נתניהו: "הפשע במגזר הערבי כמו במערב הפרוע; נפעל"

דרמה ודמעות במהלך יום עיון מיוחד שנערך בכנסת בנושא הפשיעה והאלימות בחברה הערבית ■ במהלך הדיון סיפרה תושבת אום אל פאחם בדמעות על הרצח של בעלה וילדיה: "יש לי שני ילדים קטנים, הם ראו מה שקרה לאבא שלהם ולאחים שלהם באותו הלילה" ■ נתניהו בתגובה: "הלב של כולנו נקרע"

ראש הממשלה בנימין נתניהו נטל הבוקר חלק ביום עיון מיוחד בכנסת בנושא תופעת הפשיעה והאלימות במגזר הערבי. במהלך הדיון נרשמה דרמה כאשר תושבת אום אל-פחם שבעלה וילדיה נרצחו, פרצה בבכי במהלך דבריה. נתניהו מיהר לקום ולנחמה.

השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ' אמר בפתח הדיון כי "חייבים לעשות מעשה" כדי לחזק את תחושת הביטחון. "בשנת 2010 תוגברו כוחות הביטחון במטרה להפחית את האלימות בקרב המגזר. בנוסף, ניתנה העדפה מתקנת למגזר הערבי בפרויקט 'עיר ללא אלימות'".

אהרונוביץ' הוסיף כי "ברוב בתי משפחות במגזר הערבי מוחזק נשק בלתי חוקי, וכי נרשמו עשרות ניסיונות פגיעה בראשי רשויות ואישי ציבור במגזר".

נתניהו: "זה מערב פרוע - חייבים לפעול"

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בדיון: "יש כאן נכונות מוצהרת ואמיתית, זעקה שפורצת החוצה. הגיע הזמן לעשות פעולה של הגברה משעותית של האכיפה ביישובים הערבים והערים הערביות בישראל. הגיע הזמן לעשות את זה".

"ישנה תחינה לשחרר את הציבור מהטרור האזרחי. אנחנו רואים במספרים, יש ירידה של הפשיעה בישראל, אנחנו רואים את הנתונים והם אינם משקרים. יש ירידה אובייקטיבית. לעומת זאת יש עלייה במגזר הערבי שחי חיים בלתי נסבלים בגלל רציחות, רציחות נשים, שוד ביזה איומים, הטרדות, דברים מאוד קשים. למעלה מ-40% חוששבים שיפגעו בהם - זה מערב פרוע. לכן, אנחנו מחוייבים לפעול", הסביר נתניהו.

ראש הממשלה הוסיף: "אני חסיד מובהק של השתלבות, זאת תפיסת העולם שלי. היינו רוצים לראות השתלבות אזרחית אמיתית של החברה הערבית, והדבר הזה מחייב את שני הצדדים. זאת לא יכולה להיות רק מחויבות שלי, זאת חייבת להיות מחויבות של נציגי הציבור הערבי כדי לשנות".

רה"מ לאלמנה: "הלב נקרע"

תושבת אום אל-פחם, סיהאם אגברייה, שבעלה וילדיה נרצחו בזמן שישנו, סיפרה על הטרגדיה האישית שלה. "אני אזרחית, דורשת לדעת מי רצח את בעלי ובניי לפני ארבעה חודשים. הם נרצחו בתוך הבית כשישנו, ועד עכשיו לא נכנסתי בחזרה הביתה. אני מפחדת אין לי הרגשת ביטחון".

אני והילדים ישנים אצל השכנים. כדי להרגיש בטוחה אני צריכה ללכת לישון בתחנת המשטרה? אני רוצה פתרון. כדי לנוח יחד עם הילדים, להרגיש בנוח, אני רוצה ביטחון. יש לי שני ילדים קטנים ילד בן שש, וילדה בת 12 והם פוחדים. הם ראו מה שקרה לאבא שלהם ולאחים שלהם באותו הלילה. אני מבקשת מכם, רק ביטחון", אמרה ופרצה בבכי.

ראש הממשלה אמר לה בתגובה: "הלב של כולנו נקרע מהסיפור. אני שאלתי עכשיו את השר לביטחון פנים מה אנחנו יודעים, אני לא אפרט, המשטרה משקיעה בזה מאמץ. בסוף אנחנו צריכים את התוצאה, אפילו בקידומו של דבר. זה רק מחזק אותי בתחושה שאנחנו חייבים ויכלוים לעשות משהו".

בתום הדיון ניגש נתניהו לאגברייה, וביקש לשמוע פרטים נוספים על הטרגדיה שעברה. ראש הממשלה הקשיב לה בזמן שסיפרה בדמעות על ילדיה שנרצחו, וניחם אותה.

ריבלין: "במקום סנדוויץ - יש נשק"

יו"ר הכנסת ראובן ריבלין ציין גם הוא במהלך הדיון כי מדובר ב"מצוקה חברתית קשה וחמורה". לדברי ריבלין "רוב הנשים שמאבדות את חייהן, וילדים שמאבדים את אימותיהם הם לדאבוננו מהמגזר הערבי. אזרחים ערבים מעורבים ברוב מקרי הרצח בארץ".

"ילדים ערבים מגיעים לבית ספר שבמקום סנדוויץ' יש נשק. לא צריך רק לדבר על הבעיה, אלא לפעול כי עלינו נמצאת חובת ההוכחה. האחריות היא על הרוב", טען ריבלין.