עקב מחסור חריף בגז: הפסקות חשמל בתקופה הקרובה

הפיגועים בצינור הגז ממצרים התחילו כבר לפני שנה - אבל בישראל לא נערכו בזמן ■ משרד האנרגיה מפציר בציבור להפחית שימוש בין השעות 17:00-21:00 במדיח כלים, מכונת כביסה, תנור אפיה, דוד חימום, שואב אבק ומכשירי חשמל נוספים

כשנה לאחר תחילת הפיגועים בצינור הגז הטבעי במצרים, החשבון מגיע לצרכני החשמל בישראל.

משרד האנרגיה והמים הודיע הבוקר (ד') כי עקב המחסור ברזרבת ייצור במשק החשמל, צפוי במהלך החורף הקרוב, בשעות של שיא הצריכה, מחסור בכושר ייצור זמין של חשמל, העלול לגרום להפסקות חשמל זמניות באזורים מסוימים. המשרד מבקש מהציבור להימנע משימוש במכשירי חשמל זוללי אנרגיה בין השעות 17:00-21:00, "כדי למנוע מצב בו לא ניתן יהיה לספק את הביקושים לחשמל".

עד כה אזהרות כאלה הגיעו מחברת החשמל שהזהירה מעודפי ביקוש, וביקשה מהציבור להימנע משימוש במכשירים זוללי אנרגיה בשעות השיא. ההודעה כעת ממשרד האנרגיה מעידה על חומרת העניין.

הבעיות בכושר ייצור החשמל מגיעות על רקע השיבושים החוזרים ונשנים באספקת הגז ממצרים בשנה האחרונה, בעטיים חברת החשמל נאלצה לעבור לשימוש בסולר לייצור החשמל. משרד האנרגיה וחברת החשמל הזהירו מפני חוסר בגז טבעי ועל כך שהמאגר של ים תטיס הולך ומתרוקן. שר האנרגיה עוזי לנדאו הזהיר לאורך השנה האחרונה מ"בצורת חשמל" בשנת 2012 וביקש להקים 2 תחנות כוח, אך ועדה ממשלתית שהקים רה"מ נתניהו דחתה הבקשה בטענה שאין צורך בתחנות כוח נוספות.

משרד האנרגיה מציין את המכשירים זוללי החשמל: מדיח כלים, מכונת כביסה, תנור אפיה, דוד חימום מים חשמלי, שואב אבק וכדומה. לפי הודעת המשרד, היום צפויה צריכת החשמל להגיע לשיא ביקוש של 11,100 מגוואט, ולפיכך צפויה צריכת החשמל להגיע לקצה כושר האספקה עם רזרבה מזערית.

לפי הודעת משרד האנרגיה, "ההספק המותקן כיום במשק החשמל בישראל עומד על כ-13,130 מגוואט של חברת החשמל ועוד כ-490 מגוואט של יצרנים פרטיים".

עם זאת, לפי המשרד, "ההספק הזמין קטן מערכים אלה, בעיקר עקב המחסור החמור בגז טבעי. בימים אלה מופעלות יחידות רבות בדלקי גיבוי (סולר ומזוט) במקום בדלק הראשי (גז טבעי), ומקצת היחידות מאבדות כ-50 מגוואט מיכולת ההספק בעת הפעלה בסולר במקום בגז טבעי. כמו כן, עקב המחסור בגז טבעי, הפסיקו מספר יצרנים פרטיים לפעול או הקטינו את הפעילות במידה ניכרת. בנוסף, קיימת הצטברות של תקלות בלתי צפויות ביחידות ייצור, חלקן עקב מעברים חוזרים בין דלק ראשי לדלק גיבוי וחלקן עקב דחיית תחזוקה מתוכננת כתוצאה מן המחסור".

משרד האנרגיה מעריך כי משק האנרגיה יתייצב רק ב-2020, עם יתרות (רזרבה) של 20%.