הרפורמה בדרך: האוצר יעביר לרשות השידור 730 מיליון שקל

הפחתת האגרה תבוטל, והרשות לא תצטרך לעמוד במלוא מחויבויות התוכן ליצירה המקומית עד 2015 ■ היוצרים: "מנסים לעשות 'תספורת' לכספי ציבור"

מליאת רשות השידור אישרה הערב (ד') את מתווה הרפורמה שנרקם ב-3 השבועות האחרונים בין משרד האוצר לבין רשות השידור ולשכת ראש הממשלה.

על-פי המתווה, האוצר יעביר לרשות השידור 730 מיליון שקל ב-3 צינורות: 240 מיליון שקל כהלוואה; 400 מיליון שקל כהלוואת גישור עד למימוש נכסי הנדל"ן של הרשות - לא כולל רוממה; ועוד 90 מיליון שקל כמענק.

יצוין כי חברי המליאה חתמו על טיוטת עקרונות ולא על טיוטת ההסכם המלאה. על-פי גורמים בממשלה, ברשות השידור, באוצר ובלשכת ראש הממשלה הכוונה היא לחתום על הסכם המימון לפני יום ג' הקרוב, אז יתקיים דיון בעתירה היוצרים בבג"ץ, אליו הם רוצים להגיע עם תשובות ברורות.

את המשא-ומתן על ההסכם מנהלים מטעם רשות השידור מנכ"ל הרשות, יוני בן-מנחם, היו"ר אמיר גילת ויו"ר ועדת הכספים דוד חיון. מטעם האוצר נמצאים נציגי אגף התקציבים יחד עם סגן החשב באוצר, גבי שוחט, וכן ראש לשכת ראש הממשלה אריה לוקר ואמיר ברקן.

הגורמים אמרו ל"גלובס" כי נותרו עוד פרטים לסגור במתווה, בעיקר כאלה הקשורים לנדל"ן. את הפרטים המלאים של הסכם המימון, שככל הנראה ייסגרו במהלך סוף השבוע, יצטרכו לאשר חברי מליאת רשות השידור.

החידוש במתווה הוא הסכמת האוצר לכך שהפחתת אגרת רשות השידור שנקבעה ל-2013 תבוטל, וכן שהרשות לא תצטרך לעמוד במלוא מחויבות התוכן ליצירה המקומית הקבועה בחוק רשות השידור עד לשנת 2015.

עוד נקבע, בהתאם למתווה שכבר דובר עליו בעבר, כי במסגרת הרפורמה יפרשו מרשות השידור כ-700 עובדים. הנהלת הרשות היא זו שתחליט לגבי זהות העובדים.

כפי שפורסם בעבר, רשות השידור מחויבת על-פי חוק להשקיע 36% מתקציבה על הפקות מקור, המוערכת בכ-300-176 מיליון שקל. ואולם, מתברר כי הרשות משקיע סכום של נמוך בהרבה של כמה אחוזים בודדים, ובשנת 2011 השקיעה הרשות 24 מיליון שקל בלבד - 16 מיליון יותר מאשר ב-2010.

בתגובה לדברים, אמר אורי רוזנווקס מפורום היוצרים כי "עד כה אנחנו מוזנים משמועות בלבד. אף אחד מהאוצר, מהרשות או מלשכת ראש הממשלה לא יצר איתנו קשר לגבי המתווה שאושר. מה שבטוח הוא שביום שלישי הקרוב המדינה תגיש לבג"ץ את תשובתה בנוגע לעתירה שלנו. לפי מה שאנחנו שומעים, זה נראה כאילו מנסים לעשות 'תספורת' לכספי הציבור.

"כל המתווה המפואר הזה שאושר במליאה משאיר מקום קטן מאוד לעניין התוכן ובלי טיפול אמיתי בתוכן לא תהיה שום תקומה לשידור הציבורי. לכן החשד שלנו הוא שיש כאן ניסיון למכירת חיסול של הנכסים תוך ביטול ודלדול התוכן. זה מריח כמו ניסיון להפוך את רשות השידור ל'ישראל היום' אלקטרוני תחת המתווה של ערוץ חדשות שעובדים עליו".

באגודת העיתונאים בירושלים, לעומת זאת, מברכים על המתווה ואומרים כי האישור הוא "צעד חשוב בדרך ליישום הסכמי ההבראה של רשות השידור שנחתמו לפני שנה בדיוק. האגודה שמחה לראות כי הנהלת רשות השידור כולה, אימצה את תפיסתה ולפיה ללא יישומה של הרפורמה צפויה רשות השידור לקרוס".

מתווה הרפורמה

* עלות: 730 מיליון שקל

* מספר העובדים שיפרשו: 700

* הפקות מקור: הרשות לא תחויב לעמוד במחויבויות

* אגרה: ההפחתה שעליה הוכרז תבוטל