מדוע הרייטינג הגבוה בתולדות ערוץ 2 לא מתורגם לכסף?

חילופי ימי השידור בין זכייניות ערוץ 2 קשת ורשת הוגדרו כהצלחה: עם פתיחת השנה הוצף המסך בתוכניות חזקות שמאמירות לשיאי רייטינג שחוצים את קו ה-40%

חודש ינואר 2012 הוכתר כבר השבוע כחודש שיא בכמות המשקעים, ואולי לא ממש במנותק מנתון זה, אפשר להגדירו גם כחודש שיא בצפייה בערוץ 2. על-פי נתוני הזכייניות באשר לחודש שהסתיים שלשום (ג'), רשמה קשת - עדיין הזכיינית החזקה - ממוצע שיא של 34% בשעות הפריים-טיים (21:00-23:00) עם ממוצע צופים של 927 אלף איש בערב. מדובר בעלייה של כ-15% ברייטינג לעומת ינואר אשתקד אצל הזכיינית. והיא עדיין חזקה משותפתה לערוץ.

עם זאת, רשת זינקה אף היא לאחד החודשים המוצלחים בתולדותיה, עם ממוצע גבוה ב-34% מינואר הקודם שלה. היא רשמה ממוצע פריים-טיים חודשי של 30.7% צפייה ו-813 אלף צופים בערב. זה למעשה החודש הרביעי ברציפות שבו רשת רושמת עלייה.

ינואר 2012 היה החודש הראשון לחילופי הימים של שתי הזכייניות. קשת עברה לשדר בימים ראשון עד שלישי, ואילו רשת עברה לסופו של השבוע. המעבר הוכתר, בעבור שתי הזכייניות, כהצלחה.

"האח הגדול", אולי התוכניות הראשונה שהושקה בשנת 2012, היא התוכנית הנצפית של החודש. היא פתחה שורה של השקות דרמטיות לאורכו של החודש כולו. פרק ההשקה של "האח הגדול" בעונתו הרביעית הגיע לנתון של 45.5% צפייה, עם כמות הצופים הגבוהה בתולדות הטלוויזיה - 1.46 מיליון איש (במשקי בית יהודיים). "ארץ נהדרת" הושקה עם 38.5% צפייה.

רשת השיקה את "The Voice" בהצלחה עם 38.9% צפייה ואת תוכנית הדרמה "המיוחדת" עם נתון של 25.1%, שלא נראה בזכיינית מאז ימי "מרחק נגיעה".

לבד ממזג-האוויר הקודר, שגרם לישראלים להישאר צפונים בביתם, אפשר לתלות את הנתונים הגבוהים גם בירידת התחרות מכיוונו של ערוץ 10 הנאבק על חייו. בתקופה זו ירד ממוצע הרייטינג של הערוץ לכ-7% בשעות הפריים-טיים, לא כולל מהדורת החדשות המרכזית, כמובן, שחזרה לימים שבהן היא התוכנית המובילה של הערוץ.

הברודקאסט עדיין חזק יותר

בניגוד לטענות על נגיסה בערוצי הברודקאסט מצד הכבלים והלוויין, הנתונים מוכיחים אחרת. זאת, כאשר גם היחס בין נתח הצפייה בערוצי הברודקאסט לעומת נתח הצפייה של ערוצי הטלוויזיה הרב-ערוצית נשמר על 60% לטובת הברודקאסט באופן קבוע, וכרגע מתרכזת הצפייה בנתח זה בעיקר בערוץ 2.

גם לעובדה שמדובר בלוח שידורים רווי תכניות גרנדיוזיות שנחשבות ל"איוונט" (אירוע טלוויזיוני שלמעשה חייבים לראות בזמן אמת) - יש חלק בגובה נתונים. להשקת תוכניות אלה קדמו קמפיינים משמעותיים שליבו את הנתונים הגבוהים.

פיקציה אחרת הסובבת את התוצאות הגבוהות היא נושא הצפייה הדחויה. על-פי ועדת המדרוג, חלקה של הצפייה שלא בזמן שידור התוכניות עצמן הוא זניח ועומד על 1%-2% בלבד.

"האח הגדול" הגיעה בשיא תהילתה לנתון של 45.5% והיא עדיין התוכנית הנצפית ביותר בטלוויזיה. נתון השיא של "The Voice" עומד בינואר על מספר מרשים ביותר של 41.8% צפייה. "עובדה" הגיעה לנתון שיא בחודש זה של 33.2% צפייה, ואילו "ארץ נהדרת", לאחר שתי תוכניות בלבד, הספיקה להאמיר ל-39.1% בשבוע האחרון.

גם המהדורה המרכזית של חדשות ערוץ 2 ממשיכה לרשום עלייה. בחודש ינואר רשמה המהדורה ממוצע של 25% צפייה, לעומת 23.9% בחודש שעבר. מדובר בעלייה של 4%.

השאלה הגדולה היא האם הזכייניות מצליחות לראות כסף מהשגשוג הזה בנתונים. התשובה היא שלמרות הנתונים הגבוהים, הזכייניות עדיין לא מגשימות את מלוא הפוטנציאל הגלום בנתונים גבוהים אלה.

ינואר הנוכחי טוב מסוף השנה האחרונה, אך נמוך בפוטנציאל המסחרי שלו, כמו כל ינואר אחר. לאור העובדה כי למפרסם בתקופה זו יהיה קשה לשמור קמפיין באוויר לאורך זמן במקרה שהסכום שישלם עליו יהיה שווה ערך לרייטינג של 40%, המאבק בין הזכייניות נע כרגע על בסיס "למי יש יותר גדול".

עלייה של 4 אחוז ברייטינג המהדורה המרכזית / צלם: תמר מצפי
 עלייה של 4 אחוז ברייטינג המהדורה המרכזית / צלם: תמר מצפי