מסתמן: בקשת תשובה לשיעבוד ב"לוויתן" תאושר

(עדכון) - על-פי הערכות, דלק תתחייב שהכסף לא ישמש לקידוחי הנפט ב"לוויתן" או לפעילות ב"בלוק 12" בקפריסין - ותוכל לשעבד את הזכויות ב"לוויתן" ל-HSBC על מנת לפתח את מאגר "תמר" ■ החודש דחה מש' התשתיות הבקשה הקודמת

האם מסתמן פתרון ליצחק תשובה בכל הנוגע לשיעבוד זכויותיו במאגר "לוויתן" כדי להשיג הלוואה מבנק HSBC לצורך פיתוח שדה "תמר"? על-פי הערכות בשוק האנרגיה, התשובה חיובית.

על-פי הגורמים המקורבים לנושא, קבוצת דלק של תשובה תגיש מחדש את בקשתה לאשר את שיעבוד הזכויות על-פי אבני-דרך שיותוו על-ידי הממונה על ענייני הנפט במשרד האנרגיה - והבקשה ככל הנראה תאושר.

על-פי הידוע, תתחייב קבוצת דלק לכך שהכסף מ-HSBC לא ישמש לקידוחי הנפט ב"לוויתן" או לפעילות ב"בלוק 12" בקפריסין, מה שמשאיר את ייעוד הכסף למטרת פיתוח מאגר "תמר".

ממשרד התשתיות נמסר בתגובה כי "טרם הוגשה בקשה על-ידי קבוצת דלק".

נזכיר כי מוקדם יותר החודש החליטה מועצת הנפט לקבל את דעתו של הממונה על ענייני הנפט במשרד האנרגיה אלכסנדר (סשה) ורשבסקי ולדחות את הבקשה, בניגוד לדעת מיעוט שהציעה להחזיר את הבקשה לדלק לצורך תיקונה. הדחייה מותירה בידי דלק את האפשרות להגיש ערר לשר האנרגיה עוזי לנדאו עוד החודש או להגיש מחדש את הבקשה במועד הכינוס הבא של המועצה בתוך שבועות ספורים.

קבוצת דלק שולטת בכ-45% מהזכויות במאגר "לוויתן" באמצעות שותפויות דלק קידוחים ואבנר המחזיקות כל אחת 22.67% מהזכויות במאגר. יתר הזכויות מוחזקות על-ידי נובל אנרג'י (39.67%) ורציו (15%).

בשלהי דצמבר הצליחה דלק לשכנע את HSBC להעניק לה הלוואת גישור עד לקבלת המימון העיקרי תמורת שיעבוד הזכויות ב"לוויתן". הסכמת HSBC להעניק מימון לדלק תמורת הזכויות נחשבת יוצאת דופן בענף חיפושי הגז משום שמאגר לוויתן עדיין לא הגיע לשלב הפיתוח ולדלק אין כיום אף לקוח פוטנציאלי שהצהיר על כוונתו לרכוש גז מהמאגר.

ואולם, מועצת הנפט החליטה להמליץ לוורשבסקי לדחות את ההחלטה וזאת משלושה נימוקים עיקריים: הראשון הוא שמאגר "לוויתן" עדיין לא נרשם כתגלית, למרות שבמקום התגלה מאגר גז מהגדולים בעולם. במשרד האנרגיה הסבירו כי הכרזת המאגר כתגלית מחייבת הליכים מסוימים שלשותפים בלוויתן אין אינטרס לנקוט כעת, משום שמרגע ההכרזה הם מחויבים לפתח את המאגר בתוך 36 חודשים.

הנימוק השני לדחייה היה חוסר בהירות לגבי השימושים שמתכוונת דלק לעשות במימון שתקבל תמורת שיעבוד הזכויות. הנימוק השלישי היה אי-נחת במשרד מכך שזכויות במאגר אחד השייך למדינה (לוויתן) ישועבדו לטובת מאגר אחר (תמר). במשרד טענו כי שיעבוד "צולב" כזה עולה בקנה אחד עם דעתו של הממונה על ההגבלים העסקיים דיוויד גילה, כי האחזקה של דלק בשני המאגרים פוגעת בתחרות. ורשבסקי הסביר לחברי המועצה כי לדלק עומדות אפשרויות נוספות לפתח את המאגר שלא באמצעות שיעבוד זכויות מדינה - ובהן הנפקת אג"ח או הנפקת זכויות.