לנדאו: "ישראל בפני סכנה רצינית של הפסקות חשמל בקיץ"

שר האנרגיה והמים השיק קמפיין הסברה רחב לחיסכון בחשמל ■ לנדאו ציין כי במהלך הקיץ הקרוב תעמוד רזרבת ייצור החשמל במשק על 2-3% בלבד

שר האנרגיה והמים השיק היום (ד') קמפיין הסברה רחב לחיסכון בחשמל. "ישראל עומדת בפני סכנה רצינית של הפסקות חשמל בקיץ", כך אמר היום שר האנרגיה והמים ד"ר עוזי לנדאו במסיבת עיתונאים לרגל השקת קמפיין הסברה לחיסכון בחשמל.

לנדאו ציין כי במהלך הקיץ הקרוב תעמוד רזרבת ייצור החשמל במשק על 2-3% בלבד. "קיימת סכנה גבוהה לנפילת שאלטר גבוהה במיוחד במקרה של תקלה כלשהי בתחנת כוח, וכן בשעות צריכת שיא", אמר לנדאו.

לנדאו הוסיף כי "לצערנו, שיקולים חסרי אחריות של גורמים מחוץ למשק האנרגיה הביאו לכך שתחנת הכוח באשקלון, (תחנה D), שהייתה לבדה מונעת את המצב הנוכחי, עוכבה במשך שנים. שיקולים חסרי אחריות הם גם אלה שמנעו חיבור קרוב ומהיר של מאגר הגז 'תמר' לצנרת הגז הטבעי בצפון הארץ, שאפשר והיה יכול כבר להיות פעיל, וגרמו לעיכוב, כי הביאו להסבת חיבור תמר - בעלויות גבוהות - לדרום הארץ".

לנדאו התייחס בדבריו לתוכניות משרד האנרגיה למאבק במחסור הצפוי בחשמל. כפי שנחשף ב"גלובס" אתמול מתכוון משרד האנרגיה לייבא לישראל גנרטורים ניידים (על גבי משאיות/אוניות) בהיקף של 25 מגאווט כל אחד, שישמשו את המדינה בימים של שיא הביקוש, ויעניקו גיבוי ורשת ביטחון למשק האנרגיה גם בעת חירום.

כמו כן נשקלים צעדים להסדרי השאלת עומס בהיקף כולל של בין 200 ל-250 מגוואט ולבחון תעריף לעידוד חיסכון וצעדים נוספים במסגרת הצוות הבינמשרדי בראשות מנהל מינהל החשמל, לטיפול בבצורת החשמל הצפויה בקיץ 2012 שהוקמה בהנחייתו.

"כדי לעבור את הקיץ בשלום, צריך כל אחד מאתנו להירתם. לקחת חלק במאמץ, מסיבה זו אנו פותחים היום בקמפיין מסיבי וממושך בנושא, ואנחנו מאמינים שהוא ישכנע את הציבור לחסוך הקמתה של תחנת כוח. זה בידיים שלנו. יחד, בכוחות משותפים, אנחנו יכולים לעשות את זה", סיכם השר.