האסון בכרמל: מיהם היועצים של שטייניץ וישי - ומי משלם להם?

פרסומו הצפוי של דוח המבקר בפרשת אסון הכרמל הכניס ללחץ את שר האוצר יובל שטייניץ ושר הפנים אלי ישי, והם מתכוננים ל"יום הדין" בעזרת כוורת של יועצים מתחומי המשפט והייעוץ התקשורתי ■ אלה האנשים הצמודים לשרים שכיסאם בוער

ההחלטה המסתמנת של מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, להטיל אחריות אישית בפרשת אסון הכרמל על שר הפנים אלי ישי ושר האוצר יובל שטייניץ הכניסה את הבכירים המבוקרים ללחץ.

אולם הלחץ לא התחיל היום. למעלה משנה הם עסוקים בהדיפת ההאשמות נגדם, העברת האחריות או במילים פחות מכובסות: בכסת"ח. לצורך כך הם הקיפו את עצמם במיטב היועצים מכל הסוגים והגוונים - יועצים משפטיים, יועצי תקשורת, אסטרטגים, מקורבים ואנשי אמון.

שטייניץ וישי בנו סביבם כוורת יועצים מכובדת, שכוללת שמות מוכרים כמו עו"ד יעקב בורובסקי, בעברו יועץ למבקר; ופרופ' אריאל בנדור, מהמומחים המובילים בישראל בתחומי המשפט המינהלי, החוקתי והפלילי. גם השמות הגדולים בעולם הייעוץ האסטרטגי והתקשורתי - מוטי מורל, רונן צור ואחרים - נמצאים שם.

ולא בכדי. ההתחמשות הזו, ככל הנראה, נחוצה להם כמו אויר לנשימה. דוח המבקר על אירוע השריפה בכרמל, שבה נספו 44 בני אדם, צפוי להיות אחד הדוחות הגדולים, המפורטים והחמורים ביותר שהוציא משרד המבקר.

השבוע נודע כי לינדנשטראוס צפוי להמליץ על הדחתם, פיטוריהם או התפטרותם מרצונם של השרים, ואף נשקלת העברת ממצאי בדיקת המבקר ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, על מנת שישקול פתיחה בחקירה פלילית כנגד השרים.

לינדנשטראוס אף תועד כאומר בשיחה סגורה עם משפחות הנספים באסון כי מי משני השרים שלא ילך לפי המלצות המבקר בדוח על השריפה בכרמל - צפוי לדין משמעתי קשה. "אצלי זה לא ייגמר בש.ג"., אמר.

בנסיבות אלה, ברור שאין לשטייניץ וישי ברירה אלא להתכונן ל"יום הדין" - היום שאחרי הדוח החמור ביותר שכתב המבקר.

הכוורת של שר האוצר יובל שטייניץ

הצוות המשפטי:

פרופ' אריאל בנדור (1), מהמשפטנים המובילים בארץ בתחומי המשפט החוקתי, הפלילי והמינהלי. מרצה בכיר בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת בר-אילן, נמנה בעבר עם המועמדים לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה. כעורך דין ייצג לקוחות בעיקר בבג"ץ ונתן חוות-דעת משפטיות בתחומים מגוונים של משפט ציבורי ופלילי, ביניהן בשורת פרשות בעלות בולטות ציבורית. בנדור ייצג, בין היתר, את משפחת גלעד שליט בבג"ץ נגד עסקת שחרור בנם; ואת א' מבית הנשיא בבג"ץ בעקבות עסקת הטיעון שהוצעה לקצב.

מי משלם?

בנדור נשכר באופן פרטי על-ידי השר שטייניץ. עם זאת, קיים מנגנון שמאפשר קבלת החזר מהמדינה, בתנאים מסוימים, עבור ייעוץ משפטי לנבחרי ציבור.

מקורבים במשרד:

דורון כהן, מנכ"ל משרד האוצר (2), מלווה את שטייניץ לאורך שנים ונחשב לאחד האנשים הקרובים ביותר אליו. לפני מספר חודשים מינה שטייניץ את כהן למחליפו של חיים שני בתפקיד מנכ"ל המשרד.

דוד שרן, ראש מטה שר האוצר (3), מלווה את שטייניץ כיועץ פוליטי מאז 1999. נחשב לאיש הקרוב ביותר אל שטייניץ, איש אמונו ויד-ימינו.

יועצי תקשורת:

משה (מושיק) תאומים (4), בעל חברת פרסום ויחסי-ציבור מהמובילות בישראל (גיתם), עוסק במקביל במתן ייעוץ תדמיתי ותקשורתי לבכירים בזירה הציבורית ובפוליטיקה. ניהל קמפיינים לבחירת ראש ממשלה ונשיא המדינה. היום משמש כיועץ אסטרטגי לשטייניץ בפרשת אסון הכרמל.

מוטי שרף (5), נחשב ליועץ תקשורת קרוב של גופים בכירים במשק. שורת לקוחותיו כוללת את קבוצת עזריאלי, קבוצת אלוביץ', קבוצת פישמן, קבוצת עידן עופר.

רועי לחמנוביץ' (6) מונה לפני כחודשיים ליועץ התקשורת של שטייניץ. עד אז שימש לחמנוביץ' כיועץ התקשורת של יו"ר ש"ס, אלי ישי. לחמנוביץ' ליווה את ישי ב-8 השנים האחרונות החל מימיו באופוזיציה. לחמנוביץ' התווה את האסטרטגיה התקשורתית של ישי בעניין השריפה בכרמל, אשר מפנה, בין היתר, אצבע מאשימה לעבר משרד האוצר, שלא סיפק למשרד הפנים את התקציבים הנדרשים לשירותי הכבאות. היום, בכובעו של היועץ לשר האוצר, נדרש לחמנוביץ' להמציא את ההגנה לאסטרטגיה הזו.

מי משלם?

משרד האוצר משלם את שכרו של מוטי שרף.


הכוורת של שר הפנים אלי ישי

הצוות המשפטי:

ניצב (בדימוס) עו"ד יעקב בורובסקי (1) שימש עד 2007 כיועצו הבכיר של מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, לענייני שחיתות. אך מאז פרישתו מהתפקיד סייע וייעץ, בשורה ארוכה של מקרים, לאישי ציבור בכירים בהתמודדותם עם בדיקות המבקר. המפורסם שבהם הוא שר הפנים אלי ישי בפרשת אסון הכרמל.

יחד עם בורובסקי עובד על תיק "אסון הכרמל" של ישי, גם עו"ד נדב עשאל (2). שמו של עשאל עלה לפני חודשים מספר לכותרות, לאחר שהוקרן הסרט התיעודי שערך, יחד עם העיתונאי גידי וייץ, על "פרשת קו 300".

מי משלם?

בורובסקי משמש כיועץ משפטי למשרד הפנים בעניינים שוטפים, כך שהמשרד משלם את שכרו גם בנושא הייעוץ בעניין דוח מבקר המדינה.

מקורבים במשרד:

ד"ר שוקי אמרני (3), כיום המשנה למנכ"ל משרד הפנים, בקיא בהליכי הבדיקה במשרד המבקר, ולכן נחשב לנכס בצוות החשיבה של השר ישי בפרשת אסון הכרמל. אמרני הוא אלוף-משנה (במיל'), ובהשכלתו הוא דוקטור למדעי המדינה מאוניברסיטת בר-אילן וכן בעל תואר מוסמך ליחסים בינלאומיים מאוניברסיטה זו ומוסמך למדעי החברה מאוניברסיטת חיפה. בתפקידו הקודם כיהן אמרני כממונה על מחוז המרכז ויו"ר הוועדה המחוזית מרכז במשרד הפנים.

עמרם קלעג'י (4) כיהן בשורת תפקידים בכירים במשרד הפנים, ומאז מאי 2011 מכהן, בשנית, כמנכ"ל משרד הפנים. ישי המליץ על מינויו ורואה בו איש אמונו.

יועצי תקשורת:

רונן צור (5) - יועץ התקשורת הבכיר מתמחה בניהול משברים ובניהול קמפיינים אגרסיביים. בחלק מהמקרים, כשצור נכנס לתמונה כבר לא מדובר בייעוץ תקשורתי אלא ביציאה למלחמה. צור ניהל, בין היתר, את הקמפיין נגד ועדת ששינסקי, את מאבקם של הרופאים המתמחים, וכן ייצג את נשיא המדינה לשעבר משה קצב בראשית פרשת עבירות המין (עד שקצב הפר את הסיכומים עם יועציו במסיבת העיתונאים שנמשכה שעות).

בקשר לדוחות המבקר, מלווה צור גם את בועז הרפז, החשוד בהדלפת "מסמך גלנט" המזויף.

מי משלם?

את שכרו של רונן צור מממנת מפלגת ש"ס בעבור השר ישי.