הפתרון הגרמני להורדת הדירוג

יש מי שיראו בכך ניסיון להלך אימים על הסוכנויות הקיימות, כדי למנוע עוד הורדה

שטיפטונג וארנטסט הוא אחד המוסדות המוערכים בגרמניה. מדובר בגוף עצמאי שאמון על בחינה אובייקטיבית של כל מוצר, מנייר טואלט ועד ביטוח פנסיוני. עבור שירותי הדירוג שלו הוא גובה כסף מהצרכן, השמח לשלם תמורת מידע אמיתי. בימים האחרונים שלף שר החוץ הגרמני גידו וסטרוולה את המוסד המכובד ממדפי המגזינים בחנויות, והציע להקים גוף דומה, שידרג את יכולת החזר האשראי של מדינות ושל חברות.

ההצעה הזו לא באה מהאוויר. היא מגיעה על רקע הזעם הגרמני על החלטת סוכנות סטנדרד אנד פורס להוריד את דירוג האשראי של כמה ממדינות האיחוד האירופי ושל קרן החילוץ של הגוש.

אלמר ברוק, חבר במפלגתה של אנגלה מרקל, אמר כי הודעת הסוכנות האמריקאית היא חלק מ"מתקפה מכוונת נגד אירופה", ורמז לאינטרסים שיש לוול סטריט בהמשך ההידרדרות במצבו הפיננסי של האיחוד. אליו הצטרפה הנציבות האירופית, שאמרה כי תזמון ההודעה ו"חוסר ההבנה הבסיסי" של הצעדים הכלכליים שנקט האיחוד מעוררים שאלות.

הגרמנים מדברים כעת בגלוי על הקמת סוכנות דירוג אירופית שתתחרה בסוכנויות האמריקאיות. יש מי שיראו בכך צעד חיובי לשקיפות גדולה יותר בשווקים, יש מי שיראו בכך ניסיון להלך אימים על סוכנויות הדירוג הקיימות, כדי למנוע את ההורדה הבאה. בכל מקרה, מהשבוע האפשרות נמצאת באופן גלוי יותר על השולחן.