בנק ישראל שוקל להגמיש את דרישות ההון מהבנקים

דודו זקן: המתווה ייקח בחשבון את יכולת הבנקים לייצר הון, מבלי לפגוע בתמיכתם בפעילות המשק ■ ייתכן שיעד ההון יקטן והמועד להגעתו יוארך

האם בנק ישראל יתפשר בדרישות ההון שהוא מציב לבנקים? לפי הערכות במערכת הבנקאית, הבנק יגמיש את דרישות הלימות הון הליבה שיפרסם בקרוב. זאת מחשש שהמשק צועד לקראת מחנק אשראי, שיחמיר את ההאטה המסתמנת בקצב הצמיחה.

בכוונת המפקח על הבנקים, דודו זקן, להגדיל את דרישת הון הליבה מיעד מינימלי של 7.5% ל-11% עד 2016. זקן יקיים בשבועות הקרובים סבב שיחות עם הבנקים. לאחר מכן, ולא יאוחר מסוף מארס, יפרסם את יעדי הלימות ההון החדשים.

פשרות מתונות

הלימות הון הליבה הגיעה בסוף הרבעון השלישי ל-7.81%; מבדיקת "גלובס" עולה, כי כדי לעמוד בדרישות ההון, על הבנקים להגדיל את ההון ב-30 מיליארד שקל - סכום השווה לרווח השנתי הממוצע המצטבר בתקופה של חמש שנים. לכן, דרישות ההון יאלצו את הבנקים להפנות את רווחיהם בשנים הקרובות לחיזוק ההון - ולא להגדלת האשראי.

בבנק ישראל מודעים לטענות שעולות במערכת הבנקאית ובמשק, בעניין דרישות ההון החדשות. בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס", שהתקיימה בחודש שעבר, הבהיר זקן כי הוא מודע לבעייתיות בהגדלת ההון, ואמר כי "לבנקים תפקיד חשוב בכלכלה הישראלית; המתווה שייקבע (להון הליבה) ייקח בחשבון לא רק את המגמות בעולם, אלא גם את יכולת הבנקים לייצר הון, מבלי לפגוע ביכולתם לתמוך בפעילות הכלכלית של המשק".

גורמים בנקאיים מעריכים כי בנק ישראל עשוי להתגמש בשלוש נקודות:

1. ישנה את הגדרות ה-SIFI'S - כיום מגדיר בנק ישראל את כל חמשת הבנקים הגדולים כ- SIFI'S (בנקים הנושאים סיכון מערכתי -Systemically Important Financial Institutions). הפיקוח על הבנקים יגדיר את הפועלים ולאומי כ-SIFI'S מיוחדים, ויציב להם יעדים גבוהים יותר. כתוצאה מכך, יעדי ההון של דיסקונט, מזרחי והבינלאומי יהיו נמוכים בחצי נקודת אחוז.

2. יקטין את דרישת ההון בחצי נקודת אחוז - הלימות הון של 11% נמדדת במונחי באזל 2, אך במונחי באזל 3, מדובר בהלימות הון נמוכה יותר; הפרש הנוצר כתוצאה מהגדרות שונות של ההון. תחילה העריכו, כי מדובר באחוז אחד, אך כעת נראה שבמעבר לבאזל 3 תרד הלימות ההון בבנקים ב-0.4%-0.6%, בלבד כך שקיימת אפשרות להקטין את דרישות ההון.

3. יאריך את הזמן להגעה ליעד בשנה - מ-2016 ל-2017. עם זאת, מעריכים במערכת הבנקאית, כי לבנק ישראל אין כוונה להתפשר באופן משמעותי על דרישות ההון. מבחינת הפיקוח על הבנקים, על המערכת הבנקאית ליישר קו עם הרגולציה העולמית, שבמסגרתה מתכנסים כל הבנקים ליעדי הון של באזל 3. רק באחרונה הודיעה שבדיה, כי על הבנקים שלה להגיע ליעד הרבה לפני 2019, ואילו בנקים באירופה נדרשים לעמוד בהלימות הון ליבה של 9% כבר בקיץ הקרוב. לכן, סבורים בבנק ישראל, כי לבנקים בישראל אסור להישאר מאחור.

הלימות ההון ליבה של הבנקים
 הלימות ההון ליבה של הבנקים