דש: "עודף הביקוש לא יאפשר ירידה במחירי הדירות"

אלכס זבז'ינסקי: "יתכן שהקפיצה במכירות הדירות החדשות בדצמבר מבטאת קונים לחוצים שהסתפקו בירידות המחירים שהיו עד כה" ■ "כל עוד אין שינוי משמעותי בהיצע, ירידות המחירים יהיו קצרות ולא משמעותיות"

"יתכן שהקפיצה במכירות הדירות החדשות בחודש דצמבר מהווה ביטוי לתופעה של קונים לחוצים שהסתפקו בירידות המחירים שהיו עד כה. מוקדם מדי להסיק מסקנות על סמך נתונים של חודש בודד, אך כל עוד לא רואים שינוי משמעותי בצד ההיצע, יתכן שירידות המחירים בשוק הדיור יהיו קצרות טווח בלבד ולא משמעותיות", כך כותב אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי בבית ההשקעות דש, בסקירה השבועית.

תחת הכותרת "הקפיץ המתוח של שוק הדיור", זבז'ינסקי מציין כי למרות העליות במחירי הדירות בישראל שהגיעו לשיא, הביקוש הרב של רוכשי הדירות למטרת מגורים עדיין לא נענה. שוק הנדל"ן המקומי קפא, כאשר הקונים והמוכרים נמצאים בעמדת המתנה להמשך התפתחויות שיהיו תלויות במצב הכלכלי במשק. "בינתיים, כמות הדירות החדשות שמתווספות למלאי הקיים למכירה הולכת ופוחתת", כותב זבז'ינסקי.

בדש מתייחסים גם לנושא מחנק האשראי שמרים ראש בתקופה האחרונה בישראל. בבית ההשקעות מציינים כי הן בנק ישראל והן משרד האוצר מתחילים להביע דאגה בנושא וכי הבעיה הינה בגדר אזהרה לעתיד. בנוסף, ניכרים לדבריהם סימני לחץ אחרים במערכת הבנקאית ולא ברור אם זה מעיד על הקשחת תנאי הבנקים או על הרעה במצב המשק.

לגבי כלכלת ארה"ב, בבית ההשקעות סבורים כי נתוני המאקרו שפורסמו לאחרונה - דוח התעסוקה הטוב לינואר וגידול בהכנסה הפרטית שעשויה להביא לעלייה בצריכה - תומכים בהערכות שהמשק האמריקני עשוי להציג השנה קצבי צמיחה גבוהים מקונצנזוס התחזיות העומד על כ-2.25%. "להערכתנו תגיע הצמיחה עד לכ-3%; הנתונים מגבירים ספק בתקפות הערכות הבנק המרכזי בארה"ב על הישארות הריבית ללא שינוי עד סוף שנת 2014".