מותו של "יתרון הביתיות"

פעם ניצחונות חוץ היו באמת קשים להשגה. אבל מחקרים מראים שיתרון הביתיות בכדורסל, ובספורט בכלל, הופך להיות מינורי בשנות האלפיים ■ ביורוליג הסתיימו 37% מהמשחקים בשלוש העונות האחרונות בניצחונות של קבוצות החוץ

"מכבי ת"א יוצאת למשחק חוץ קשה נגד ז'לגיריס"; "האולם בקובנה הוא אולם ביתי מאוד". את הסיסמאות האלו אנחנו פוגשים פחות או יותר בכל פעם שמכבי ממריאה למשחק בחו"ל. והן מתחדדות בשלבים המאוחרים יותר של העונה, כשמתחיל המרוץ אחרי יתרון הביתיות בשלב ההצלבה, עם אותה טענה שקבוצה שתזכה ביתרון הביתיות בהצלבה, "הדרך שלה לפיינל-פור תהיה סלולה".

אבל עד כמה שולי הפך יתרון הביתיות בכדורסל האירופי, אפשר ללמוד מהנתונים הבאים: בעוד שבעבר הרחוק ניצחון חוץ בגביע אירופה היה משימה כמעט בלתי אפשרית, בעשור האחרון אותו יתרון כמעט ולא קיים: בשלוש העונות האחרונות ביורוליג נרשמו 182 ניצחונות של קבוצות חוץ מתוך 489 משחקים. במלים אחרות, 37% מהמשחקים מסתיימים בניצחונות חוץ (ראו מסגרת). האם בשלב ההצלבה יתרון הביתיות כזה משמעותי? לא. בשתי העונות הקודמות, מתוך 33 משחקים בשלב ההצלבה ביורוליג - 17 הסתיימו עם ניצחונות של קבוצות החוץ (51.5%).

***

הירידה ב"אפקט הביתיות" בכדורסל האירופי לאורך השנים מוסברת בכמה מדדים: האובייקטיבי ביותר הוא חוקי היורוליג החדשים, שמחייבים את הקבוצות לאולמות גדולים, וגרמו להתמעטות באולמות הקטנים והדחוסים, אלה של 2,000-3,000 מקומות שלנצח בהם היה בלתי אפשרי (מי שזוכר את אותם הימים בסוף שנות השמונים, כשמכבי הגיעה לעיירה אורטז לשחק באולם שבימות השבוע היה בכלל שוק - מבין על מה מדובר). היום כמעט כל האולמות אותו דבר. כשמכבי תגיע לקובנה הערב (ה'), היא תשחק ב"ז'לגיריס ארינה" החדש והמרווח שמכיל 15 אלף מקומות, אולם שיזכיר לה הרבה יותר את היכל נוקיה מאשר את המתקן המעושן והישן של ז'לגיריס. גם התירוצים של שחקנים על "סלים קשים" שהיו פוגשים באולמות חוץ כבר כמעט ולא קיימים, לאור העובדה שבכל אירופה התיישרו פחות או יותר לאותו סטנדרט.

בניסיון להבין עד כמה יתרון הביתיות בכדורסל כמעט ולא קיים היום, ניסו חוקרים מאוניברסיטת פנסילבניה לכמת את יתרון הביתיות לנקודות, כלומר לבדוק כמה "שווה" בנקודות היתרון שמעניק האולם לקבוצה המארחת. הם בדקו את כל התוצאות ב-NBA בעונת 1999/2000, נטרלו את המשתנים המתערבים, ומצאו שאולם ביתי שווה 3.62 נקודות. מחקר מקיף יותר שבדק את התוצאות ב-NBA בין 2005 ל-2008, מצא שהאולם הביתי שווה אפילו פחות: רק 3.2 נקודות לקבוצה הביתית. השורה התחתונה של שני המחקרים הללו, גם בהקשר של היורוליג: כשפערי האיכות בין הקבוצות גדולים באופן משמעותי, הסיכויים שהאולם הביתי ישחק תפקיד הם די מינוריים.

ועדיין, גם בעידן בו יתרון הביתיות הולך ונקלש, הכדורסל הוא עדיין ענף הספורט שבו לאירוח בבית יש את היתרון הגדול ביותר מבין כל הענפים. בארה"ב בדקו את כל התוצאות בליגות המקצועניות בין 1901 ל-2002 ומצאו, למשל, שבליגת הבייסבול (MLB) אין כמעט משמעות לבית: קבוצות שמשחקות בבית מנצחות רק 54% מהמשחקים; ב-NFL שיעור הניצחונות בבית עומד על כ-56%; בהוקי קרח (NHL) שיעור הניצחונות בבית, שעמד בשנות השבעים על 60%, ירד בשנים האחרונות ל-55%; וב-NBA, יתרון הביתיות שעמד על שיעור של 65% בשנות השמונים, הצטמק ל-60% בשנים האחרונות.

יתרון ביתיות בספורט
 יתרון ביתיות בספורט

***

אבל בכל זאת, אם מישהו במכבי בונה על יתרון הביתיות כקלף החזק שיסדר לקבוצה העפלה לפיינל-פור - זה לא יהיה מופרך. גם בעידן שבו הביתיות כבר לא מה שהיתה פעם, היכל נוקיה נותר אחד המקומות הכי קשים לנצח בהם באירופה: ב-9 העונות האחרונות ביורוליג רק 15% מהמשחקים שהתקיימו בהיכל הסתיימו בניצחונות של קבוצות החוץ (14 הפסדים למכבי מ-89 משחקים).