אנטריג סיימה את 2011 עם מכירות של כ-80 מיליון דולר

חברת הסטארט-אפ הישראלית, שמפתחת טכנולוגיית מגע, עובדת עם לקוחות כמו דל, פוג'יטסו וטושיבה ■ עמיחי בן-דוד, המנכ"ל, בראיון בלעדי: "שילשנו את ההכנסות בהשוואה ל-2010, ונגענו ברווחיות לכמה חודשים"

חברת הטכנולוגיה הישראלית אנטריג (N-Trig) היא אחת מחברות ההיי-טק היחידות שהצליחו להפוך לשחקניות משמעותיות בשוק מוצרי הצריכה האלקטרוניים.

אנטריג היא לא עוד חברת סטארט-אפ שמוכרת לחברות טכנולוגיה גדולות ממנה - הטכנולוגיה והמוצרים שלה מותקנים ב-20% מהמכשירים האלקטרוניים שמופעלים במגע שאינם מכשירי אפל. בשנתיים האחרונות היא הותקנה במגוון מכשירים, השיקה גרסה לאנדרואיד ומותקנת בחלונות 8.

את שנת 2011 סיימה החברה עם הכנסות שמוערכות בכ-70-80 מיליון דולר, והיא צופה קפיצה משמעותית בהכנסות גם בשנת 2012. "2011 הייתה שנה מעניינת. שילשנו את ההכנסות בהשוואה ל-2010, ונגענו ברווחיות לכמה חודשים", אומר עמיחי בן-דוד, מנכ"ל אנטריג, בראיון בלעדי ל"גלובס", "לצערי, הרבעון הרביעי היה חלש, בהתאמה לפעילות הכללית בשוק מוצרי האלקטרוניקה בעולם.

"אנחנו רוכבים על גל הגידול העולמי במכירות של מחשבים וטאבלטים עם מערכות מגע. מצד שני, אנחנו לא יכולים להימלט מאירועים מקרו-כלכליים שמשפיעים על רמת הקנייה של המכשירים".

בן-דוד מתכוון לכך שיש חברות טכנולוגיה שהפעילות שלהן לא בהכרח קשורה למצב השווקים, וגם בזמני משבר הן יכולות להמשיך למכור תוכנות. במקרה של אנטריג, רמת ההכנסות נקבעת על-פי כמות המכירות של המכשירים שבהם מותקנת הטכנולוגיה שלה, כך שהיא תלויה בצרכנים.

העט כמקלדת משוכללת

מאיר מורג, מייסד אמוטלק, הקים את אנטריג בשנת 1999. החברה פיתחה את טכנולוגיות הדואו-סנס (DuoSense) והמולטי-טץ' (Multitouch) שמאפשרות הפעלת מחשבים וטאבלטים במגע, וכן עט שמאפשרת יצירת תוכן ומשמשת כמקלדת משוכללת. אנטריג משווקת את העטים ליצרני מחשבים וכעת גם לשוק מחשבי הלוח. החברה גייסה מאז הקמתה כ-90 מיליון דולר, בין השאר מהקרנות קינן פרטנרס, פלנוס, אוורגרין, SparkFund ואאורום וכן ממיקרוסופט וסיליקון ואלי בנק.

- מה התחזית שלכם ל-2012?

בן-דוד: "אנחנו צופים האטה ברבעון הראשון, דבר שתואם את ניתוחי האנליסטים, אבל הצלחות גדולות לקראת סוף השנה. זה לא תרגיל כדי להסיח את הדעת לעוד כמה חודשים, גם הניתוח של ברקליס בנק, שעוקב אחרי שוק מוצרי המגע, צופים שהרבעונים שני שלישי ורביעי יהיו טובים.

"יצרני המחשבים מתכננים מכשיר חדש כשישה-תשעה חודשים מראש. התחרות שלנו היא המרוץ להיות מותקנים במכשיר החדש. כשהוא יוצא לשוק ונמכר, אנחנו שותפים לרווחים. אם הצלחנו לקבל את ההתקנה, אנחנו עובדים עליה כארבעה-שישה חודשים. אם המוצר יהיה מוצלח נרוויח, ואם הוא יהיה גרוע לא נרוויח. כשהשוק הבינלאומי מאט או מאיץ, גרף המכירות שלנו תואם לו".

אנטריג עובדת עם לקוחות כמו דל, HP, פוג'יטסו, HTC, טושיבה ולנובו. לדברי בן-דוד, יש לחברה שני לקוחות ענקיים חדשים שעדיין לא ניתן לחשוף את שמם, וכאמור הטכנולוגיה שלה מותקנת במערכת חלונות 8.

- בעבר דיברתם על הנפקה ראשונה. איפה זה עומד עכשיו?

בן-דוד: "השוק שלנו תנודתי מדי. אני לא חושב שזה נכון עכשיו, אנחנו צריכים יותר עוצמה".

- יותר עוצמה או יותר כסף?

"אנטריג מגייסת מבעלי המניות בחברה. הם רואים את ההזדמנות הגדולה בחברה, ומסייעים לנו כשצריך".

מלבד טכנולוגיית המגע, בן-דוד מאמין שהיתרון הגדול של החברה על-פני מתחרות כמו Atmel, Cypress and Wacom, הוא העט שהיא מייצרת.

"העט חדר עד עתה לנישה מאוד קטנה, כמה מאות אלפים בודדים של מכשירים ששילבו בהם עט. היום כולם מבינים שזה השלב הבא של טכנולוגיית המגע. העט הוא כלי נוח ליצירת תוכן, ואני יודע שזה העתיד, במיוחד בתחום החינוך".

- למה דווקא חינוך?

"כי חינוך דורש יכולת ציורית, ובאמצעות העט אפשר להעתיק מהלוח. המורה יכול לתקן עבודות של תלמידים. יש לזה אינסוף יישומים. בנוסף, מאז השקת האייבוק2, נרשמו 350 אלף הורדות של ספרי לימוד. בתרגום לכסף זה 5 מיליון דולר. הם מסמנים את הדרך של הטאבלט לתחום החינוך".