תביעה: "אל-על פיטרה הומו שהביא ילד בהליך פונדקאות"

רונן רוזנבלט-ניר תובע את אל-על בבית משפט בברזיל, בטענה כי פוטר לאחר שהודיע כי הוא ובעלו מצפים לשני ילדים שנולדו בהליך פונדקאות ■ אל-על בתגובה: "אנו דוחים את הטענות, הוא בכלל הועסק ע"י סוכן מכירות ולא על-ידינו"

לחברת התעופה אל-על יש תפקיד מרכזי בהחלטה ההיסטורית של בתי הדין לעבודה ושל בג"ץ להכיר בזוגות בני אותו מין, כאשר בג"ץ הורה בזמנו לחברה להכיר בזכאותו של הדייל יונתן דנילוביץ' לקבל כרטיס טיסה עבור בן-זוגו.

כעת יש מי שמבקש לתת שוב לחברת התעופה הלאומית את התפקיד ההיסטורי, בתביעה ראשונה מסוגה: רונן רוזנבלט-ניר טוען כי פוטר בשל בקשתו לצאת חופשת לידה בתום הליך פונדקאות עם בעלו, תוך אפליה על רקע נטייה מינית, ודורש מהחברה לפצותו ביותר ממיליון שקל. באל-על מכחישים בתוקף את הטענות.

רונן מתגורר בסאו פאולו שבברזיל, ונשוי לנספח הכלכלי של ישראל בברזיל, רועי רוזנבלט-ניר. בשנת 2009 החל רונן לעבוד בחברת אל-על בתפקיד מנהל המטען של החברה, שבדיוק פתחה בקו טיסה ישיר נתב"ג-סאו פאולו.

"כבן-זוגו של דיפלומט, אפשרויות התעסוקה עבורי הן מוגבלות למדי, ושמחתי על ההזדמנות שניתנה לי לעבוד עבור חברה ישראלית מובילה ובתפקיד מאתגר", אמר רונן ל-mako בגאווה.

תקופת העסקתו של רונן התאפיינה בעבודה מאומצת, במטרה להתגבר על קשיי הקליטה בהם נתקלה אל-על בברזיל, ולעומת זאת, גם בצמיחה מואצת של הקו בשנה השנייה לקיומו.

"העובדה שאני דובר פורטוגזית, מעורה במנטליות המקומית ומכיר היטב את הגורמים המקצועיים והדיפלומטיים, סייעה בידי לתרום רבות לחברה בתקופה זו", הוא אומר.

במהלך עבודתו קיבל רונן פידבקים חיוביים, אולם הכול השתנה כאשר הודיע למנהליו כי הוא ובעלו החלו בהליך פונדקאות, שהביא לשני הליכי הריונות.

"כשהודעתי על התינוק הראשון, גל עמית, הבוס שלי מניו-יורק, עוד אמר מזל טוב. עם תינוק השני כבר החלו לעלות שאלות בנוגע לחופשת הלידה. שבועיים לאחר מכן הוא הגיע מניו-יורק במטרה לפטר אותי", מספר רונן.

בעתירה שהגיש רונן לבית המשפט בברזיל, הוא טוען לאפליה על רקע נטייתו המינית. "הם ניצלו את העובדה שאין באותו רגע שום חוק שאומר מפורשות שאני אמור לקבל את חופשת הלידה".

לאחר שהגיש רונן את תביעתו לבית המשפט, התקשר אליו אחד הסמנכ"לים ודרש ממנו להחזיר את כרטיסי הטיסה להם הוא זכאי, עמם תכננו השניים לנסוע פעמיים להודו כדי להביא את הילדים שנולדו להם.

רונן התעקש שאת הכרטיסים קיבל בזכות, מתוקף היותו עובד החברה, ועל-פי חוקי החברה, גם לעובד מפוטר יש שנה לממש את כרטיסי הבונוס שלו. אלא שכאשר הגיע לצ'ק-אין בנמל-התעופה, נמסר לו כי התקבלה "הוראה מגבוה" שלא להעלותו על הטיסה. בסופו של דבר, נאלצו השניים לשוב הביתה ולרכוש בעצמם כרטיסים לטיסה שהמריאה למחרת.

"לתובע היה מטען רב ועגלת תינוק, כי היה מדובר בנסיעה ארוכה, והוא הרגיש מושפל מאוד מול בן-זוגו, צוות הנתבעת הראשונה (אל-על, ד.ז) ואנשים אחרים בשדה-התעופה", כך לשון כתב התביעה.

בחברת אל-על בכלל טוענים כי כלל לא העסיקו את רונן, שכן החל מהשנה השנייה הוא הועסק דרך שתי חברות אחרות. אולם, לדבריו, שום דבר לא השתנה בפועל בשגרת עבודתו. "כתוב גם בחוזה שמי שמעסיק אותי ומי שמפטר אותי זה אל-על", הוא אומר.

בכתב התביעה נטען כי משכורותיו של רונן אמנם שולמו על-ידי שתי החברות האחרות, אך הן קיבלו את התשלום הזה מאל-על, באמצעות חשבוניות ששלחו. בפועל, הוא סיפק שירותים אך ורק עבור אל-על והיה כפוף לגל עמית, מנהל אל-על ביבשת אמריקה.

בכתב התביעה מובאים ציטוטים מפסיקות קיימות בברזיל, ונטען כי הם מהווים בסיס להתייחסות אל רונן כאל עובד אל-על לכל דבר ועניין. עוד נטען בכתב התביעה כי התהליך שבו רונן עובד עבור אל-על אך זו לא מכירה בה כעובד מנוגד לחוקה בברזיל.

לאחר שפנה למנכ"ל אל-על, קיבל רונן מכתב תשובה מהלשכה המשפטית, בו נכתב כי החברה דוחה בתוקף את הטענה לאפליה על רקע נטייה מינית, ומזכירה לו כי היא אינה מכירה בו כעובד אל-על. כמו כן, במכתב נטען כי צמצום השירותים שקיבלה אל-על מהחברות שהעסיקו את רונן נבע מחוסר רווחיותו הקו לסאו פאולו, שנסגר לבסוף.

אל מול הדברים הללו מגיב רונן בגיחוך: "אני פוטרתי כמה חודשים טובים לפני שבכלל החליטו לסגור את הקו. ה'צמצום' היחידי שהיה בתקופה שבה פוטרתי היה לפטר עובד הומו שרצה לצאת לחופשת לידה. מעבר לזה, לאורך כל אותם חודשים לא היה אף צמצום. אז עכשיו מנסים להלביש את הפיטורים שלי על משהו שקרה אחרי כמה חודשים?".

במקביל להליך המשפטי בברזיל, פנה רונן גם לעו"ד ציונה קניג-יאיר, נציבת שוויון זכויות בעבודה במשרד התמ"ת בירושלים.

"אל-על עשתה את מה שלא הייתה מעזה לעולם לעשות לאישה במצב מקביל, רק בגלל שסברה וכנראה עדיין סבורה כי הגנת החוק לא תהיה נתונה לגבר הומוסקסואל הזכאי לחופשת הלידה. בכך היא יצרה לדעתי תקדים מכוער של אפליה בוטה על רקע נטייתי המינית", טוען רונן.

רונן מבקש מנציבת שוויון הזכויות בעבודה להתערב במאבקו, כנציגת הציבור והממשלה. "אפליה מכוערת זו פוגעת בקבוצת מיעוט אחת היום ותפגע באחרת מחר", אמר. "לציבור בארץ הזכות לדעת כיצד נוהגת חברת התעופה 'הלאומית' בעובדיה חברי קהילת הלהט"ב".

אל-על: דוחים את הטענות מכל וכל

דובר חברת אל-על, רני רהב, מסר בתגובה: "באל-על דוחים את הטענות המועלות מכל וכל. מר רוזנבלט-ניר לא היה מעולם עובד של חברת אל-על, אלא עבד אצל סוכן מכירות של שירותי מטען מקומי בברזיל. כידוע, אל-על הפסיקה לפעול בקו לסאו פאולו ב-10 בנובמבר 2011, וסיום העסקתו של מר רוזנבלט-ניר על-ידי סוכן המכירות המקומי אינו קשור בשום צורה ואופן לכל נושא אחר".

משרד התמ"ת מסר בתגובה: "הפנייה הגיעה לנציבת שוויון זכויות בעבודה, אשר בוחנת את החשד לאפליה על רקע הורות, חופשת לידה ומגדר. לא נוכל להרחיב בנושא, מאחר שלא קיבלנו את הסכמתם של בני-הזוג".