"אף בנק לא ייתן מימון ליזם שיבוא בלי ידע וניסיון בינלאומי"

למרות התלאות הביורוקרטיות, חברות גרמניות ואמריקניות ממשיכות להשקיע בישראל בתחום האנרגיה הסולארית ■ בראיון לגלובס מסבירים יזמי חברת סאן-פאוור ואחרים מדוע

עובדי חברת סאן-פאוור ישראל מנהלים בימים אלה מרוץ מטורף נגד השעון. כמו יזמים סולאריים רבים נוספים עליהם להשלים בתוך 90 יום את הסגירה הפיננסית לפרויקטים שהם מבקשים לבנות. את האולטימטום הציבה רשות החשמל כשהחליטה לקצץ את התעריפים למערכות סולאריות בינוניות ב-30%, מ-1.37 שקל לקוט"ש ל-1.02 שקל. יזם שיבקש לזכות בתעריף הישן יצטרך להגיע לסגירה פיננסית בתוך 90 יום ממועד הגשת הבקשה להתחייבות תעריפית לרשות. אי עמידה באולטימטום עלולה להוריד לטמיון את הפרויקט כולו, משום שיאבד את מקומו גם בתור לתעריף החדש.

"סנקציה לא פשוטה"

במקרה של סאן-פאוור מדובר בהרבה פרויקטים, כתשעה שדות סולאריים בגודל בינוני שהחברה מבקשת להקים בדרום הארץ. "זו סנקציה לא פשוטה שאינה קיימת במקומות אחרים בעולם", אומר אורי צרור, מנהל הפיתוח העסקי והמכירות סאן-פאוור, "הקמת שדה סולארי הינה פרויקט תשתית לכל עניין ודבר ואינה דומה להקמת מערכות סולאריות קטנות על גגות. לאורך התהליך היזם נדרש להשיג אישורים מגורמים רבים - כ-25 רשויות שונות - אבל בסך הכול אנחנו זוכים לשיתוף פעולה ומאמינים שנצליח לעמוד בלוחות הזמנים. בראייה של המשכיות הענף, אין ספק שניכנס ל-2013 במגמה של קונסולידציה (מיזוגים ורכישות, ע"ב) וצמצום במספר השחקנים בשוק, בין היתר בגלל כאלו שלא יצליחו לעמוד בדרישות לסגירה". "כמעט בכל מדינה נעשו שינויים ברגולציה", אומר מריו ריאלו, ראש מחלקת המכירות של סאן-פאוור באירופה ובמזרח התיכון, "מה שחשוב הוא לעשות את השינויים תוך הידברות עם היזמים ולא באופן חד צדדי. בבריטניה למשל חתכו במהלך חד צדדי את התעריפים ב-50% - והיזמים לא יחזרו לשם".

סאן-פאוור נרכשה בתחילת השנה על ידי ענקית הנפט הצרפתית טוטאל לפי שווי של 2.3 מיליארד דולר. החברה מקליפורניה נחשבת ליצרנית הפאנלים הסולאריים החמישית בגודלה בעולם ולמובילה בפיתוח טכנולוגיות חדשות ומעוררות השראה. ב-2014 למשל מתכננת סאן-פאוור להשיק את המטוס הסולארי הראשון שיהיה בעל יכולת טיסה גם בלילה. פרויקט אחר שנמצא בשלבי פיתוח מתקדמים הוא לייצור ספינה סולארית. ישראל היא אחת משלוש המדינות היחידות בעולם שבהן החברה יוזמת הקמת שדות סולאריים. מדובר ב-14 שדות סולאריים שמהם חמישה ענקיים שמתוכננים לקום באזורי עוטף עזה, הנגב והערבה.

לדברי צרור אין כמעט הבדל בין החברה האמריקנית לחברות הישראליות מבחינת התרומה למשק. "בכל פרויקט שלנו מועסקים כ-200 איש לפחות משלב הפיתוח ועד ההפעלה כשכל עבודת התכנון, הייעוץ, וההקמה נעשית על ידי קבלני משנה ישראלים, למעט צוות שלדי של מנהלי פרויקטים ומהנדסים של החברה. את הפאנלים עצמם כולם מייבאים משום שאין ייצור מקומי. הידע והניסיון בהקמת שדות חייב להיות זר כי בישראל הוקם עד היום רק שדה סולארי אחד. אף בנק לא ייתן מימון ליזם שיבקש לבנות שדה סולארי ב-50 מיליון דולר ללא ידע זר".

בממשלה נמתחת ביקורת רבה על העלות של תעריפי החשמל המסובסדים שמקבלים יצרני החשמל הסולארי. ריאלו סבור שיש להביא בחשבון גם את תרומתם למשק המקומי. "במדינה כמו איטליה למשל ה-PV נחשב לתעשייה חיונית בגלל הוודאות שהיא מספקת לבנקים המלווים. הענף תופס כבר היום בין 1% ל-2% מהתמ"ג. אפילו במדינה כמו יוון מעודדים היום את הפעילות למרות כל הקשיים".

עדיין אופטימיים

הפעילות העיקרית של סאן-פאוור נותרה ייצור פאנלים סולאריים. מדובר בשוק שנכבש על ידי הייצור ההמוני הזול מסין, אך ריאלו נותר אופטימי. "אפשר לנצח את השוק בשתי דרכים", הוא אומר, "או שאתה Cost leader, כלומר מוביל בעלויות ובונה בהיקפים גדולים, או שאתה efficiency leader, ומוביל בטכנולוגיה. הפאנל האחרון שלנו נחשב ליעיל ביותר בעולם עם שיעור נצילות של מעל 20%. אנחנו גם מתחייבים שהפאנלים ימשיכו לעבוד אחרי 25 שנה ויספקו 80% מההספק המקורי - זו התחייבות שמבוססת על הניסיון שלנו בייצור פאנלים משנת 1985".