הקרב על החממות: תוכנית המדען הראשי נתקלת בקשיים

גורמים בענף טוענים שהמדינה "הלכה חצי דרך בהפרטת החממות" ובשוק ההון מאוכזבים מהיקף האקזיטים

תוכנית החממות עוברת שינויים דרמטיים. בקרוב ייערך מכרז של משרד התמ"ת על הזיכיונות להפעיל חמש חממות: חממת הטכניון, חממת "אינסנטיב" באריאל, NGT בנצרת, מיט"ג בקצרין ואופקים באזור באר שבע. הספר "סטארט-אפ ניישן" מציג את התוכנית כאבן בניין של ההיי-טק הישראלי, אנשי המדען הראשי בתמ"ת, אבי חסון, מספרים על נציגים מהעולם שמגיעים ללמוד את המודל, וכאשר בוחנים את התוכנית בהיבט העסקי, נראה ש"הכסף מונח על הרצפה".

דוגמה לפוטנציאל ניתן היה לקבל רק לפני שבוע, כאשר חממת קסניה, הודיעה על מכירת חברת ארכוס שבה החזיקה נתח משמעותי. המכירה, תמורת 26 מיליון דולר, העניקה לקסניה החזר של פי 15 על ההשקעה המקורית. למרות הפוטנציאל, רשימת המעוניינים לקבל זיכיון לחממה - שתכלול השקעה לצד המדען הראשי בחברות סטארט-אפ צעירות בשלב ה-Seed - קצרה מאוד.

למרות שכולם יכולים להרוויח לכאורה מהמודל הזה, נדמה שהמדינה "שכחה" את בעלי העניין המרכזיים: מפעיל החממות שמתקשים להרוויח מהמודל. על פי הרעיון, אמור הזכיין להשקיע כ-100 אלף דולר בכל חברת חממה תמורת 30%-50%, כאשר המדען הראשי משלים את שאר ההשקעה.

מפעילי החממה גובים דמי ניהול, רואים את החברות צומחות, ואם יש להם מזל הם מצליחים לקבל הון נוסף. בסופו של דבר, גם כאשר רק חברה אחת מצליחה ורושמת אקזיט של, הזכיין זוכה להחזר מכובד.

הבעיה מתחילה ברגע שבו החברות סיימו את פרק החממה, שנמשך שנתיים, ויוצאות לגייס כספים בכוחות עצמן. או אז, מנסות החברות לגייס כספים מקרנות ומשקיעים אסטרטגיים, והחממה מתקשה לספק את הכספים הנדרשים כדי לשמור על חלקה באחזקות. רוב החברות רושמות את האקזיט המיוחל הרבה אחרי שלב החממה, כאשר החממה כבר תדולל מבחינת אחזקותיה. המשקיעים בשוק ההון, שמתקשים לראות אקזיטים מהירים, מתייאשים ובורחים מהמניה.

וזה עוד במקרה הטוב, שבו יש משקיע אחרי שלב החממה. הבעיה מחמירה כשאין משקיע והחממות מנסות להקים בעצמן קרנות כדי לגשר על הפער. בשלב הזה המדען כבר לא נמצא בתמונה. בנוסף, שני זכיינים ויתרו לאחרונה ללא תמורה על הנכס שבידיהם. בחממת הטכניון שלושה מארבע השותפים ויתרו על הזיכיון. קרן פרוסיד הבורסאית מעוניינת להמשיך במיזם אולם לא מצאה שותף חדש ולכן תיגש למכרז. חממת ניות עברה ללא תמורה לידי עו"ד אלי גולדסובל.

מפעילי חממות טוענים ש"המדינה הלכה חצי דרך בהפרטת החממות". המדען הראשי לא מתרשם כנראה מהטענות. הוכחה ניתן למצוא בכך שהמכרז הנוכחי דורש מהמתמודדים הון עצמי של 5 מיליון דולר, לעומת דרישה לכ-2 מיליון דולר בעשור הקודם.

המעורבים בחממות מאמינים שכישלון במכרז ייאלץ את המדען הראשי לנקוט בפעולה. בשורה התחתונה, על מנת לזכות באמון שוק ההון, מה שהחממות המונפקות באמת מחפשות הם אקזיטים בהיקף ניכר.