מלחמת הישרדות: יצרני המחשב הביתי שולפים שפנים מהכובע

לנוכח נטישת הלקוחות לטובת מחשבים ניידים וטאבלטים, יצרני ה-PC המסורתי פותחים במרוץ חימוש מרהיב: ביצועי אקסטרים של כרטיסים גרפיים, מעבדים חזקים והפעלה בתנועה

יצרני המחשבים האישיים הנייחים נמצאים כיום בסיטואציה דומה לזו שבה נמצאים יצרני הרכב האמריקנים, החל משלהי שנות ה-60. האמריקנים הבינו די מוקדם, שאין להם מענה לעיצוב האטרקטיביים ולשלדות המתוחכמות של כלי הרכב האירופאים וגם לא ליעילות ולאמינות של היצרנים היפנים. לפיכך הם בחרו בפתרון היעיל ביותר שעמד לרשותם: המון כוחות סוס במעט כסף.

גם יצרני ה-PC והרכיבים הנלווים נמצאים כיום עם הגב אל הקיר. מצד אחד נודדים כיום הלקוחות לעבר המחשבים הניידים, שמציעים ממדים קומפקטיים, גמישות תפעולית, ביצועים מתקבלים על הדעת ומחירים, שלעתים נמוכים יותר מאלה של PC מקביל עם מערכת הפעלה. מצד שני נוגסים בהם מחשבי הטאבלט למיניהם, שגם הם נחשבים כיום למתחרים רציניים על זמן המסך של המשתמש הביתי. לפיכך מתמקד הענף בלקוחות האקסטרים, והתוצאה היא מרוץ חימוש מרהיב.

כרטיסים גרפיים: התגוששות של ענקים

משתמשי האקסטרים (שלעתים קרובות עוד לא הגיעו לגיל בר מצווה) רוצים כיום מחשב שיוכל להריץ סימולציות ואת המשחקים הכבדים ביותר שקיימים כיום בשוק, ברזולוציות של HD מלא, בתלת-ממד, על מסכי ענק ביתיים (באמצעות סטרימר) או על מספר מסכים בו זמנית.

היצרנים נענים לאתגר, ובשבועות הקרובים נראה התגוששות במשקל כבד בין שתי הגורילות של ענף הכרטיסים: AMD מצד אחד ו-NVIDIA מצד שני. שתיהן משיקות כרטיסי דגל עם עוצמה הזויה כמעט. יריית הפתיחה היא של AMD, שמשגרת בימים אלה לשוק (תחת יצרני משנה שונים) את כרטיס HD7970 מסדרת RADEON.

הכרטיס מבוסס על מעבד גרפי חדש המכונה טאהיטי, שמיוצר בטכנולוגיית 28 ננו ומציע עוצמת עיבוד של מחשב קטן. הוא מגיע עם מעבד גרפי במהירות שעון שהוקפצה מראש (אובר קלוקינג) על ידי החברה לשיא חדש בענף (1,000 מה"ץ), לטובת המשתמשים הכבדים ביותר. יש לו גם מערכת קירור מתקדמת עם סגסוגות מתכת אקזוטיות, 4.31 מיליארד טרנזיסטורים, זיכרון וידאו ייעודי סופר-מהיר בנפח 3 גיגה ויכולת להריץ משחקים על עד שישה מסכים נפרדים בו זמנית. לחילופין, ה'מעושרים' הבודדים שכבר הספיקו לקנות מסך ביתי שתומך ברזולוציה 4K (גבוהה פי שלושה מזו של FULL HD) ישמחו לדעת שהכרטיס החדש כבר תומך בה מראש.

מחיר של 550 דולר לכרטיס גרפי בלבד נשמע גם הוא הזוי, עד שלוקחים בחשבון שלפני חמש-שש שנים היה צורך לשלם חמש ספרות בדולרים כדי לרכוש תחנות עבודה גרפיות עם עוצמת עיבוד מקבילה.

המתחרה הצמודה, NVIDIA, לא מתכוונת לוותר בקרב על הכבוד, ובשבועות הקרובים תציג כרטיס דגם חדש מסדרת GEFORCE, שייקרא כנראה GTX-780. החברה לא משחררת עדיין פרטים רשמיים, אבל גם הוא יצויד בארכיטקטורה מהפכנית שתאפשר, בין השאר, לחלוק את הזיכרון ישירות עם המעבד הראשי של המחשב - מה שיאפשר להשיג זיכרון וידאו ענק. גם הביצועים אמורים להיות טובים לפחות כמו אלה של המתחרים.

דיסקים קשיחים: חוצים את קו ה-4 טרה-בייט

יצרני הדיסקים הקשיחים נהנו בחודשים האחרונים מבוננזה של מחירים ורווחים, לאחר שהשיטפונות בתאילנד פגעו בהיקף הייצור העולמי וגרמו למחסור. כיום, כאשר הייצור חוזר לעצמו חוזרים גם היצרנים להתחרות בתחרות המוכרת "של מי הכי גדול". בינתיים נראה כי המובילה היא היטאצ'י, שהשיקה החודש דיסק קשיח בגודל תקני, שמכיל בתוכו נפח אחסון של 4 טרה-בייט. זהו דיסק קשיח מהיר (מהירות של 7,200 סיבובים בדקה) והוא מכיל בתוכו חמש פלטות סופר מהירות.

המחיר בינתיים עומד על כ-380 דולר והזמינות של הדיסק נמוכה, אבל, כמו שקורה בכל תחום בענף ה-PC, גם כאן המחירים יצנחו משמעותית.

קינקט ל-PC: ארבעה משתתפים

מי שכבר הפך את ה-PC שלו למכונת משחקים מקצועית או לתחנת עבודה גרפית, חייב ממשק אנוש קיצוני לא פחות.

את זה מספקת הגרסה ל-PC של מערכת השליטה קינקט של מייקרוסופט, שיוצאת בימים אלה לשוק. הגרסה הזו שונה מהגרסה המקובלת ל-XBOX בכמה תחומים. בין היתר, אפשר לחבר למחשב יחיד ארבע מצלמות קינקט בו זמנית כדי לשחק משחק וירטואלי רב-משתתפים בזמן אמת. אתם יכולים לדמיין, למשל, משחק זוגות בטניס.

גם טכנולוגיית המעקב אחרי תנועות הגוף שופרה משמעותית, וכראוי למחשב נייח, המצלמה מסוגלת לזהות פקודות/מחוות אפילו במרחק של 40 סנטימטרים בלבד ממנה. כל זה ב-250 דולר.