מיזם חב' חשמל: ייפרסו סיבים אופטיים ביהודה ושומרון?

בלגאן סביב השאלה האם חובת הפריסה של מיזם התקשורת תכלול את שטחי יהודה ושומרון?, והאם נדרש היתר מיוחד מהמינהל האזרחי כדי שהמיזם ייפרס ביישובים ישראליים

בלגן שלם סביב השאלה האם מיזם התקשורת החדש של חברת החשמל יידרש לפרוס סיבים אופטיים בשטחי יהודה ושומרון. נכון לעכשיו, אין למדינה ולוועדת המכרזים מושג, האם חובת הפריסה של המיזם תכלול את שטחי יהודה ושומרון או שלא, והאם נדרש היתר מיוחד מהמינהל האזרחי כדי שהמיזם ייפרס ביישובים ישראליים.

בשאלת חובת הפריסה דנים כרגע כל המשרדים הנוגעים בדבר, כולל משרד המשפטים, שכן ישנן סוגיות משפטיות בינלאומיות כיצד המיזם יפעל שם. כמו כן, ישנן בעיות הקשורות לשאלה האם יהיה מכרז נפרד למיזם בתוך הקו הירוק ומכרז נפרד ליישובים הישראליים - מה שלא נראה כרגע סביר וגם לא כלכלי, שכן ספק אם יש הצדקה כלכלית למיזם נפרד רק ליישובים ביו"ש.

נציין, שעבור המשקיעים במיזם מדובר בשאלה קריטית - שכן הפריסה ביו"ש מחייבת היתרים מיוחדים ולא ברור האם יש לה הצדקה כלכלית או לא, אבל מבחינת העבודות שנעשות על ידם, הם כן כוללים כרגע את הפריסה ביו"ש בתחשיבים שלהם. בכל מקרה, במסגרת התשובות שתתן ועדת המכרזים למשקיעים בקרוב, היא תידרש לשאלות גם בעניין הזה.

בשבוע שעבר חשף "גלובס" חלק מהשאלות שנשאלה ועדת המכרזים בעניין תנאי המכרז. מהן עולה, כי המשקיעים חוששים מאד מהדומיננטיות של חברת החשמל במיזם וכי הם סבורים ששיתוף הפעולה עימה עשוי להיות מאד בעייתי. זאת, היות והחברה רוצה להיות מעורבת בהחלטות שיקבל המשקיע שישלוט במיזם, והיא רוצה גם שתהיה לה זכות וטו לגבי שורה של החלטות הנוגעות לסוג הציוד שבו ישתמש המיזם, זכות וטו על העובדים שיבצעו את העבודה, ועוד שורה של נושאים שכרגע נראים למשקיעים ככאלה שהופכים את המיזם ללא כדאי.