"אם מישהו מוכר דירה ב-30% הנחה, הוא יפשוט רגל"

לפני חודש הוא התאים עצמו לאווירה והכריז על מבצע, אך מנכ"ל אשדר ארנון פרידמן מציע לשכוח מהוזלת מחירים דרסטית ■ המגמה שהוא מזהה: דירות קטנות ■ "יש התעוררות בשוק; הציבור הפנים שמחירי הדירות לא יירדו בעשרות אחוזים"

על פי הדוח הכספי של חברת אשדר, היא מחזיקה בזכויות לבניית כמעט 6,000 דירות חדשות. היא אמנם מכרה 832 דירות ב-2010, אך באחרונה, כמו כולם, נדרשת להתמודדות עם "המצב" - פנייה למבצעים ושינוי גישה. ארנון פרידמן, מנכ"ל אשדר, טוען כי הוא מזהה התפכחות בקרב רוכשי הדירות, ש"משלימים עם כך שיצטרכו להתפשר". אשר לירידות מחירים, הוא מנסה לצנן את ההתלהבות ומדבר בעיקר על עודף דיבורים שיוצרים אשליה בשוק.

- בוא לא ניתמם, הענף קפוא.

"לא לגמרי קפוא. יש התעוררות. הציבור הפנים שמחירי הדירות לא ירדו בעשרות אחוזים. רואים את זה גם בסקרים - אנשים הבינו שיצטרכו להתפשר, כי יכולתם הכספית, מוגבלת: להתרחק מהמרכז ולקנות דירות קטנות. הביקוש לדירות 3 ו-4 חדרים עולה, על חשבון חמישה".

- דירות קטנות - מה קרה?

"זה לא שאנשים פתאום לא רוצים דירות גדולות, הם פשוט הבינו שצריך להתאים את הדירה ליכולת. הם עוד שואפים לחדר לכל ילד, אבל מתפשרים".

הקופונים הגיעו

כמו חברות רבות שיצאו במבצעים, אשדר שיתפה פעולה עם מועדון ההטבות למשרתי המילואים 'בהצדעה' והציעה במשך חודש דירות בהנחה. "כשהביקוש קטן, מתאמצים יותר", מסביר פרידמן את המהלך, "אם צריך לתת 1%, 2%, או 3% הנחה - ניתן, אם צריך ללכת לקראת הרוכשים בתנאי המימון - נלך, אבל עם לקוחות שמחפשים 20% ו-30% הנחה, לא נצליח לעשות עסקים. התרבות הצרכנית הרגילה אותנו למבצעים - בבגדים, בארוחות. עכשיו הקופונים הגיעו גם לדירות. זה פחות המחיר ויותר התחושה. במבצע מתבטל מרכיב המשא ומתן. המחיר שהקבלן מציע זה המחיר הטוב ביותר שהוא יכול. אין חברה שתהיה מוכנה להפסיד וגם אף בנק לא ייתן לה. אם מישהו מנסה למכור דירה ב-30% הנחה - תיזהר. זה מישהו מפסיד, שנמצא בדרך לפשיטת רגל".

יזמים מתלוננים על הבנקים. "מה שאמרו - נכון. הבנקים יותר בררניים. גם שם חוששים מירידת מחירי הדירות שתשפיע דרסטית על מחיר קרקעות".

השינוי הגדול שפרידמן מרגיש נובע, לדעתו, מהנחיית משרד הפנים לשלב בתוכניות דירות קטנות. "בסופו של דבר, גם היזמים יציעו למכירה דירות כאלה והמחיר יהיה בהתאם - זה דיור בר השגה לא בסבסוד, אלא כי הדירות באמת יותר קטנות".

- אז "השוק עושה את שלו"?

"כן. גם הוועדות המקומיות כבר דורשות לשלב דירות קטנות וגם בהחלטות הוועדות המחוזיות אנחנו מרגישים בדרישה לכך".

- מה אתה צופה למחירים?

"אני לא מאמין שיהיה שינוי דרסטי. קצב המכירות יחזור השנה לביקוש אמיתי, עליית מחירים כמו בשנתיים שחלפו, לא תהיה בשנתיים-שלוש הקרובות, כי כוח הקנייה של הציבור הגיע לרף שכבר קשה לעבור אותו".

- בממשלה רוצים ירידות מחיר של ממש.

"הכוונה שלהם למתן קצת, אף אחד לא מתכוון לירידה דרסטית. 20%, 30%, ימוטטו יזמים, קבלנים, עד פשיטות רגל, כולל בעיות קשות לבנקים. הבעיה שקשה לדייק במהלכים, כי התוצאות לא מיידיות. גם כשעושים צעדים בכיוון הנכון, לא רואים מיד תוצאות ואז ממשיכים ונוצר אובר שוטינג".

- איפה היה לנו אובר שוטינג?

"הוד"לים, שיכולות לגרום להצפת קרקעות, למשל. וגם היה אובר שוטינג של דיבורים. יצרו ציפייה לירידת מחירים וגרמו לציבור להקפיא רכישות. לא כי לא צריכים דירות, אלא משום שיצרו ציפיות שלא יתממשו".

- מה קורה עכשיו בשטח?

"בגלל הדיבורים, נעצרו התחלות בנייה והתוצאה היא שבעוד חצי שנה שוב יהיה מחסור גדול בדירות, כשבעצם בביקושים לא השתנה דבר".