מחשבות על פריפריה

כשמדובר בכדורגל נגמר הדמיון בין באר-שבע לקריית-שמונה

הפועל באר-שבע עירוני קריית-שמונה, א' 20:50, ערוץ 1

כשמדברים בישראל על פריפריה, מדברים על שני המקומות הללו. אפילו משרד מיוחד, עם שר וכל השבאנג הקימו כדי לפתח את הנגב והגליל. אז הקימו. רק שבעוד המדינה עסוקה בפיתוח תשתיות, עניין חשוב לכשעצמו, הבינו בשוק הפרטי של הפילנתרופיה שהעניין הוא לא רק מקומות עבודה, דיור ותחבורה, אלא בראש ובראשונה שינוי מחשבתי: כל עוד פסגת השאיפות של ילד מהנגב או מהגליל תהיה כמה קרוב למרכז הוא מצליח להגיע, לא יעזרו כל התקציבים שבעולם. כשמדובר בכדורגל, למרות שבעלי הקבוצות הם אנשים פרטיים שמשקיעים בהן את כספם, נגמר הדמיון בין באר-שבע לקריית-שמונה: בעוד האחרונה משדרת פרוגרסיביות, עבודה שקטה והשקעה לטווח ארוך, מסמלת אחותה הדרומית את הפתיל הקצר, את ההתנהלות על סף המשבר, את כיבוי השריפות כתחליף למדיניות. עכשיו תשליכו בבקשה את כל זה גם על המציאות שמחוץ למגרש הכדורגל ותקבלו שתי גישות לצמצום פערים.

הכוונה טובה בשני המקרים, רק ששיטה אחת מנצחת בעוד שהאחרת מנציחה את הפער, אפילו מעמיקה אותו. מי אמר שאי אפשר ללמוד מכדורגל? שימו את צוות השידור על "מיוט" (במיוחד בקטעים של דני נוימן), התעלמו מרמת הכדורגל הבינונית, ונסו לחשוב איך עושים לחברה הישראלית את מה שעושה איזי שרצקי לקריית-שמונה.

האחים הקטנים

משדרים שאפשר לצפות בהם במקום "האח הגדול", א' מ-21:00, ערוצי התעודה

מעצבן לכתוב רק אל חצי מכם, כיוון שלפחות סטטיסטית, כמעט אחד מכל שני קוראים יעדיף הערב את קרב החתולות בין אביבית ליאנה, על פני כל המלצה אחרת. ובכל זאת, הנה סיור ערוצים קצר למי שכמוני, התחיל להרגיש קצת קלסטרופובי בתוך הווילה של "האח הגדול": נתחיל במקום הרחוק ביותר על סקאלת האפשרויות, ערוצי הדוקו והמדע: ערוץ 8 ישדר בשידור חוזר שתי תוכניות לא רעות בכלל: הפרק הראשון של "אז מה באמת שמים לנו באוכל?" (21:10). רמז? זה לא טוב יותר ממה שמציעים לנו בערוץ 2 כמזון רוחני. מיד אחר כך ב-22:00, ישודר בשידור חוזר הסרט התיעודי הקצת "אמריקני מדי" לטעמי, אבל המעניין "דן בראון והסמל האבוד" המעלה את השאלה האם דייק סופר רבי-המכר בעובדות שעליהן ביסס את ספרו על הבונים החופשיים? בערוץ הדוקו המקביל ישודר הפרק האחרון של "סוף לסיפור" (21:20). מי שעקב אחר פיתולי הפרקים הקודמים בסאגת הפרידה והגירושים, מוזמן להצטרף למסיבת הסיום המתוקה-מרירה. האמת? גם מי שלא עקב, יוכל למצוא את עצמו מתעניין.