דיווח: סעודיה קרובה לגבול תפוקת הנפט המלאה שלה

המדינה כיום מפיקה 10 מיליון חביות ביום כשהיכולת המקסימלית שלה הוא 12 מיליון חביות ■ בנוסף היא מפיקה 1.5 מיליון חביות בתור רזרבות ■ היא תתקשה לפצות על המחסור מהנפט האיראני

סיבה לדאגה? מקורות במפרץ אורמים שיצואנית הנפט הגדולה בעולם, ערב הסעודית, מתקרבת בצעדי ענק אל עבר הגבול העליון ליכולת הפקת הנפט שלה, והיא תתקשה מאוד למלא את המחסור שיגרם כתוצאה מחרם אמריקאי ואירופי על הנפט האיראני, במסגרת הסנקציות נגד המשטר בטהראן.

הבארות שבערב הסעודית מפיקים כ-10 מיליון חביות נפט ביום, ובמסגרת תוכנית מקיפה שביצעה המדינה לאחרונה, הבארות יכולים להגיע, לכאורה, לתפוקה של 12.5 מיליון חביות ביום. כחלק מהמדיניות הסעודית, 1.5 מיליון חביות נפט ביום מופנים לרזרבות של המדינה.

גורמים בתעשייה אומרים, שאם סעודיה תפיק נפט בגבול העליון של יכולת ההפקה שלה זה יקל במעט מהלחץ הקיים היום בשווקים לגבאי מחיר החבית. אבל מצד שני מזהירים אותם גורמים שקצב הפקה בגבול העליון לתקופה זמן ממושכת הוא בלתי אפשרי מכיוון ש"רזרבות הנפט במדינות המפרץ ובערב הסעודית במיוחד אינם גבוהים", על גורם בכיר באזור.

"ערב הסעודית יכולה להגביר את תפוקת הנפט שלה בעוד 500 אלף חביות ביום, ואפשר ללחוץ עליה גם להגיע ל-11 מיליון חביות ביום", אמר אותו גורם. "תפוקה יציבה של מעל ל-10 מיליון חביות ביום יקל במעט את הלחצים הקיימים היום בשווקים, אבל זה יוביל להקיפי תפוקה חסרות תקדים במדינה".

ולמרות זאת, בכיר בסעודיה מנסה להפיג מעט את החשוות וטוען שמידנתו יכולה להגביר את יכולת התפוקה שלה בלי בעיות. "ערב הסעודית יכולה בקלות להפיק עוד 1.5 עד 2 מיליון חביות נפט ביום".

הבעיה לא נמצאת רק בסעודיה, גם מדינות אחרות במפרץ כמו כווית ואיחוד האמירויות נמצאות בגבול העליון של יכול הפקת הנפט שלהם, וזאת עקב המחסור שנוצר עם סגירת בארות הנפט בלוב - ושרק לאחרונה חזרו לפעול - והעליה הדרמטית בביקוש מצד אסיה. המצב הזה יקשה מאוד על המדינות במפרץ לכסות על המחסור שיווצר במידה והסנקציות של ארה"ב ואירופה ימנעו מ-2.5 מיליון חביות הנפט לצאת מתחומה של איראן.