האהבה מתה

תמר אלקן, הבשורה החדשה של עולם המשחק, המככבת בימים אלה במחזה "חוקר פרטי" של תיאטרון החאן, אימצה אלמנטים אוטו-ביוגרפיים כדי לגלם דמות החווה מוות רגשי כתוצאה מאובדן אהבה f אלקן: "התפקיד הוביל אותי להמון מחשבות על זוגיות וזה לא היה פשוט, לא עבורי ולא עבור בן הזוג שלי"

זה היה כמו לעבור מחדש את תקופת הלימודים בבית הספר למשחק", מסכמת השחקנית תמר אלקן (26) את חצי השנה שהקדישה לחזרות למחזה החדש "חוקר פרטי", מאת מיכאל (מיקי) גורביץ' ובבימויו בתיאטרון החאן הירושלמי. כמו הפקות רבות שביים גורביץ', גם הפעם נוצרו הטקסט והעלילה תוך כדי חזרות ובמשותף עם השחקנים, כאשר הבסיס היחיד לתחילת העבודה היה הטקסט ל"משתה" מאת אפלטון.

ביצירה מזמן משורר צעיר לביתו כמה מחבריו, אנשי רוח ופילוסופיה, לדבר בשבחי אל האהבה ארוס. במחזה המוגמר לא נותר כמעט זכר לאפלטון, ו"חוקר פרטי" אמנם עוסק באהבה אך מהפן השבור שלה.

חוקר פרטי (ניר רון הנפלא, המשכלל לשלמות את מניירות הליצן העצוב), מתבקש לאתר גבר שעזב את ביתו, והנעדר מתגלה משוטט ברחובות העיר ומחפש קשר אנושי חדש שיעורר אותו לחיים. בפועל מתרחש רב המחזה במוחו של החוקר שחווה בעצמו בנעוריו אובדן ושברון לב, וכל הדמויות הנקרות בדרכו משתבצות בפסיפס סוריאליסטי של אהבות שיכלו להתממש ובדידות נוראה שנותרה. אלקן מגלמת את תמרה ("לא במקרה יש לנו שם דומה"), החווה אהבת נעורים שמתחילה בתבערה גדולה ודועכת לתרדמת פיזית ונפשית. מי שטרם הבין, "חוקר פרטי" הוא אחת היצירות העצובות ביותר של גורביץ' למרות כמה סצנות מצחיקות עד דמעות, והמוזיקה של יוני רכטר הופכת אותו לקברט של כמיהה ולחוויה תיאטרלית שאסור להחמיץ.

תחושה של בית

אלקן, שסיימה לפני שנתיים את לימודיה בסטודיו לאמנויות התיאטרון של יורם לוינשטיין, היא מסוג התגליות בן-לילה שהן בפועל תוצר של כמה פרויקטים שהגורל שיגר בו-זמנית. היא סומנה כהבטחה גדולה כשגילמה במחזה "הצמיד של אופירה" (שביים גיל צרנוביץ על-פי ספרה של רבקה מגן), ילדה שהוחרמה במשך שנים בבית ספרה אחרי שנחשדה בגניבה שלא ביצעה. לאחרונה זכתה לקונצנזוס של שבחים נלהבים מהמבקרים על הופעתה בסרט "גיא אוני" של הבמאי דן וולמן, על-פי רב-המכר מאת שולמית לפיד, תפקיד שעבורו למדה יידיש ורוסית ושזיכה אותה בפרס השחקנית המצטיינת בפסטיבל חיפה האחרון. "בשנה ג' בסטודיו, הבמאי אודי בן משה העביר לנו סדנה, שבסיומה המליץ לי להיפגש עם מיקי גורביץ'", היא משחזרת. "בפגישה הראשונה לא הרגשתי שמיקי מתרשם ממני. הוא לא אהב את המונולוגים שהבאתי, טען שאין תפקידים בשבילי, ובכל זאת נשארנו בקשר של אחת לחודש בממוצע ובשלב מסוים הכנתי מונולוג מ'רומיאו ויוליה' ששנינו התחברנו אליו. משם דברים התחילו לזרום".

איך השתלבת בחבורה מגובשת העובדת יחד כבר שנים, ומורגלת בטכניקות היצירה יוצאות הדופן של גורביץ'?

"זה יישמע הכי קיטשי אבל הם נתנו לי מיד את ההרגשה שאני חלק ממשפחה, וזה תרם לי המון כי החזרות לא דמו לשום דבר שחוויתי עד אז כשחקנית. רק חודש לפני העלאת 'חוקר פרטי' התחלנו להבין על מה הסיפור, והייתי צריכה להיכנס לדמות בלי לדעת מיהי בעצם. חפרתי בנשמה, והבאתי לא מעט אלמנטים אוטוביוגרפיים.

"תמרה במחזה מאמינה בתחילת הדרך באהבה אבסולוטית, ומגלה שגם רגשות חזקים כאלה נסדקים ודועכים והתוצאה היא שברון לב ופיקחון אבל גם סוג של מוות רגשי. על-פי 'חוקר פרטי', משברון לב אי אפשר באמת להתאושש. זה הוביל להמון מחשבות על החיים והזוגיות, ולא פעם הבאתי אותן הביתה מחדר החזרות. זה לא היה פשוט, לא עבורי ולא עבור בן הזוג שלי".