עיני השבית את המשק ליום שלם; מגעים קדחתניים להביא לסיומה

(עדכונים שוטפים) - הסתיים הדיון בין שר האוצר שטייניץ, שר התמ"ת שמחון, עיני וברוש בביה"ד לעבודה ■ עיני: כרגע השביתה ללא הגבלת זמן, אך אם שר התמ"ת יוציא צו הרחבה להסכם הקיבוצי בין המעסיקים להסתדרות - השביתה תיפסק

הדיון בבית הדין הארצי לעבודה בנושא שביתת הענק במשק הסתיים, כך הודיע משרד האוצר. בשעה 1:00 בלילה ידווחו הצדדים טלפונית לנשיאת בית הדין על המשא ומתן ובעקבות הדיווח תחליט נשיאת בית הדין האם לאפשר להסתדרות להמשיך בשביתה ואם כן, תחת אלו מגבלות. בפגישה נכחו שר האוצר יובל שטייניץ, ושר התמ"ת שלום שמחון, יחד עם עופר עיני ושרגא ברוש.

נכון לעכשיו, לדברי האוצר, ההסתדרות והמעסיקים טוענים כי המתווה שנחשף ב"גלובס" בינהם לא בשל, ולכן לא הציגו אותו בפני השופטת ארד - בין השאר בגלל התנגדות האוצר למתווה.

שר התמ"ת, שלום שמחון, לא יחתום על צו הרחבה להסכם שגובש אמש בין ההסתדרות ללשכת התיאום של ארגוני המעסיקים ואף לא על צו הרחבה חלקי, כל זמן שלא יקבל לכך את הסכמתו המפורשת של ראש הממשלה, בנימין נתניהו - כך התברר היום (ד') למורת-רוחם של ראשי ההסתדרות.

בלשכתו של שמחון אישרו את הדברים וציינו כי השר הודיע על כך ליו"ר ההסתדרות, עופר עיני, וליו"ר לשכת התיאום של המעסיקים, שרגא ברוש. זו הסיבה לכך שעיני הודיע כי השביתה תימשך עד שישמע מנתניהו כי הוא מגבה את שמחון. "אם תגיע הסכמת ראש הממשלה, השביתה תיפסק", הבהיר.

בכל מקרה, שמחון אינו מדבר על צו הרחבה מלא, אלא רק לסעיף בהסכם המתייחס להשוואת תנאיהם של עובדי הקבלן לעובדים מן המניין הנמצאים בדרגת השכר הנמוכה ביותר.

נתניהו כבר הודיע כי ביקש מהיועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, את חוות-דעתו בעניין. אם האחרון לא יביע התנגדות לצו הרחבה חלקי כזה, נתניהו צפוי לאשר את המהלך, למרות התנגדותו העקרונית של משרד האוצר. משמעות הדבר היא שהסעיפים הנוגעים לקליטת עובדי הניקיון ולעובדי הקבלן המועסקים במה שמוגדר "תחומי ליבה", לא יחולו על המגזר הציבורי.

בסביבתו של שמחון מסבירים כי השר אינו סבור כי יש בסמכותו לשנות לבדו את מדיניות הממשלה כולה בעניין שיטות ההעסקה שלה, לרבות בתחום מיקור החוץ.

בהיעדר צו הרחבה מלא, גם המעסיקים הפרטיים שאינם חברים בארגונים המשויכים ללשכת התיאום של הארגונים הכלכליים אינם מחויבים לקיים את הסעיפים בדבר קליטת העובדים. מדובר בכל המעסיקים החברים באיגוד לשכות המסחר, בראשות אוריאל לין, ובמעסיקים נוספים שאינם משויכים לאיגוד כלשהו. עם זאת, מעסיקים אלה יחויבו לקיים את הסעיף בדבר השוואת תנאים, כך שעובד קבלן באחד הבנקים, לצורך העניין, יזכה לתנאי שכר ולתנאים נלווים שווי ערך לאלה של עובדי הבנק בדרגה הנמוכה ביותר.

עיצומים בנתב"ג

העניין עוד מסתבך והולך: סירובו של שמחון להוציא צו הרחבה בעניין קליטת עובדי הקבלן והעברתם להעסקה ישירה מטילה בספק את הסיכום העקרוני בין לשכת התיאום להסתדרות.

אמנם טיוטת ההסכם אינה כוללת התניה של יישום ההסכם בהוצאה של צו הרחבה, אולם בלשכת התיאום כבר חוששים כי הארגונים החברים בה יסרבו לאשרו, ועל כן הם דורשים כעת להתנותו בצו כזה. אם ייצא צו הרחבה בעניין השוואת התנאים בלבד, הארגונים בלשכת התיאום יחויבו ככל הנראה לקיים רק את סעיף השוואת התנאים ולא את הסעיפים בדבר קליטת העובדים.

השביתה הכללית במשק, שכללה 350 אלף שובתים, החלה היום ב-6:00 בבוקר. הרכבות לא פעלו, בתי-החולים עבדו במתכונת חירום, ומקומות עבודה רבים שבתו. השביתה בנתב"ג אמנם הוגבלה עד לשעות הצהריים, אך עובדי המכס המשיכו לשבש את העבודה גם לאחר מכן, "כתרומה שלהם למאבק למען עובדי הקבלן".

שמעיה סלאח, יו"ר ועד העובדים הארצי של אגף המכס והמע"מ, אישר ל"גלובס" כי בכוונת עובדי המכס להגביר את העיצומים ולעכב את הסחורות במכס ולגרום עומסים ושיבושים קשים בבדיקות המוצרים ושחרורם ולהפוך את כל ההליך ליותר "קשה" כלשונם.

"אני מאוד מקווה שהעניין הזה יהיה מאחורינו עד שעות אחר-הצהריים, ושלא נצטרך להגביר עוד יותר את העיצומים, אבל אנחנו נעשה מה שנדרש במסגרת המאבק", אמר.

גורם בהסתדרות הסביר כי עובדי המכס הינם עובדי מדינה ולא עובדי רשות שדות התעופה, ועל כן לכאורה הם לא חויבו לחזור לעבודה לאחר השעה 12:00.

עיני על שטייניץ: "הוא מיושר עם הפקידים שלו"

"זה אבסורד שהמעסיקים במגזר העסקי מסכימים גם להשוואת תנאים מלאה של עובדי הקבלן, גם לקליטה של עובדי קבלן במקצועות ליבה וגם לקליטה חלקית של עובדי הניקיון, ומשרד האוצר שיש לו אחריות כפולה כמעסיק ממשלתי הוא זה שמתנגד" - כך אמר היום יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, בשיחה עם "גלובס".

עיני חזר על דבריו שלפיהם סיום השביתה במשק תלוי כעת בראש הממשלה בנימין נתניהו. "אם ראש הממשלה יודיע שהוא מוכן להשוואת התנאים של עובדי הקבלן, באותו רגע השביתה תיפסק".

- כששוחחת בארבע עיניים עם שר האוצר, חשת שהוא מדבר אחרת לעומת הפקידים שלו?

"הוא מיושר עם הפקידים לגמרי, כל הזמן מתייעץ איתם. לאורך כל הלילה אגף תקציבים חזר על אותה מנטרה, ולא הייתה שום פריצת דרך. הם דיברו על כך שהשוואת תנאים פירושה עלויות גבוהות מאוד למדינה, ולכן הם צריכים לבחון את זה".

- השוואת תנאים לשכר הנמוך במקום העבודה זה לא מהפכה גדולה. אתה מסתפק בזה?

"המהלך של השוואת תנאים הוא מהלך ענק עם עלויות מאוד גבוהות גם במגזר העסקי. זה פשוט עושה שכל ומצמצם את הפערים בשכר. לדעתי זה יביא לכך שבמגזר העסקי רוב עובדי הקבלן יקלטו בסופו של דבר, כי שם המשחק במגזר הפרטי זה כסף. למה להם לשלם גם שכר גבוה יותר וגם עמלה נוספת לקבלן?"

- אתה חושב שהמאבק הזה היה פורץ ללא המחאה החברתית?

"מאז שאני מכהן בתפקיד טיפלנו בנושא עובדי הקבלן והעברנו לא מעט עובדים כאלה להעסקה ישירה. אבל המחאה נתנה לנו את הפלטפורמה לעשות מהלך חכם. לטעמי אין צדק חברתי בלי ניסיון לצמצם את התופעה הזו. הלכנו למהלך הרחב הזה עם אמונה שלמה לעשות צדק".

מי שובת
 מי שובת