עכשיו זה רשמי: הדור הרביעי בסלולר יפחית את הקרינה

מסמך שהנפיק הממונה על הקרינה במשרד להגנת הסביבה, סטיליאן גלברג, קובע כי אימוץ הטכנולוגיה החדשה אינו מהווה חשש ולא יסכן את הציבור

בשורות טובות לצרכני הסלולר: בנייר עמדה שפרסם באחרונה קובע הממונה על הקרינה במשרד להגנת הסביבה, סטיליאן גלברג, כי הדור הרביעי בסלולר אינו מסוכן מבחינת רמות הקרינה, וכי אימוצו יביא להפחתת רמות הקרינה הסלולרית בארץ.

נייר העמדה של גלברג מנתח את המשמעויות של כניסת הדור הרביעי בסלולר לשוק הישראלי, ומתבסס על עבודה רחבה שעשה, הכוללת השוואות בינלאומיות וניתוחים מארגון ה-OECD.

נייר העמדה שפרסם גלברג מהווה אמירה חד משמעית, המנטרלת את החששות שמנסים כמה גופים ליצור, כאילו אימוץ הדור הרביעי בסלולר יוביל להגברת הקרינה והוא מסוכן לציבור. בכך הוא מעניק חותמת מקצועית של המשרד להגנת הסביבה לכך שיש חשיבות באימוץ הטכנולוגיה, גם בהיבט של הגנה על הציבור ועל הסביבה בכלל.

גורמים שנחשפו לנייר העמדה טוענים בפני "גלובס" כי גלברג כותב שההתפתחויות בתחום הסלולר כגון כניסת הסמארטפונים והטאבלטים, וכן הביקוש הגבוה לאינטרנט סלולרי, נתמכים טכנולוגית טוב יותר בדור הרביעי, ולפיכך מטפלים בעומסים של הרשתות הסלולריות בצורה יעילה יותר - מה שמוביל דווקא לקיטון בעוצמות הקרינה הסלולרית.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "בעקבות דרישת המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות, הוחלט לגבש מסמך משותף עם משרד התקשורת, שיבחן את היתרונות לעומת הסיכונים האפשריים של שימוש בתקשורת סלולרית בדור רביעי. המסמך מגובש בימים אלה, ולאחר שתסתיים הכנתו בכוונת המשרדים להעמידו לעיון הציבור".

ישראל נכנסת לפיגור טכנולוגי

נייר העמדה ישמש את ועדת המכרזים לדור הרביעי, כדי לקדם את המכרז שתקוע בגלל משרדי הממשלה השונים (כמו, למשל, משרד הבריאות שמביע הסתייגויות לפרסום המכרז ולאימוץ הטכנולוגיה החדשה, שאותה מאמצים בקצב הולך וגובר בכל העולם).

לא מן הנמנע כי משרד התקשורת יחליט להביא לממשלה את ההחלטה על הקמת ועדת המכרזים והוצאת המכרז לפועל, משום שכפי שהמצב נראה כעת ישראל נכנסת לפיגור משמעותי באימוץ הטכנולוגיה, והתוצאה היא דווקא התגברות בעוצמות הקרינה. זאת משום שרשתות הדור השלישי נאלצות להתמודד עם קשיים הולכים וגוברים לספק את הביקושים, ולפיכך הן נאלצות לתגבר משאבים, מה שגורם בסופו של דבר ליותר קרינה סלולרית.

החלטה אמיצה

בואו נקווה שאחרי שהשר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, יותקף על כך שמשרדו קבע חד משמעית שאין סכנה באימוץ הדור הרביעי בסלולר - הוא לא יתקפל, ויעמוד מאחורי העמדה המקצועית של הגורם החשוב ביותר בנושא - סטיליאן גלברג.

ארדן זכה לביקורות לא מעטות על עמדתו בעניין הקרינה הסלולרית, עמדה שהייתה פעמים רבות פופוליסטית וביטאה כניעה לחששות לא מבוססים של הציבור. אך הפעם, כשמשרדו מוציא עמדה כזו, ראוי שיקבל מחמאות על האומץ הציבורי.

העובדות מדברות בעד עצמן והן ידועות זמן רב למשרד: עוצמות הקרינה יורדות כשיש יותר אנטנות שמשדרות בהספקים נמוכים יותר. כשיש פחות אנטנות, כפי שקורה בישראל, נדרשים המפעילים להגביר את עוצמות הקרינה כדי לכסות יותר שטח - וכל הציבור סופג קרינה גבוהה יותר.

הדור הרביעי בסלולר נועד לטפל בבעיה הזו: בגלל ארכיטקטורת הרשתות בדור הרביעי, הרשת מסוגלת לטפל בהעברת תקשורת נתונים בצורה טובה ויעילה יותר. כלומר: הפקת ביט אחד של מידע מופקת בפחות משאבים. באנלוגיה, אפשר לומר שהדור הרביעי הוא מנוע מתקדם יותר, במקום מנוע שמשתנק בעליות ופולט יותר עשן (הדור השלישי).

הדור השלישי אכזב את מי שתלה ציפיות ביכולות שלו לספק תקשורת נתונים על גבי הסלולר. זה פשוט כבד עליו. בגלל זה קיבלנו יותר שדרוגים של אותה טכנולוגיה, אבל בפועל, השדרוגים מגיעים לנקודה שבה למפעילים כבר לא כדאי להמשיך להשקיע - אלא פשוט להחליף טכנולוגיה.

ישראל הגיעה לנקודה הזאת. המפעילים בעולם כבר עברו לדור הרביעי, ויתרה מכך, בתוך שנתיים אנו צפויים לקבל את גרסת ה-LTE Advance של הדור הרביעי, שתתמודד עם מהירויות של 1 ג'יגה ביט לשנייה לאתר סלולרי.

ומה המצב אצלנו? בכי רע. ועדת המכרזים לדור הרביעי טרם הוקמה. שר התקשורת הבטיח שבספטמבר היא תקום, אולם הופעלו עליו לחצים מצד חברות הסלולר החדשות, שאינן רוצות להשקיע כספים בטרם ישלימו את הקמת הדור שלישי.

לא ברור מדוע כחלון נכנע ולא מקדם את הדור הרביעי. במו ידיו הוא גוזר עלינו פיגור טכנולוגי, במקום שבו יש לנו יתרון מובהק. בסופו של יום, סיבים באוויר זה בדיוק כמו סיבים בקרקע, אבל הוא בוחר להתעלם. חבל.