סורוס: "בארה"ב יתחוללו מהומות שיובילו לדיכוי ברוטלי"

המשקיע המיליארדר שופע תחזיות פסימיות בראיון ל"ניוזוויק" ■ "התרחיש הטוב - דיפלציה; הרע - קריסת המערכת הפיננסית" ■ "זהב - הבועה הגדולה ביותר" ■ על הבחירות בארה"ב: "אובמה עשוי להפתיע את הציבור"

בראיון פסימי מאוד ב"ניוזוויק" אומר המשקיע והספקולנט ג'ורג' סורוס, כי התרחיש הטוב ביותר שמצפה לכלכלה הגלובלית הוא "סביבה דיפלציונית" והתרחיש הגרוע ביותר קריסת המערכת הפיננסית. הוא אף מנבא שבארה"ב יתחוללו מהומות ברחובות שיובילו לדיכוי ברוטלי ולהגבלת החירויות האזרחיות, ושבעולם הפיננסי רוחש "רשע", שמדינות המערב מנסות להתמודד עמו.

"אני לא נמצא כאן כדי לעודד אותך", אמר סורוס למראיינו, ג'ון ארלידג'. "המצב עתה חמור וקשה יותר מכל מצב שעמו התמודדתי במהלך הקריירה שלי. אנו ניצבים עתה לפני תקופה קשה במידה קיצונית , שמבחינות רבות דומה למצב ששרר בשנות ה-30, המיתון הגדול. אנו ניצבים לפני התכווצות כללית בעולם המפותח, שמאיימת לקבע אותנו בעשור של סטגנציה נוספת, אם לא למטה מזה".

סורוס טוען, שהמשבר הכלכלי הגלובלי הוא משמעותי, ובלתי ניתן לחיזוי, כמו קץ הקומוניזם: "קריסת המערכת הסובייטית היתה אירוע יוצא מהכלל, ועתה אנו מתנסים במשהו דומה בעולם המפותח בלי להבין לגמרי מה קורה".

לדבריו, האני מאמין של הקפיטליזם - האמונה שהשווקים רציונליים ושהם מסוגלים לפקח על עצמם כדי למנוע קטסטרופה - נחשף במערומיו, וזה דומה לנפילת המרקסיזם כמערכת פוליטית.

"מתברר שהחשיבה העכשווית על סוגיה זו מטעה לחלוטין", הוא אומר. "חשיבה זו מניחה קיומו של ידע מושלם, אך הנחה כזו מרוחקת מאוד מהמציאות. אנו צריכים להסיט עצמנו מעידן מבוסס היגיון לעידן שמבוסס על הנחה שהכישלון ממתין מעבר לפינה. רק בדרך כזו נוכל להגיע להבנה נכונה של הבעיות שלנו".

הבנה, לדבריו, היא מילת המפתח: "תחרות בלתי מרוסנת יכולה לדרבן אנשים לנקוט צעדים שבנסיבות אחרות הם היו מצטערים על נקיטתם. הטרגדיה של מצבנו הנוכחי היא התוצאות הבלתי מכוונות שנובעות מהבנה בלתי מושלמת. חלק גדול מהרשעות בעולמנו אינו מכוון. אנשים רבים בעולם הפיננסי גרמו נזקים רבים בלי שהתכוונו לגורמם".

יחד עם זאת, מאמין סורוס שהעולם המערבי מנסה עתה להתמודד עם תוצאות של רשעות בעולם הפיננסי, בדיוק כפי שמדינות הגוש המזרחי לשעבר התמודדו עם תוצאות של רשעות פוליטית.

- האם עתה אמר שהאשפים הפיננסיים שחוללו את הקריסה הכלכלית הנוכחית לא רק טעו אלא היו, בעצם, גם מרושעים?

סורוס: "זה נכון".

אם האירו יקרוס - הצוענים והמוסלמים יסבלו

המראיין מוסיף, בהערת מחבר: ומה יגיד על זה לויד בלנקפיין, מנכ"ל גולדמן זאקס, שאמר ל"סאנדיי טיימס" הלונדוני, בעיצומו של המשבר הפיננסי, ש"הבנקאים עושים את מלאכת האל"?

סורוס עשה הון תועפות בשווקים פיננסיים נטולי פיקוח, אך עתה הוא רוצה לגאול אותנו מהשווקים האלה, מציין "ניוזוויק". המיליארדר משוכנע, שאם האירו יקרוס בלי תכנון ותיאום מוקדמים, "תיווצר סכנה של תחיית הקונפליקטים הפוליטיים הישנים ששיסעו את אירופה במשך מאות שנים זן קיצוני של לאומנות, שבא לידי ביטוי בשנאת זרים, הדרת זרים וקבוצות אתניות. בתקופת היטלר, היו היהודים במוקד הסערה. כיום נמצאים במצב דומה הצוענים, וכמובן גם המהגרים המוסלמים".

לדברי סורוס, הוא מתכנן לומר לבאי הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, שווייץ, השבוע, שיש עתה סבירות גבוהה יותר שיווון תכריז רשמית על חדלות פרעון ב-2012. בדעתו למתוח ביקורת על מנהיגי מדינות אירופה ש"יודעים רק לנקוט פעולות להרגעת המצב, אבל לא לפתור בעיות".

אם הקנצלרית של גרמניה, אנג'לה מרקל, או נשיא צרפת, ניקולה סארקוזי, מטפחים תקוות למצוא ישועה מחוץ לאירופה, טעות בידם, אומר סורוס. "ביקרתי לאחרונה בסין וסין לא תחוש לעזרת אירופה". למרות כל זאת, הוא סבור שהאירו ישרוד, אם כי בקושי.

סורוס צופה שהפערים החברתיים והכלכליים בארה"ב ילכו ויעמיקו. הוא מגלה אהדה לתנועת "לכבוש את וול סטריט", שנותנת ביטוי לאכזבה מהקפיטליזם, אכזבה שאותה הוא חולק. "לאנשים יש סיבה להיות זעומים ומתוסכלים" לנוכח עלויות הצלתה של המערכת הבנקאית, עלת שנופלת בעיקר על כתפי משלם המיסים.

ככל שהזעם גואה, לא יהיה מנוס ממהומות ברחובות של ערי ארה"ב. "כן, כן, כן", הוא אומר, כמעט בחדווה. תגובת השלטונות לתסיסה כזו תהיה עלולה להיות גרועה יותר מהאלימות של ההפגנות. "זו תהיה עילה לדיכוי ביד ברזל ולנקיטת טקטיקות נוקשות כדי לקיים את החוק והסדר. אם תגובת השלטונות תהיה קיצונית, היא תוכל להביא לכינון מערכת פוליטית מייסרת ולחברה שבה חירות הפרט מוגבלת הרבה יותר, מצב שלא עולה בקנה אחד עם המסורת של ארה"ב".

אובמה יפתיע?

סורוס מבהיר שאין לו כל כוונה להיכנס לפעילות פוליטית, אך ציין שלדעתו לברק אובמה יש עדיין סיכוי לחזור ולהיבחר בנובמבר: "אובמה עשוי להפתיע את הציבור. הסוגיה העיקרית שניצבת לפני הבוחרים היא האם יש להגדיל את המיסוי על עשירים. זה לא צריך להיות טיעון שאובמה יתקשה להעלותו".

לדברי סורוס, שביב התקווה היחיד ב-2012 הוא השווקים המתעוררים. האביב הערבי, עליית הדמוקרטיה והצמיחה הכלכלית באפריקה, אפילו הרפורמות ברוסיה, עשויות להוציא את העולם מהביצה, הוא מאמין. "בעוד שהעולם המפותח שרוי במשבר עמוק, עתיד העולם המתפתח נראה חיובי מאוד. שאיפות האנשים שם לחברה פתוחה מעוררות השראה. בוחרים באפריקה נעמדים בתור לפני הקלפיות שעות לפני פתיחתן. דיקטטורים נבעטו מהשלטון. אלה התפתחויות מעודדות מאוד לחירות ולצמיחה".

"ניוזוויק" ציין, שסורוס, בן 81, לא כל כך בטוח כיצד לנהוג מבחינה פיננסית בימים אלה. "קשה מאוד לדעת כיצד לקבל החלטות נכונות לאור הנזק שנגרם בשנים השמנות", הוא אומר. סורוס אינו מוכן לדון בפורטפוליו שלו, כדי שאנשים לא יחשבו שהוא רוצה להרוויח מהבעת דעה על השקעות אלה או אחרות. אך אנשים שמכירים את סורוס היטב אומרים שהוא מאמין בהשקעות ארוכות טווח במניות של חברות סולידיות, ושהוא היה ממליץ להימנע מזהב, "הבועה האולטימטיבית". הוא מצדד גם באחזקת מזומנים.

בניגוד למה שאפשר אולי לצפות, סורוס מסרב להיגרר לפוזיציות חסר (שורט) על האירו, או הדולר. להיפך, הוא תומך באירו וקורא למנהיגי אירופה לעשות מה שביכולתם כדי להבטיח את קיומו. "האירו חייב לשרוד כי החלופה קריסתו תגרום להתמוטטות שאירופה, והעולם, אינם יכולים להרשות לעצמם".

לדברי "ניוזויק", קנה סורוס אג"ח אירופיות, בעיקר איטלקיות, בשני מיליארד דולר מ-MF גלובל הולדינג, בניהולו ג'ון קורזיין, לשעבר ראש גולדמן זאקס. כזכור, החברה פשטה את הרגל באוקובר אשתקד.