איך אפשר להתלבט בין לבני למופז?

הכי חשוב לזכור שסירבה לחרדים ולש"ס, אף שידעה שכך תפסיד את כס ראש הממשלה

לציפי לבני יש מזל גדול. בבחירות על מנהיגות קדימה עומד מולה שאול מופז. לא שהרמטכ"ל לשעבר הוא קוטל קנים. העובדה שכרמטכ"ל וכשר הביטחון הוא בלט בעיקר כאדריכל הצבא שנכשל במלחמת לבנון, עובדה זו אינה בהכרח אומרת שהוא לא יכול להצליח בפוליטיקה.

גם העובדה שהוא לא זהר בתפקידו כשר התחבורה, ולמעשה נכשל כמעט בכל תפקיד שעשה, כל אלה לא חייבים להוביל למסקנה שמופז יהיה גם כישלון פוליטי.

אחרי הכל, מה עושים בדרגים הבכירים של הממסד הביטחוני אם לא פוליטיקה? ודווקא בכך הוא הצליח. עובדה: בלי כישורים (כפי שהוכח בלבנון) הוא הגיע בצבא לדרגים הבכירים ביותר, אותם הוא ניצל לא כדי לשפר את הצבא, אלא כדי לרפד את עתידו לאחר הצבא.

דיכטר? ברצינות?

מכל מקום, ציפי יכולה להתברך בכך שהיה יכול לעמוד מולה אדם יותר מוצלח, יותר בחיר (מלשון בחירה, כמובן). אלא שקשה לראות אדם כזה בתוך קדימה. אבי דיכטר אינו מקרין מנהיגות, וגם לא תבונה מיוחדת.

כשהוא מדבר, אנחנו שומעים דברים לא חכמים, או אמיתות נדושות ושדופות. איכשהו, הניסיונות של דיכטר לומר משהו מושך, שובה שכל, מקורי ויוצר כותרות, לא עולים יפה. האפשרות שהוא יכול לגבור על לבני אינה ריאלית, ולו היתה, זה היה צריך להדיר שינה מכל מי שקדימה קרובה ללבו ולדעותיו.

שטרית? בהחלט נחמד

מאיר שטרית? בחור חביב, יש אומרים מקסים. אבל נראה שהקסם שלו נראה ונשמע היום כמו גבינה שפג תוקפה. הוא אדם שנועד להיות נסיך, לא מלך, וספק גדול אם הנתיב הזה עומד להשתנות בפריימריז הקרובים שעליהם הכריזה לבני הבוקר (ד').

פריימריז מיותרים, אם אתם שואלים אותי. מוקדמים ללא ההצדקה. לבני נכנעה להיסטריה שהצליחו ליצור אלה הקוראים עליה תיגר. יאיר לפיד בא להם כמו כפפה ליד, והם מיד תלו עליו את הדרישה להקדמת הפריימריז, בגלל סכנת הכיליון, כביכול, הרובצת לפתחה של המפלגה.

כמה פוליטיקאים כאלה יש?

בימים בהם מתפרסמים סקרים שאינם מנבאים טוב ללבני ולמפלגתה, צריך להזכיר כמה עובדות. יריביה, בראשות מופז, מטיחים בה שלא הצטרפה לקואליציה. מצד שני, מופז זועק שממשלת נתניהו היא סדום ועמורה, ושצריך להורסה ולהשמידה.

אם כך, אז מן הדין לשבח את לבני על שחסכה ממפלגתה את השותפות עם ממשלה נוראה שכזאת, לא? הכי חשוב לזכור שלבני סירבה להיכנע לדרישות ש"ס והחרדים, ביודעה שבכך היא מפסידה את הסיכוי להיות ראש הממשלה. בשנים שבאו לאחר מכן היו הזדמנויות להצטרף לממשלה, אבל במחירים שלבני לא הייתה מוכנה לשלם.

כמה פוליטיקאים אנחנו מכירים שהיו מקריבים תפקיד נחשק על מזבח עקרונות? במקביל, באותה תקופה, ניהל מופז דיאלוג עם הליכוד להצטרפות שלו לממשלה. אז איך בכלל אפשר להתלבט בין לבני למופז?