הבונדסליגה לא ממריאה. למה?

בעוד שהכדורגל האירופי קורס, הדוח הכלכלי החדש של הבונדסליגה מצביע על יציבות פיננסית חסרת תקדים. ועדיין, הגרמנים רחוקים מלהיות מרוצים

המקבילה למצב הכלכלי באירופה לא היתה יכולה להיות יותר מובהקת. בעוד הכלכלה האירופית המרוכזת גונחת תחת עול חובות מצמית, הגרמנים רק מביטים בכל השאר בזלזול. "הם לא יודעים להתכלכל כהלכה", הם אומרים לעצמם, ומראים להם את הדרך. גם בכדורגל: בעוד אופ"א פרסמה לפני שבועיים את הדוח של עונת 2009/10 שמראה עלייה בחובות המועדונים המקצועניים באירופה לרמה של 8.4 מיליארד אירו מסמרי שיער, הגרמנים מסרבים להיכנע. החודש כבר פרסמה מינהלת הליגה את הנתונים לעונה שהסתיימה ביוני האחרון.

ללא ספק, מבחינה פיננסית אין לגרמנים מתחרים. ל-36 הקבוצות הבכירות בגרמניה (כלומר בבונדסליגה ובבונדסליגה 2) יש ביחד מחזור של כמעט 2.3 מיליארד אירו. מתוכם 1.94 מיליארד הם המחזור של הליגה הראשונה. בקצב הנוכחי, כבר בעונה הזאת מחסום 2 המיליארד יישבר. כריסטיאן זייפרט, יו"ר מינהלת הליגה, אמר בראיון ל"קיקר": "הצפי לעתיד ממשיך להיות חיובי, והפופולריות של המותג בונדסליגה אצל אוהדים, ספונסרים וגורמי תקשורת גבוה מאי פעם".

לא רק המחזור גדל. בעוד דוח אופ"א מצביע על חובות שגדלים אצל 53 הליגות הבכירות בקרב המדינות החברות בארגון, עקב הפסד שנתי של 1.6 מיליארד אירו, חובות 36 מועדוני הבונדסליגה מצטמצמים. בשנה האחרונה ב-11%, ל-594 מיליון אירו. בבונדסליגה, 12 מתוך 18 הקבוצות הרוויחו כסף. בליגה השנייה עדיין מפסידים (רק שמונה מועדונים ברווח), אבל פחות: המינוס המשותף ירד ביותר מ-20%, ל-19 מיליון אירו בלבד. מבחינת הכנסות, הליגה הגרמנית השנייה היא הליגה השביעית באירופה (אחרי הליגות השייכות למועדון "חמש הגדולות", והליגה ההולנדית).

בעונה הקרובה צפויים המספרים להמשיך ולגדול, בעיקר עקב הצמיחה במספרי הצופים עם השלמת השדרוגים באצטדיון של שטוטגרט, וחזרתה של הרטה ברלין לליגה הבכירה. הבונדסליגה היא לא רק הליגה היחידה מבין חמש הגדולות שמצליחה להרוויח כסף לאורך שנים - היא גם התחרותית והצמודה מבין החמש: היא ייצרה ארבע אלופות שונות בשמונה השנים האחרונות, וארבע קבוצות שונות רצות לאליפות העונה אחרי פגרת החורף. ב-26.3% מהמשחקים בין הראשונה לאחרונה - מנצחת האחרונה.

אז אם כל כך טוב, למה בעצם רע?

בונדסליגה: כך צמחו ההכנסות
 בונדסליגה: כך צמחו ההכנסות

***

בבונדסליגה קיימת אי נוחות. הגרמנים לא מרוצים. לפי החשבון שלהם, הליגה שלהם כבר היתה צריכה להוביל את אירופה. הרי הכסף והרווחים אמורים לדבר. מנג'רים מובילים בבונדסליגה, כמו קלאוס אלופס מוורדר ברמן, ורודי פלר מלברקוזן, מרוצים מהאיכות ובטוחים שהבונדסליגה תמשיך לסגור את הפערים ולהפוך למוקד משיכה. אבל כוכב העבר של באיירן מינכן, ביסנטה ליזארזו, מזהיר: "הבונדסליגה לא מספיק נוצצת, בספרד ואנגליה יש יותר זוהר". מה שמשאיר שם את הכוכבים הגדולים, שמעדיפים את המשכורות הגבוהות יותר של ה"לה ליגה" והפרמיירליג.

נורי שאהין, סמי חדירה, מסוט אוזיל, רוד ואן ניסטלרוי, דייגו, פייר טרוכובסקי, איבן רקיטיץ', דמבה בה, פאפיס דמבה סיסה, אדין דז'קו - זוהי רק רשימה חלקית של כוכבים שוויתרו על הליגה הגרמנית בשנתיים האחרונות לטובת קבוצות בספרד ואנגליה. חלק בחרו במקומות עובדה מפתים (ריאל מדריד, מנצ'סטר סיטי), חלקם הסתפקו בסביליה, ניוקאסל, ווסטהאם.

אין ספק שאחת הבעיות המרכזיות של הכדורגל הגרמני ברמת המועדונים, שמקשה עליו לשמור על הכוכבים, היא קיומו של מועדון אחד בלבד ברמה אירופית. זה לא שבאיירן מינכן זכתה ליותר מדי הצלחות בשנים האחרונות (אפס זכיות בליגת האלופות מאז 2001 זה לא מספיק לנוכח הציפיות). אבל אחריה יש שממה. דווקא התחרותיות המפורסמת של הליגה הגרמנית היא בעוכריה: מי שלא מגיע ברציפות שנים ארוכות למעמדים האירופיים הבכירים, אין לו מה למכור. כל עוד נציגי גרמניה בליגת האלופות מתחלפים כמעט בכל שנה, המצב עלול להמשיך. "קבוצה אחת בטופ, זה פחות מדי. אנחנו צריכים לייצב קבוצה שנייה ושלישית בצמרת, כדי להשיג רמה בינלאומית גבוהה", מסביר מתיאס זאמר, המנהל הספורטיבי של ההתאחדות הגרמנית. גם מנכ"ל באיירן מינכן, קרל-היינץ רומיניגה, מאמין שהדומיננטיות של קבוצתו תאותגר: בראיון ל"בילד" אמר שלדעתו דורטמונד תתקרב בשנים הקרובות", וגם את שאלקה הוא סופר כמתחרה שיכולה להתייצב על רמה גבוהה.

***

התחושה שהולכת ומתגברת בגרמניה היא שתואר חייב להגיע. כל ההתקדמות, האטרקטיביות, הרווחים הכספיים והמיצוב הבינלאומי לא שווים דבר אם חוסר ההצלחה מול המתחרות מאירופה ומהעולם תימשך, ואת זה אומר זאמר, כמו אחרון האוהדים ברחוב. והשנה אמורה להיות השנה שזה יקרה. גמר ליגת האלופות מתקיים באליאנץ ארנה במינכן, ובאיירן מתכננת עליו. עם סגל קצר אמנם, אבל מהטובים בתולדותיה, זו המטרה של הבווארים העונה. וכשבאיירן מתכננת דברים, הם בדרך כלל מתבצעים לפי התכנון. ולא משנה גם "בית מוות" עם נאפולי, מנצ'סטר סיטי ו-ויאריאל, ממנו יצאה באיירן כשידה על העליונה בדרך לשמינית הגמר.

האופציה השנייה מגיעה מצד הנבחרת. היורו בקיץ אמור להיות הבמה שבה ייפלו הספרדים הגאוותנים, שסיימו לגרמנים את הדרך ביורו ובמונדיאל האחרונים. אחרי שנים של הנמכת ציפיות, הפעם המטרה המוצהרת היא אך ורק זכייה. ניצחון ביורו הקרוב, והכדורגל הגרמני זוכה לזינוק במוניטין, שיכול להיתרגם גם לבונדסליגה. בלי תואר, השממה עלולה להשתלט חזרה. הגרמנים צריכים בדחיפות להזריק תואר לוורידים שלהם, כבר ב-2012.