בנק ישראל: הורדות הריבית לא יקפיצו את מחירי הדירות

חברי הוועדה המוניטרית: ההאטה במשק צפויה להימשך ■ המשבר באירופה עלול לזעזע את שוק המט"ח

הפחתות הריבית במשק לא יביאו לעליות חדות במחירי הדירות, כפי שקרה ב-2008-2009, כך מעריך בנק ישראל בפרוטוקולים מישיבת חברי הוועדה המוניטרית האחרונה, שדנה בהורדת הריבית. לדברי חברי הוועדה, "מסתמן מפנה בשוק הדיור". הם ציינו את הירידה במחירי הדירות, הירידה במספר המשכנתאות החדשות שניתנות והעלייה במספר התחלות הבנייה. בבנק ישראל סבורים כי ההוראה להגביל מתן משכנתאות בריבית משתנה תמנע התפתחות בועה נוספת. "השפעת הפחתת הריבית על מחירי הדירות צפויה להיות מתונה", נטען בפרוטוקולים. חברי הוועדה גם התייחסו לקשיים בגיוס אשראי בענף הנדל''ן וטענו כי מקורו ב"עליית הסיכון בענף".

חברי הוועדה הסבירו את ההחלטה להוריד שוב את הריבית ברבע אחוז, לרמה של 2.5%, בכך שההאטה במשק צפויה להימשך. הם ביססו את טענתם על כך שחלה ירידה הן בביקושים החיצוניים (יצוא) והן בביקושים הפנימיים (הצריכה הפרטית) - שני הקטרים העיקריים לצמיחה במשק.

מודאגים בגלל אירופה

חברי הוועדה הביעו דאגה מהמתרחש באירופה, שותפת הסחר העיקרית של ישראל, וקבעו באופן חד-משמעי כי אירופה כבר נמצאת במיתון.

באשר לשוק המט"ח, חברי הוועדה העריכו כי היציבות בשער החליפין הנומינלי אפקטיבי (סל המטבעות המשקלל את כל המטבעות של שותפות הסחר של ישראל) צפויה להימשך. לדבריהם, היציבות נובעת מהפסקת התיסוף של השקל לעומת הדולר, מהירידה בעודף בחשבון השוטף של מאזן התשלומים (כלומר, כניסה פחותה יחסית של דולרים) והגדלת החשיפה של משקיעים מוסדיים לנכנסים בחו"ל. עם זאת, חברי הוועדה ציינו כי "אירועים משמעותיים" מסוגלים לשנות את המצב לכאן או לכאן: "אי הוודאות ביחס להתפתחות המשבר באירופה עלולה להביא לתיסוף", ו"המצב הגיאופוליטי" (שם קוד של בנק ישראל לנושא האיראני) צפוי להביא לפיחות השקל.

הריבית במשק ומחירי הדירות
 הריבית במשק ומחירי הדירות