"הייעוץ של דרור שטרום לרשות החשמל - כפילות מיותרת"

גורמים במשק החשמל מבקרים את החלטת רשות החשמל לבקש להעסיק את דרור שטרום כיועץ מיוחד לצורך בדיקת הסכם הגז בין חברת החשמל ל"תמר"

גורמים במשק החשמל מבקרים את החלטת רשות החשמל לבקש להעסיק את דרור שטרום כיועץ מיוחד לצורך בדיקת הסכם הגז בין חברת החשמל ל"תמר".

הרשות רוצה להעסיק את שטרום בהליך חריג של פטור ממכרז כדי לבדוק את ההשלכות שיש להסכם הגז על התחרות במשק החשמל והגז. הרשות נימקה את הפטור בכך ששטרום, לשעבר הממונה על ההגבלים, הוא בעל ידע ומעמד ייחודיים בתחומו ואין לו מגבלות לביצוע העבודה.

ואולם, לאחר שהרשות תסיים את הבדיקה, אמור גם הממונה הנוכחי על ההגבלים, פרופ' דיוויד גילה, לבדוק את ההסכם מבחינת השפעתו על התחרות במשק.

על רקע זה אמר בכיר במשק החשמל ל"גלובס", כי ההחלטה להעסיק את שטרום היא "כפילות מיותרת ובזבוז כספי ציבור". שטרום, שיועסק כ-3 שבועות, אמור לקבל כ-40 אלף דולר.

"טענה מגוחכת"

"גלובס" חשף אתמול, כי שטורם השפיע על החלטתו של שר האנרגיה והמים, עוזי לנדאו, למנות את עו"ד אורית פרקש-הכהן לתפקיד יו"ר רשות החשמל. שטורם טען כי המליץ בעבר על עשרות אנשים וכי הטענה לקשר בין המלצתו על פרקש-הכהן להעסקתו כיועץ - מגוחכת.

מרשות החשמל נמסר: הרשות "אינה מוצאת כל טעם להגיב לפנייה זו, לאור העיוותים בפרסום הנוגע לסוגיה זו על ידי עיתונכם מאתמול, המבטאים את אי-הבנת העובדות כהווייתן, ואף שמעלים חשש שלא טובת העניין ולא טובת הציבור היא שעומדת לנגד עיני העיתון, כי אם ניסיון להפעלת לחצים בוטים על עבודת הרשות, בבואה לבדוק את הסכם הגז לעשור הקרוב מול גופים בעלי עוצמה במשק, כולל המרוויחים הישירים מהסכם זה.

"הרשות תמלא תפקידה ותגייס את מיטב היועצים הנדרשים לבחינת ההסכם, במטרה לשמור על האינטרס של צרכני החשמל ומשק האנרגיה בישראל. נראה שגם ההבחנה בין תפקיד הרשות לתפקיד הממונה על ההגבלים, גם בתחום התחרות וגם ביחס לכלים השונים העומדים בידי כל אחד מהגופים ביחס לתחום זה, נסתרת גם היא מעיני מפרסם הכתבה".

אומ"ץ לשרי האוצר והאנרגיה: לשקול מחדש מינוי שטרום

תנועת אומ"ץ פנתה הבוקר (ב') לשר האוצר, יובל שטייניץ, ולשר האנרגיה והמים, עוזי לנדאו, בדרישה להתערב במינוי דרור שטרום ליועץ מיוחד לרשות החשמל, בעקבות חשיפת "גלובס" שלפיה שטורם המליץ ללנדאו למנות את יו"ר רשות החשמל, עו"ד אורית פרקש-הכהן, לתפקיד.

במכתב ששיגר לשטייניץ ולנדאו כתב יו"ר אומ"ץ, אריה אבנרי, כי "על פניו נראה שהמינוי המתוכנן הזה טומן בחובו, לכאורה, שאלות של ניגוד עניינים חמור ואולי אפילו טובת הנאה בלתי ראויה. מן הטעם הזה נראה לאומ"ץ שיש צורך לברר, לפני שהמינוי ייהפך לעובדה מוגמרת, את השאלה: האם הסיבה לפניית פרקש-הכהן לשטרום דווקא נעשתה כיוון שהוא היה זה שהמליץ עליה בחום רב לפני כחודש ימים, לתפקיד יו"ר רשות החשמל.

"לאומ"ץ נראה שהתירוצים של הרשות, 'שגורמים אחרים' שאליהם פנתה 'מצויים בניגוד עניינים' או 'אינם מעוניינים בביצוע העבודה', אינם יכולים להתקבל על הדעת ומעוררים חשש של פגיעה אפשרית בטוהר המידות. אומ"ץ מבקשת להפקיד את נושא ההתקשרות של פרקש-הכהן עם שטרום בידי גוף חיצוני, שאינו נגוע בניגוד עניינים לכאורה, ולגייס את המומחה הטוב ביותר רק במכרז פתוח, כנדרש לפי חוק".