסכמות משמעותיות". אותו גורם ראה תוכניות למכביר להבראת החברה, למיזוגה או להפרטתה, וכולן קרסו, זו אחר זו. "הפעם פשוט נמאס לכולם. מה שקורה בחודש האחרון מלמד שקיימת בשלות אצל כל המעורבים כדי להוציא את המהלך הזה לדרך. וזה יהיה מהלך היסטורי", הבהיר.

זיהו את הפוטנציאל

גורמים המקורבים למשא ומתן מדווחים על "להט" לסיים אחת ולתמיד את העניין הזה, שקוראים לו ההפרטה של תעש. הדיונים מתקיימים הרחק מעינה של התקשורת, האווירה עניינית, יש נכונות לדון בסוגיות שפעם רק עצם המחשבה עליהן הייתה עילה לפיצוץ במו"מ ולקיפאון במגעים למשך שבועות.

"מה שטוב כאן הפעם זה שכל אחד נותן קצת: אף אחד לא קיבל את מלוא תאוותו, אך אין גורם אחד שיוצא מהדיונים בהרגשה שהוא נותן יותר מאחרים. ביום שבו תהיה חתימה, רשימת הקרדיטים תהיה כל כך ארוכה, שהעיתונים ידפיסו מוסף מיוחד", התלוצץ אחד הגורמים בשיחה פרטית.

לצד ניהול ענייניה העסקיים השוטפים של תעש, היו"ר שלה, ניצה פוזנר והמנכ"ל אבי פלדר נחשבים שותפים מרכזיים ואקטיביים במיוחד במשא ומתן, מכירים בו כל סעיף וכל מתווה ואת זמני הנסיעה שלהם לסיורים משותפים באתרי פעילות של החברה ברחבי הארץ - מקדישים לדקדוק בפרטים הקטנים והגדולים גם יחד, כי בשלושת החודשים הקרובים כולם יהיו רלוונטיים: פינוי של קרקעות ברמת השרון; מעבר של יחידות ייצור לנגב; שינוי במבנה ההון של החברה; הסדרות מול משרד הביטחון בעניין החזקת קווי ייצור לא רווחיים ומחיקת חובות עתק. "אחרי שיפורסם מכרז, בסוף השנה, רשות החברות תפתח חדרי מידע, מבנה ההון של תעש ייחשף למי שמתעניין ונגיע לעידן חדש", אמר הגורם.

חדרי מידע כאלה כבר הוקמו פעם, במהלך השנה האחרונה, כשמשרדי האוצר והביטחון ניסו למזג את תעש עם רפאל. החשדנות ההדדית של שתי החברות הממשלתיות שמתחרות זו בזו הייתה כל כך חזקה, עד כדי כך שלא הושגו הסכמות על פתיחת החדרים ותוכנית המיזוג כולה קרסה.

גורם ביטחוני המקורב לדיונים אומר כי תעש אחרי הפרטה יכולה להיות סיפור מוצלח: לא בכדי היו קופצים רבים לפני שנה, כששרי הביטחון והאוצר העלו את התוכנית למזג אותה עם חברה אחרת: מאלביט מערכות והתעשייה האווירית - שתי החברות הביטחוניות הגדולות בישראל - ועד פלסן סאסא. אלה ועוד כבר זיהו מזמן את הפוטנציאל של תעש, ויודעות להעריך את התשואה שגזר סמי קצב זמן קצר אחרי שרכש את מפעל הנשק הקל של החברה במחיר בדיחה. עכשיו הוא עומד להרחיב את פעילותו במדינה אסייתית עלומה.

הבורות הכספיים של תעש
 הבורות הכספיים של תעש

לוז הפרטה תעש
 לוז הפרטה תעש

תעש הפעם זה יצליח / צלם: התעשייה הצבאית
 תעש הפעם זה יצליח / צלם: התעשייה הצבאית