אושר ניהול תביעה ייצוגית נגד הפיס על הטעיה בהגרלת 123

נקבע כי התובעים הניחו תשתית עובדתית המצביעה על עילות תביעה ראויות עפ"י חוק הגנת הצרכן, חוק החוזים, חוק עשיית עושר ולא במשפט ועוולת רשלנות

שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, שושנה אלמגור, אישרה אתמול (ג') ניהול תביעה ייצוגית נגד מפעל הפיס, בגין הטעיית ציבור המשחקים בהגרלה של מפעל הפיס מסוג 123.

בהחלטתה קבעה השופטת כי התובעים הייצוגיים, הזוג נורית ואברהם נדר, הניחו תשתית עובדתית המצביעה על קיומן של עילות תביעה ראויות נגד מפעל הפיס על-פי חוק הגנת הצרכן, חוק החוזים, חוק עשיית עושר ולא במשפט ועוולת רשלנות.

הגרלת 123 היא הגרלה יומית המתקיימת 7 ימים בשבוע, ובה על המשתתף לנחש 3 מספרים בין 0 ל- 9 שיעלו בגורל על-פי סדר הופעתם. זכייה משמעותה ניחוש נכון של המספרים שעלו בגורל, בסדר הנכון שבו הם עלו (משמאל לימין). הרצף הנמוך ביותר שיכול לעלות בגורל הוא 000, והגבוה ביותר הוא 999, כך שסיכוי הזכייה הוא אחד ל-1,000. ההגרלה זו מתחלקת לשני חלקים: משחק רגיל ומשחק משולב.

במשחק המשולב, שבגין ניהולו הוגשה התביעה, ישנם 4 סוגי פרסים - פרס ראשון ו-3 פרסים משניים: בפרס הראשון זוכה משתתף שניחש נכונה את רצף הספרות שעלה בגורל. הפרס הרגיל הוא פי 100 מהסכום עליו הימר. בפרס השני זוכה משתתף שניחש את 3 הספרות שעלו בגורל, אך לא באותו הרצף. בפרס שלישי זוכה משתתף שניחש שתי ספרות ברצף (מתוך השלוש). פרס המשנה הוא פי 5 מהסכום עליו הימר. בפרס רביעי זוכה משתתף שניחש ספרה אחת ברצף (מתוך השלוש). פרס המשנה הוא החזר של הסכום עליו הימר.

באמצעות עו"ד רם גורודיסקי טוענים התובעים כי מפעל הפיס מציג כאילו סיכויי הזכייה בפרס השני (ניחוש 3 מספרים לא לפי הסדר) הם 1:200, אולם מצג והצהרה זו אינם אמת.

לטענתם, כאשר המשתתף מנחש צירוף מספרים שכולם זהים (111, 222, 333 וכו'), הסיכוי לזכות בפרס השני הוא אפס. יתירה מזאת, כאשר המשתתף מנחש צירוף מספרים בו יש 2 ספרות זהות (202 למשל), הוא יכול לזכות בפרס השני רק בשני מקרים בלבד (022, 220). במקרה זה, הסיכוי לזכות בפרס השני הוא 1:500 (2:1,000) ולא 1:200.

שקלול המקרים בהם מנחש המשתתף צירוף מספרים הכוללים ספרות זהות (שתי ספרות או שלוש) מביא לתוצאה שסיכוי הזכייה המשוקלל בפרס השני אינו 1:200 כמוצהר, אלא 1:241.5. כלומר, סיכוי נמוך יותר.

התובעים טוענים כי יש לפצות את הקבוצה גם על עוגמת-נפש, אכזבה וכעס, וסכום התביעה הכללי עומד על סך 8.2 מיליון שקל.

בית המשפט החליט כי הקבוצה תכלול את כל משתתפי הגרלת 123 בשנה שטרם הגשת התביעה, אשר שלחו טופס עם צירופים הכוללים שתיים או 3 ספרות זהות, ובעקבות זאת זכו בפרס השלישי או הרביעי או לא זכו בכלל.