"חח"י תישאר בלי מספיק גז אם ההסכם עם 'תמר' יתעכב"

סגן נשיא נובל אנרג'י למזרח התיכון, לוסון פרימן, אמר היום כי כמות הגז מ"תמר" שתוזרם בצנרת הנוכחית לא תוכל לספק את הביקוש המירבי של כל הלקוחות של המאגר הישראלי

חברת החשמל עלולה להישאר ללא מספיק גז טבעי אם חתימת הסכם הגז עם "תמר" תתעכב עד לאחר חתימת הסכמים עם לקוחות עסקיים אחרים ובראשם דוראד והחברה לישראל.

בשיחה עם כתבים שנערכה היום אישר סגן נשיא נובל אנרג'י למזרח התיכון, לוסון פרימן, כי כמות הגז מ"תמר" שתוזרם בצנרת הנוכחית לא תוכל לספק את הביקוש המירבי של כל הלקוחות של המאגר הישראלי.

פרימן נשאל האם נכון כי לחברת החשמל לא יישאר מספיק גז במידה וחתימת ההסכם בינה לבין "תמר" תתעכב עד לאחר השלמת העיסקאות עם לקוחות פרטיים פרימן השיב כי הוא אינו יכול להתייחס לפרטי המו"מ אם חברת החשמל, אך ציין כי היקף צריכת הגז הכולל של כל הלקוחות בשעת שיא ביקוש עולה על יכולת ההולכה של הצינור מ"תמר".

"גלובס" חשף כי משרד האנרגיה הורה ל"תמר" להתחיל בפיתוח שלב ב' של המאגר הכולל הנחת צינור נוסף מפלטפורמת ההפקה לאשקלון. צינור כזה עשוי לאפשר להגדיל את כמות הגז המסופקת מ-10 מיליארד מ"ק (BCM) בחישוב שנתי ל-12 BCM. פרימן אמר כי הנושא נבדק וציין כי במידה ויוחלט על המימוש צפויות העבודות לארוך שנתיים וחצי לפחות. לפי הערכות בשוק עלות פיתוח שלב ב' של "תמר" נאמדת בכ-500 מיליון דולר לפחות.

במהלך סיור שערכה היום באסדת הקידוח סדקו אקספרס המבצעת את קידוח הפיתוח "תמר 4" אמר פרימן כי נובל אנרג'י נערכת לפיתוח ה"צ'ופצ'יקים" כיסי הגז הקטנים הגובלים במאגר מרי-B של ים תטיס כדי לסייע למדינה להתגבר על המחסור החריף בגז הצפוי בקיץ. לפי אומדנים ראשוניים הכיסים עשויים להכיל כמות גז של 1 מיליארד מ"ק (BCM). במצב שגרה לא הייתה כדאיות כלכלית לפתח אותם אולם המחסור החריף בגז מאלץ את חברת החשמל לרכוש סולר שמחירו יקר פי 5.

כמות הגז שנמצאת בצו'פציקים עשויה לחסוך לצרכן החשמל הישראלי הוצאה של כ-600 מיליון דולר על רכישת סולר כתחליף. פרימן אמר כי טרם התקבלה החלטה האם לפתח את הצ'ופצ'יקים וכי הנושא נמצא בדיונים עם משרד האנרגיה והמים.

בשיחה אישר פרימן כי במאגר מרי-B יש די גז לסיפוק צרכי חברת החשמל לשנה הקרובה אולם בשל לחץ נמוך של הגז לא ניתן להפיק ממנו את מלוא הכמויות שלה נזקקת החברה בשעות שיא הביקוש.

לדבריו "הבעיה העיקרית עם מאגר מרי-B היא ביכולת האספקה (deliverability). על רקע זה השקענו לפני שנה בשני קידוחים נוספים ובהכנסת מדחסים למאגר" אמר פרימן. לדבריו אין דרך לדעת מראש האם הצו'פצ'יקים מחוברים למאגר מרי-B - במידה והם אכן מחוברים הפיתוח שלהם לא יפתור את בעיית הלחץ משום שגם הגז הנמצא בהם יהיה בלחץ נמוך מדי.