דרמה בחלמיש: היו"רית הקפיאה הפינוי בכפר שלם

אחרי שנים של מאבקים משפטיים, רחל תורג'מן הצליחה הערב להעביר החלטה דרמטית בישיבת הדירקטוריון של החברה, ולפיה יוקפאו התביעות לפינוי תושבי כפר שלם, בשלב זה ל-3 חודשים

אחרי שנים של מאבקים משפטיים, רחל תורג'מן, היו"רית החדשה של חברת חלמיש, הצליחה הערב (א') להעביר החלטה דרמטית בישיבת הדירקטוריון של החברה, ולפיה יוקפאו התביעות לפינוי תושבי כפר שלם, בשלב זה ל-3 חודשים.

תורג'מן נכנסה לאחרונה לתפקיד יו"ר חברת הדיור הציבורי חלמיש, חברה ממשלתית-עירונית בבעלות משרד השיכון ועיריית תל אביב המופקדת על תהליך הפינוי-בינוי בשכונת כפר שלם בדרום תל אביב, שמתנהל במשך עשורים. בכוונתה, ככל הנראה, לסייע לתושבים בעלי הזכויות בקרקע מתוקף מגורים רציפים בכפר שלם עד אפריל 1987, אך לפעול ביד קשה נגד פולשים שאינם בעלי זכויות בקרקע.

כיום מתנהלות כ-100 תביעות פינוי נגד כמה מאות מתושבי כפר שלם. הפיצויים שנקבעו ב-1993 ושאושררו ב-2004 בהחלטת מועצת מקרקעי ישראל הם 300 אלף דולר למשפחה בת 3 ילדים. יותר מ-2,000 משפחות כבר פונו, אך כמה מאות נותרו במקום. ההערכות מדברות על בניית כ-1,800 יחידות דיור חדשות בכפר שלם, אם וכשיושלם הפינוי.

"אות של רצון טוב"

נראה כי תושבי השכונה מגיבים באופן חיובי ליוזמה. אהרון מדואל, תושב כפר שלם, מזכיר ועד השכונה וחבר מועצת עיריית תל אביב מטעם סיעת עיר לכולנו, אמר ל"גלובס" כי התושבים יעכבו את עתירתם לבג"ץ "כאות של רצון טוב".

בשבוע שעבר עברה בקריאה טרומית הצעת חוק המשפרת את הפיצויים לתושבי כפר שלם. מדואל מדגיש כי מאמצי החקיקה לא יוקפאו. "הקפאת הפינויים היא צעד חיובי מאד שהיה צריך להתבצע הרבה קודם", אמר מדואל, "כרגע יש לנו חוסר אמון מוחלט במנכ"ל חלמיש וביועציה המשפטיים, ובאמתחתנו צעדים נוספים".