60% מההרוגים בתאונות עבודה בישראל - מענף הבנייה

יורם אלעזרי, מפקח עבודה ראשי וראש מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד התמ"ת: "תאונות העבודה הקטלניות בישראל הגיעו לשיא של עשור"

"תאונות העבודה הקטלניות בישראל הגיעו לשיא של עשור, והזינוק שנרשם השנה הוא רק בגלל ענף הבנייה", כך אומר בראיון ל"גלובס" יורם אלעזרי, מפקח עבודה ראשי וראש מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד התמ"ת. "בשל המחסור בכוח-אדם בענף הבנייה, מועסקים עובדים בלתי חוקיים ובלתי מקצועיים וזה מתכון לתאונות; יש קשר ישיר בין הדברים".

אלעזרי, המסכם בימים אלה שלוש שנים בתפקידו, חושף כאן לראשונה את נתוני התמ"ת לסיכום שנת 2011: 64 עובדים נהרגו בשנה שעברה בתאונות קטלניות בכל הענפים, המספר הגבוה ביותר מזה עשר שנים. "חד משמעית, העלייה בתאונות הקטלניות היא בענף הבנייה, בעוד שבכל הענפים נשמרה בשנת 2011 אותה המגמה כבשנים הקודמות", מדגיש אלעזרי. "ענף הבנייה ממשיך לגבות את מספר הקורבנות הגדול ביותר".

בשנת 2011 נהרגו 38 עובדי בנייה, זינוק של 49% במספר ההרוגים ביחס לממוצע החמש-שנתי. התקשורת כמעט ולא מכסה תאונות בענף הבנייה, ולכן לא ידעתם שבשנה החולפת נהרגו 21 פועלים ישראלים ועוד 17 פועלים זרים, לרבות פלשתינאים. "ההרוגים בענף הבנייה מהווים 60% מסך כל ההרוגים בתאונות עבודה בישראל", אומר אלעזרי.

- הגידול בפעילות הענף רחוק מהגידול במספר ההרוגים. מה ההסבר שלך?

"ענף הבנייה מאופיין בהעסקת כמות נכבדה של עובדים בלתי מיומנים, ולעיתים עובדים מזדמנים ואף בלתי חוקיים. פועלי בניין רבים אינם מקבלים ואינם משתמשים בציוד מגן אישי. רבים הקבלנים ומנהלי העבודה שאינם מדריכים את עובדיהם כנדרש בחוק והקצאת אמצעי הבטיחות לוקה בחסר. וכן, קיים היעדר תכנון משימות וניתוח סיכונים וחסרה השגחה והקפדה של קבלנים ומנהלי עבודה". לדברי אלעזרי, "ייתכן אף שיש לא מעט פועלים עייפים, שעובדים שעות ארוכות. הפועל הלא-מקצועי, הלא חוקי, הוא בדיוק זה שאוספים אותו מאיזו צומת ב-6:30, ובשעה 9:00 בבוקר כבר מוצאים אותו מת, נפל מפיגום".

אגב, נפילה מגובה הינה הגורם הדומיננטי לתאונות עבודה קטלניות. בענף הבנייה נהרגו 22 עובדים (58%) כתוצאה מנפילה מגובה.

אלעזרי לא סיפק נתוני השוואה, אך מנתונים שאספנו בכמה מדינות, עולה שבישראל מספר התאונות הקטלניות הוא בין הנמוכים בעולם המתועש: בישראל יש 2.1 פגיעות קטלניות ל-100 אלף עובדים, לפי נתוני התמ"ת; בבריטניה, 2.4; בארה"ב השיעור הוא 11 ובגרמניה 6.

- לאחרונה נרשם שיא של עשור בהיקף הבנייה למגורים, וגם לזה כמובן השפעה על התאונות.

"העלייה בהתחלות הבנייה משמעה גידול במספר ההרוגים בענף", מזהיר אלעזרי. "כל תכנית להאצת הבנייה ולעידודה מחייבת הקמת מינהלת בטיחות, שתכלול מפקחים, מדריכים וממוני בטיחות. במסגרת כל תכנית שתאושר, יש לקבוע שתאונה קטלנית שקרתה בפעולת בנייה, תבטל את האפשרות לקבלת תגמול על הישגים באותו מיזם".