התמ"ת בודק תשלום על SMS עודפים ב"אח הגדול"

קשת מדגישה כי ההצבעה מוגבלת ל-10 מסרונים, וכי מעבר לכך המסרון יחויב אך לא ישפיע, אך בתמ"ת בודקים אם בכל זאת מדובר בהטעיה של הצופים

משרד התמ"ת בודק האם גביית כסף עבור מסרונים שאינם נספרים במסגרת תוכנית הריאליטי "האח הגדול" נעשית בהתאם לחוק - כך נודע ל"גלובס". הרשות לסחר הוגן במשרד התמ"ת, בראשות עו"ד תמר פינקוס, החלה לבדוק אם העובדה שהצופים משלמים על מסרונים שאינם נספרים מהווה הטעיה של הצופים.

הבדיקה של התמ"ת החלה לאחר שלידי המשרד הגיעה תלונה מטעם עמותת "הצלחה" - התנועה לקידום חברה כלכלית הוגנת - לפיה עולה חשש לפעולה המנוגדת להוראות חוק הגנת הצרכן והוראות אחרות בכל הנוגע להתקשרות בין ספקי תוכן ומורשים לשידורי טלוויזיה לבין הצופים.

במכתב התלונה, שנשלח גם לרשות השנייה, נכתב כי "בעוד שכמות ההצבעות והמסרונים המאפשרים השתתפות הינה מוגבלת, הרי שגם מסרונים החורגים מהכמות המותרת מחויבים לכאורה בתשלום. עניין זה עולה אף מהודעות מסך ששודרו על-ידי הזכיינית קשת, למשל בעת שידורי 'האח הגדול'".

עוד טוען עורך הדין של העמותה, אלעד מן, כי "שינויים הנעשים באופן חד-צדדי על-ידי הפקת התוכנית מעלים גם הם חשש להטעיית הצופים ולהשפעה בלתי הוגנת עליהם. כך הדבר באשר לדחיית וביטולי מועדי 'הדחה' בתוכניות ריאליטי בדיעבד ובאופן שאינו ידוע לצופה מראש, ולאחר שהוצע לו לשלוח מסרון בתשלום, והוא אכן עשה זאת בהסתמך על מועד ההדחה ותכלית ההצבעה, כפי שהוצג לו בתחילה".

קשת מרוויחה 42 אגורות מכל מסרון

יש לציין כי כאשר מנחי "האח הגדול", ארז טל ואסי עזר, מאיצים בצופים להצביע עבור המתמודדים, הם מדגישים כי מותר להצביע לכל מועמד עד 10 מסרונים ביום בעלות של שקל אחד. בנוסף, קשת דואגת להציג את הדבר גם בכתובית שמופיעה על המסך, בה נכתב כי "אין לשלוח לכל מועמד להדחה יותר מ-10 SMS'ים ביום אחד. הצבעה חורגת לא תיספר, אך תחויב בתשלום".

הכסף שנכנס מכל הצבעה מתחלק בין 3 גופים שונים: חברות הסלולר, חברת יוניסל שמקבלת את נתוני המסרונים מחברות הסלולר מעבירה את המידע לקשת וכן הזכיינית קשת.

ל"גלובס" נודע כי קשת מרוויחה 42 אגורות מכל מסרון כזה. 58 האגורות הנותרות מתחלקות בין חברות הסלולר לבין יוניסל.

כמו כן, קיימת אפשרות להצביע למתמודדים באפליקציה באתר mako של קשת בעלות זהה (שקל אחד) ובהגבלה זהה של עד 10 מסרונים ביום.

מהרשות השנייה נמסר בתגובה: "הנושא נבדק על-ידי הרשות השנייה הן בתוכנית 'האח הגדול' כיום והן בתוכניות שונות בעבר".

ברשות מציינים גם כי "המידע לגבי מספר הפעמים שניתן להצביע מועבר באופן ברור לצופים, הן על-ידי המנחים בעל-פה והן בכתובית העוברת בתחתית המסך. עוד יצוין כי זכיינים מפרסמים מידע לגבי תקנון ההצבעות באתר האינטרנט שלהם בימי שידור התוכניות. תשובה ברוח זו תועבר גם למשרד התמ"ת".

מקשת נמסר בתגובה: "אם חברות הסלולר יוכלו להגביל טכנולוגית את ביצוע ההצבעות והחיוב בגינן, אנו נהיה הראשונים לברך על כך. כל שביכולתנו לעשות הוא להתריע בפני הצופים, וזאת אנו עושים בהבלטה רבה".