מה בין אילנה דיין למוחמד בכרי?

האם עניינה של דיין פחות חמור משל בכרי? מה, רק ליהודי מותר להוציא את דיבת צה"ל?

שרת התרבות, לימור לבנת, ניפקה אתמול (א') הודעה בה היא תומכת בקריאה למנוע מהשחקן מוחמד בכרי להשתתף בהצגה העומדת לעלות בתיאטרון צוותא. השרה עשתה זאת בעקבות פנייה של תנועת "אם תרצו".

גם התנועה וגם לבנת מסתמכים על פסק דין של בית המשפט העליון, בתביעת דיבה שהגישה קבוצת לוחמים נגד סרטו של בכרי "ג'נין ג'נין". העניין הגיע לבית המשפט העליון, שקבע כי הסרט "גדוש שקרים כדי להכפיש את לוחמי צה"ל ולהציגם כפושעי מלחמה".

לשרת התרבות, אם כן, יש תשתית בהחלט רצינית כדי לגבש עליה עמדה נגד מתן במות ישראליות לבכרי. אולם ההחלטה חייבת להיות של התיאטרון, ובאי התיאטרון יביעו את דעתם בקופה.

איפה ואיפה

הבעיה עם פניית לבנת היא שיש בהתנהלותה מידה גדושה של איפה ואיפה. כי מה שפסק בית המשפט בעניין בכרי, נקבע בבית המשפט (ע"י השופט סולברג שמונה בינתיים לכהונה בבית המשפט העליון) גם נגד אילנה דיין. גם במקרה זה נדונה תביעת דיבה, הפעם של סרן ר', על רקע מקרה הריגת הילדה הפלשתינית במוצב גירית ברפיח.

וכך קבע, בין השאר, בית המשפט: "ניכרת חומרתם של דברי לשון הרע שפורסמו (ב'עובדה') עליו (סרן ר')... ברגע קטון - 17 דקות של שידור - הפך מלוחם עז-נפש לבריון ערל-לב; ממפקד המסתער בראש חייליו לנוכח פני אויב, הפך להורג ילדה בדם קר; כל השומע תצילנה שתי אוזניו. הפער הזה, הקוטביות הזו, הופכים את דברי לשון הרע שפורסמו בכתבה לחמורים".

עוד קבע בית המשפט כי הכתבה ששידרה דיין "סטתה מן האמת" והביאה לצופים "עובדות ומסקנות שאינן אמת".

כתבה שקרית

כלומר: אילנה דיין, כמו בכרי, שידרה כתבה שקרית ודיבתית, שיש בה כדי להכפיש לוחם צה"ל ולהציגו כפושע מלחמה. אז למה נזעקת לבנת רק לגבי בכרי? מדוע אינה "ממליצה" לשידורי קשת להדיח את דיין מהבמה עליה היא מופיעה? מדוע אינה ממליצה לשופטי ישראל להפסיק להזמין אותה להנחות אירועים שלהם? מדוע אינה דורשת מגלי צה"ל להפסיק את הופעתה של דיין אצלם כמנחת תוכניות? מה ההבדל בין מכפיש צה"ל לבין מכפישה?

מה גם שהתביעה נגד בכרי נדחתה, כאמור (אמנם בשל נימוק טכני) - בעוד שהתביעה נגד דיין התקבלה, ונקבע כי תשלם לסרן ר' כ-380 אלף שקל וכן תפרסם התנצלות גורפת. (דיין, כמו בכרי בשעתו, ערערה, אולם אין עדיין החלטה בערעור).

דין דיין כדין בכרי

האם יהיה מוגזם לומר שעניינה של דיין חמור מזה של בכרי? אז למה שתקה ושותקת לבנת, ורבים רבים אחרים, בימין ובשמאל, בעניין דיין? כי לערבי אסור להוציא את דיבת צה"ל, וליהודי/ה מותר? האם משום שדיין היא חלק מהמילייה החברתי, המשפטי והעיתונאי, שגם לבנת חברה בו (למרות הבדלי הדעות ביניהן)?

בכל מקרה, לא הוגן לנגוע ולפגוע בבכרי, כל עוד לא עושים זאת גם לגבי דיין.