יחימוביץ': "אטיאס נתן בחשאי עדיפות לחרדים בדיור הציבורי"

יו"ר מפלגת העבודה פנתה במכתב לראש הממשלה, שר השיכון והיועץ המשפטי לממשלה: "אריאל אטיאס שינה בחשאי קריטריון להקצאת דירות נכסי רכישה והעדיף משפחות עם 6 ילדים" ■ שר הבינוי והשיכון: "הטענה של העדפת 6 ילדים היא דמגוגיה זולה"

"שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס שינה בחשאי את הקריטריון להקצאת דירות נכסי רכישה (נ"ר) לזכאים; משפחות עם 6 ילדים ויותר הוקפצו לראש התור והושוו לנכים קשים", כך מסרה יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' במכתב שהעבירה לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשר השיכון אריאל אטיאס וליועץ המשפטי לממשלה.

יחימוביץ' כיוונה את דבריה לקריטריון הקובע הקצאה של דירות נכסי רכישה (נ"ר) ולדבריה אטיאס שינה במתכוון באופן חשאי את הקירטריון כך שלא רק נכים המרותקים לכסאות גלגלים יהיו זכאים אלא גם משפחות עם לכל הפחות 6 ילדים עד גיל 18. "זאת בשעה שאלפי זכאים אחרים, אשר על פי נוהלי משרד הבינוי והשיכון עצמו נמצאים לפניהם בתור לדיור ציבורי, נותרים חסרי דיור", מציינת יחימוביץ'. לדבריה, משפחות אלה הועדפו על פני זכאים כמו אם חד-הורית לחמישה ילדים, משפחה עם ארבעה ילדים שמתגוררת בדירת חדר, ועוד.

דירות נכסי רכישה (נ"ר) - דירות אותן רוכש משרד הבינוי והשיכון בעבור נכים הרתוקים לכיסאות גלגלים, שאינם סיעודיים, אשר זכאים לקבלת דירה או החלפת דירה בשיכון הציבורי ביישובים בהם יש מחסור בדירות מתפנות מהמלאי. לאחר רכישת דירות נ"ר הן מצטרפות למלאי הדירות בשיכון הציבורי.

"יש פגם מוסרי וערכי כבד בהעדפת קבוצה מסוימת, סקטוריאלית, בתוך אוכלוסייה קשת יום זו והפקרתם של זכאים אחרים. במקום למצוא פתרון מיידי, ומי כמוכם יודע שהדבר אפשרי, ל-2300 הזכאים, שהם הדלים והחלשים ביותר בחברה הישראלית אתם יוצרים בתוכם מדרג חדש, מפלה ואכזרי. אני פונה אליכם בדרישה לבטל לאלתר את השינוי המפלה בקריטריונים, ולמצוא פתרון מיידי לזכאים כולם, בלא הבדל בין הסקטורים השונים, ובלי להעדיף דל על פני רעהו הדל יותר רק משום שהוא משתייך לסקטור מסוים", כותבת יחימוביץ'.

יחימוביץ' הדגישה בדבריה כי "השינוי בוצע בהסתר ואיש אינו יודע עליו. יתרה מזה, באתר האינטרנט של המשרד מופיע הנוהל הישן, ואין דווח על השינוי. לפיכך משרד השיכון נוהג עכשיו בניגוד לנהלים של עצמו".

עוד הוסיפה יו"ר מפלגת העבודה כי במקביל לשינוי החשאי של הקריטריון, הועלה לפתע התקציב השנתי לסעיף זה ל-100 מיליון שקל בשנה, זאת שעה שבעשור האחרון כולו ביחד הוא עמד על 85 מיליון שקל במצטבר.

"חברי וועדת הכספים, אשר מניסיוני תמיד שמחים להגדיל את סעיף הדיור הציבורי בתקציב המדינה, לא ידעו דבר על שינוי הקריטריון ולא העלו בדעתם כי 100 המלש"ח מיועדים לסקטור מאוד ספציפי", כתבה יחימוביץ'.

אטיאס: "מדובר בטענה שקרית"

שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס אמר בתגובה: "מדובר בטענה שקרית שכביכול מעדיפים משפחות עם ילדים על נכים. עם כניסתי לתפקיד ניהלתי מאבק שהחל לשאת פירות לאחר מספר חודשים ובראשית 2010 הצלחנו לאגם תקציבים שבמקום שיחזרו לאוצר כמו שקרה במשך שנים ארוכות ילכו לטובת הדיור הציבורי. נקבעו שני פרמטרים מרכזיים - אין תור לנכים, כל כסף הולך ראשית לנכים הרתוקים ואין נכים המחכים בתור מאז קבלת ההחלטה (בניגוד לעבר) - והראיה עלייה של 50% ברכישת הדירות.

השר אטיאס הוסיף כי "הטענה של העדפת 6 ילדים היא דמגוגיה זולה. מאחר והתקציב דל, אנו מפנים משפחות עם 6 ילדים ומעלה מדירות קטנות ורוכשים להם דירות 4 חדרים וכך נוצר מלאי מחודש של דירות קטנות עבור משפחות קטנות יותר שממתינות קרוב לעשור שנים לדירה בדיור הציבורי. משפחות מרובות ילדים הן הממתינות התקופה הארוכה ביותר להתפנות דירות דיור ציבורי (של 4 חדרים). בנוסף, הנחתי הצעת חוק על שולחן הכנסת, באמצעות ח"כ דוד אזולאי מש"ס לפיו במכרזי חדשים של המדינה 5% מהדירות יהיו לטובת הדיור הציבורי, מה שיפתור במהירות וביעילות את המצוקה הקשה של 2,400 משפחות המחכות שנים ארוכות לדירה בדיור הציבורי, למרות שהמדינה הכירה בזכאותם. בנוסף, הצעתי לוועדת טרכטנברג להעניק שכר דירה ריאלי למשפחות הממתינות בתור. אני מתכוון להיאבק על זה בממשלה, לכשיגיע פרק הדיור בחודש הבא", ציין אטיאס.

עוד ציין שר הבינוי והשיכון, "הייתי מצפה מחברת הכנסת יחימוביץ הסוציאל-דמוקרטית כי לפני שהיא רצה בכותרות בומבסטיות לתקשורת, תטרח לברר איתנו את הנתונים, וככל שלא הייתה משתכנעת, תמיד הדלת לתקשורת תהיה פתוחה לה".