יהושע גרוס: "השופט גרוניס מעולה. המהומה סביבו מיותרת"

השופט בדימוס יהושע גרוס: "יש דברים שצריך לטפל בהם בבית המשפט העליון. למשל, אמרו 'הכול שפיט' - ולא כל דבר צריך להיות שפיט"

"על השופט אשר גרוניס יש לי מילים טובות: שופט טוב, מעולה, המהומה סביבו מיותרת" - כך אומר בשיחה עם "גלובס" השופט בדימוס יהושע גרוס. "באים ואומרים נשנה את החוק? היה החוק שהכניס השר לשעבר דניאל פרידמן, שצריך להיות מינימום תקופת שיפוט לנשיא בית המשפט העליון. ואני בא ואומר: לא התקופה קובעת. יש לך אישיות? אתה יכול בתקופה קצרה ביותר להשפיע".

לדברי גרוס, "יש דברים שצריך לטפל בהם בבית המשפט העליון. למשל, אמרו 'הכול שפיט' - ולא כל דבר צריך להיות שפיט. אבל צריך להגיע להבנות בעניין, ולא לחקיקה. או 'השופט יפרש את החוזה', גם כשיש חוזה כתוב. מה אתה צריך לקבוע לצדדים מה טוב בחוזה? זה לא מתפקידך לקבוע לצדדים אם העסקה יותר טובה או פחות. גם פה אפשר למצוא פתרונות ולנהל את הדברים ברוח טובה.

"שר המשפטים אומר שצריך לפקח על הפרקליטות. נכון, על כל מוסד צריך לפקח, אבל צריך לפעול לטובת המערכת המשפטית. כשאתה משמיע מילים חריפות על פרקליט המדינה, זה יוצר בעיה קשה מבחינת הניהול. קצת ריסון ואיפוק לא מזיקים לאף אחד".

חוק האכיפה המינהלית

גרוס משמש כיום בין היתר כראש המותב מטעם רשות ניירות ערך הממונה על ביצוע חוק האכיפה המינהלית. לדבריו, "רשות ניירות ערך מינתה שני מותבים, שבראש כל אחד מהם יושב שופט בדימוס. זה נקרא 'אכיפה מינהלית', וזה יתנהל דרך חוק שאני צריך ללמוד עכשיו.

"אני בצעדיי הראשונים בתחום, אבל יש חשיבות למצוא דרך לטפל בתיקים שלא צריכים להגיע לבתי המשפט, שבהם היסוד הנפשי אינו העיקר אלא היסוד הכספי - מניפולציות, מידע פנים. הרשות מורידה מהעומס שמוטל על בתי המשפט, וזה יכול לקצר תהליכים.

"בתקופה מסוימת ישבתי כשופט בתיקי עבירות פליליות של מיסוי. נשמעות בהם מעט הוכחות, ורובם נגמרים בהסדרי טיעון, 'עבודות חוץ', קנסות. אבל היה לי תיק אחד שנמשך ונמשך, 100 עדים העידו, ועל מה? העלמות מס בבריכת שחייה. הגיעו לסיכומים, טיעונים - ואני שואל: 'בשביל מה?'. 'זה בגללך, כבוד השופט', אומרים לי. 'התחלת לשאול על רומנים בתוך הבריכה, שלא יהיה משעמם'".

הראיון המלא עם השופט בדימוס יהושע גרוס - במהדורה המודפסת של "גלובס הערב".