הנהג לאתיופיות: "אתן מסריחות; תמיד תישארו אותו חרא"

התופעה המכוערת של גילויי גזענות נגד יוצאי אתיופיה ממשיכה להרים ראש ■ נהג הסעות הוקלט מאיים שלא להסיע תלמידות אתיופיות: "אתם באמת מסריחים"

כל בוקר נוסעות יורדנוס ואילנה, תלמידות כיתה ו' ממבשרת ציון לבית הספר. כל בוקר הן יודעות שכשדלתות ההסעה ייפתחו - הן תתמודדנה עם השיעור הכי קשה בדרך לכיתה: שיעור הגזענות של הישראלים. לידי חדשות 2 הגיעו הקלטות של נהג ההסעות שמסיע את התלמידות האתיופיות, והערב אנחנו מפרסמים אותן.

"עם הישראלים אני מסתדר, אתכם עוד לא הסתדרתי", מתועד הנהג אומר. "אתם בחיים לא משתנים, אתם נשארים אותו חרא כל הזמן". השתיים מנסות להתגונן ואומרות: "אנחנו כן ישראלים", אך הנהג בשלו: "אל תבואו, אל תבואו. אני אלך למשרד ואגיד שאתם עולים לאוטו עם ריח מסריח".

"הוא גזען", אומרת יורדנוס לחדשות 2. "בבית ספר לא מדברים על זה". ואילנה מוסיפה: "הם אומרים זאת בגלל הצבע שלנו". בהתחלה הן הבליגו, אחר כך הן סיפרו להוריהן על ההשפלה היומיומית. הם התקשו, או אולי לא רצו להאמין - אז הבנות הקליטו: "לכן תגידו שאמרתי שאתם מסריחים", מתועד הנהג אומר להן. "אתם באמת מסריחים. יש לכם ריח גועל נפש! ריח של חרא יוצא מכם. ממחר אני עולה לאוטו עם מסיכה בגללכם. תתחילו לבוא עם ריח טוב לאוטו, במקום התבלין הזה. שימי מקל בחול ותראי מה השעה. כמו שההורים שלכם ראו באתיופיה".

חברת ההסעות: פועלים לפיטורי הנהג

"זה מרגיש שאתה לא חלק מהעם, שאתה בקבוצה אחרת של בני אדם", אומרת אילנה. וגם הוריהן של השתיים חשים בכאב. "איך אנחנו מסריחים? הילדים שלנו כל ערב מתקלחים ומצחצחים שיניים. אנחנו לא זבל, אנחנו בני אדם שיודעים איך לטפל בילדים". מנהל מרכז הקליטה במבשרת ציון השיב גם הוא: "מה אשמים ילדים בני תשע ועשר? אנחנו מגדלים ילדים לאווירת שנאה?".

והנהג בשלו: "אני לא הייתי רוצה לגור בבניין של אתיופים עם ריחות כאלה", הוא מתועד. "אתם צריכים לכבד אותנו, אנחנו גרים פה לפניכם והחיים שלנו הרבה יותר מודרניים לפניכם. אתם לא תבואו עם ההתנהגות שלכם משם".

ייתכן שהמקרה הזה יגיע לבית המשפט, אך גילויי הגזענות המתרבים נגד העולים מאתיופיה חייבים תגובה נרחבת - משפט צדק של החברה כולה.

מחברת ההסעות בה עובד הנהג נמסר בתגובה לידיעה: "הנהג זומן לשיחת בירור, במהלכה התנצל על התנהגותו. הנהגה הושעה מעבודתו לאלתר, ובחברה פועלים לסיום העסקתו. אנו מוקיעים התנהגות זו ונדאג שמקרה כזה לא יישנה פעם נוספת".