ריבלין: לא ניתן לגייס את החרדים בכפייה, הם יילכו לכלא

יו"ר הכנסת: כפייה קטגורית, מגזרית, תסתכם לכול היותר באלפי חרדים בבתי הסוהר, לא באלפים שרצים על הג'בלאות ■ "הפתרון הוא ביכולת לחוקק במשותף חוקי יסוד, בגיבושה של חוקה"

בישיבת מליאה חגיגית שנערכה היום, (ד), לכבוד יום הולדתה ה -63 של הכנסת, התייחס יו"ר הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין, לצורך להגיע לפתרון בסוגית חוק טל עוד בכנסת הנוכחית. ריבלין אמר: "הסוגיה של חוק טל צריכה ויכולה להיפתר בכנסת הנוכחית. אם הכנסת הזאת תתפזר בגלל חוק טל, גם הכנסת הבאה תתפזר בגללו. הציבור דורש מנבחריו וממנהיגיו להפסיק לגלגל את "תפוח האדמה הלוהט" הזה, מממשלה לממשלה, מכנסת לכנסת , מאופוזיציה לאופוזיציה. וזאת, מן הטעם הפשוט, שפתרונה של הסוגיה הזאת איננו תלוי בכוחה של ממשלה כזאת או אחרת לכפות הסדר, אלא בנחישות שלנו, של הצדדים כולם, הרוב והמיעוט, לחתור להבנה ולהסכמה".

ריבלין הוסיף : "אומר זאת ישירות: מי שטוען שניתן לפתור את סוגיית גיוס החרדים לצה"ל באמצעות כפייה, זורה חול בעיני הציבור. במדינה דמוקרטית, במדינת ישראל, כפייה קטגורית, מגזרית, תסתכם לכול היותר באלפי חרדים בבתי הסוהר, לא באלפים שרצים על הג'בלאות. מנגד, אומר בקול רם וצלול גם את זה: מי שחושב שישנו מגזר בישראל שרשאי לפתור את עצמו קטגורית מלשאת בנטל הכלכלי, הביטחוני והחברתי, או שישנו איזה סקטור בישראל הנהנה מזכויות יתר - גם הוא זורה חול בעיני הציבור שלו".

בדבריו כרך ריבלין את סוגית גיוס החרדים לצה"ל בצורך בכינון חוקה, ואמר: "מה לעשות, ידידיי, שתפוח האדמה הלוהט של "חוק טל", קשור בטבורו להסדרת יחסי רוב ומיעוט במדינה הזאת? ולא רק זה החרדי, אלא כל מיעוט, ובכללו האוכלוסייה הערבית. לכן, אני שב ואומר, לא בחירות, לא לפידים, ולא זרקורים, יפתרו את שאלות היסוד שלנו. הפתרון הוא ביכולת לחוקק במשותף חוקי יסוד, בגיבושה של חוקה - זוהי התשובה לשאלות היסוד שלנו. זהו המזור והמרפא, לפחות לחלק מהפצעים המדממים שלנו".

ריבלין אמר עוד: "בימים אלה: 'ימי חוק השימוע וחוק לשכת עורכי הדין', 'ימי חוק חינוך חובה, וחוק הדיור הציבורי', 'ימי חוק טל וסוגיית הדרת הנשים והדרת החרדים', בימים האלה, בהם נידונות שאלות היסוד של החברה הישראלית: היחסים בין הרשויות, היותנו מדינת רווחה, יחסי הרוב והמיעוט, בימים בהם אנו עוסקים בחיטוט בפצעים המדממים ביותר שלנו, דווקא בימים אלה, עלינו להיזכר בייעוד הבלתי ממומש של הבית הזה, בחטא הקדמון שלו, בצורך הדחוף בחוקה".

ריבלין הוסיף: "אני מאמין, שההתמודדות עם סוגיית 'חוק טל', היא מבחן החוקה שלנו. אם נצליח להגיע לפשרה, להבנה, להסדר מוסכם בנושא גיוס המגזר החרדי לשירות הצבאי והאזרחי, תהיה זאת עדות, לרצוננו, לרצונה של החברה הישראלית על קרעיה, להסכים על משהו. יהיה זה אות לכך, שהחברה הישראלית מוכנה להישיר מבט אמיץ אל עבר השאלות הכואבות ביותר הנוגעות לזהותה ולגורלה, ולהתמודד עמן. ותהיה זאת אולי גם, ידידיי, סנונית מבשרת, כי אנו בשלים להמשיך ולכתוב את פרקי החוקה שלנו. בכתיבת פרקי החוקה, אנחנו מצהירים, על מה אנו מסכימים להסכים, ועל מה אנחנו מסכימים, שלא להסכים".

ריבלין סיים את דבריו בציטוט מדבריו של מנחם בגין, ופנה לחברי הכנסת ואמר: "אשתמש במילותיו של בגין ואומר לכם שוב היום: "אם אינכם רוצים לחוקק חוקה, אולי משום גישה אימפולסיבית ואולי בגלל נימוק מחושב: בואו והתייצבו לפני העם, והגידו לו: לא דרושה לנו חוקה! אין לנו השראת רוח! איננו רוצים לחייב את הדורות הבאים"". ואולם, הוסיף ריבלין: "ביום הזה, יום הולדתה של הכנסת היא האספה המכוננת נזכור כי, נבחרנו כדי להוביל. נבחרנו כדי להנהיג. נבחרנו כדי להתווכח - אך נבחרנו גם כדי להסכים".